توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در دستور کار پتروپارس قرار دارد

وزیر نفت گفت: شرکت پتروپارس به‌تنهایی فاز ۱۱ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را عملیاتی می‌کند.

توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در دستور کار پتروپارس قرار داردبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  اجرای  طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تیر۹۶ به کنسرسیوم شرکت فرانسوی توتال، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) و پتروپارس ایران با سهم به ترتیب ۵۰،۱، ۳۰ و ۱۹.۹ درصد سپرده شد.

هدف از اجرای این طرح تولید حداکثری و پایدار روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود ۵۶ میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی عنوان و برآورد شد در طول ۲۰ سال دوره قرارداد، ۳۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی و ترش از این میدان مشترک تولید شود که از این گاز غنی ترش می‌توان حدود ۲۹۰ میلیون بشکه میعانات گازی، ۱۴ میلیون تن گاز مایع، ۱۲ میلیون تن اتان و ۲ میلیون تن گوگرد به همراه ۳۱۵ میلیارد مترمکعب گاز سبک شیرین تولید کرد.

شرکت توتال پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در اردیبهشت ۹۷ و بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، از توسعه این فاز خارج شد و سهم این شرکت طبق قرارداد به شرکت سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین واگذار شد.

پس از آن که چینی‌ها نیز از فعالیت در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی سرباز زدند، طرح توسعه فاز ۱۱ به پتروپارس واگذار شد و این شرکت از مهر امسال اجرای این طرح را بر عهده گرفته است.

حالا وزیر نفت گفته است، با توجه به اینکه شرکت سی‌ان‌پی‌سی و توتال به طور کامل از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی خارج شده‌اند، شرکت پتروپارس به‌تنهایی طرح توسعه این فاز را عملیاتی می‌کند.

بیژن زنگنه افزود: اگرچه شرکت پتروپارس از قبل برای توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی همراه شرکت توتال فرانسه و شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین بود، اما اکنون با خارج شدن دو شرکت دیگر از قرارداد، پتروپارس جای آن‌ها را گرفته و توسعه بخش نخست توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به این شرکت محول شده است.

او بیان کرد: شرکت پتروپارس کار خود را آغاز کرده و در حال انعقاد قرارداد برای اصلاح جکت (پایه سکو) و تامین کالا‌های اساسی به‌منظور حفاری چاه‌هاست.

چندی پیش، حمیدرضا مسعودی مدیرعامل گروه پتروپارس با حضور در قشم پیش‌نیاز‌های فنی‌-مهندسی برای آماده‌سازی نهایی و نصب یکی از چهارپایه‌های طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی (جکت ۱۱ B) را بررسی و برنامه‌ریزی جدید را ابلاغ کرده بود.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.