زارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کنترل چاقی، هدف راهبردی سند ملی تفذیه و امنیت غذایی

مدير برنامه‌های تغذيه نوجوانان وزارت بهداشت گفت: کنترل چاقی، هدف راهبردی سند ملی تفذیه و امنیت غذایی در کشور است.

مریم زارعی مدیر برنامه‌های تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین علت مرگ و میر در دنیا و کشورمان بروز و شیوع بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت عارضه‌های قلبی و عروقی چاقی انواع سرطان‌ها و حتی بیماری‌های مزمن تنفسی است که بر اساس تحقیقات انجام گرفته یکی از بهترین مداخلات جهت کاهش شیوع بیماری‌های غیر واگیر و حتی پیشگیری آن‌ها کنترل چاقی و اضافه وزن در افراد است.

مدیر برنامه های تغذیه در نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  ادامه داد: امروزه یکی از مشکلات جدی نظام سلامت بحث چاقی و اضافه وزن فرزندان به ویژه دانش آموزان است، زیرا چاقی در دوران کودکی حتی در بین دانش آموزان پیامد و عوارض بدی مانند افزایش خطر بروز دیابت نوع ۲ کبد چرب فشار خون بالا و اختلالات چربی خون به همراه مشکلات قلبی و تنفسی را ایجاد می‌کند.

کنترل روند چاقی و حتی دیابت   یکی از اهداف سند ملی تغذیه و امنیت غذایی در کشور

زارعی تاکید کرد: یکی از اهداف راهبردی در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی موضوع کنترل روند چاقی و حتی دیابت در بین افراد به خصوص دانش آموزان است و این موضوع در سند ملی بیماری‌های غیر واگیر نیز مد نظر قرار گرفته است.

او بیان کرد: بر اساس پیمایش کاسپین ۵ حدود ۲۰ درصد از دانش آموزان ۷ تا ۱۸ سال دچار چاقی و اضافه وزن بوده و متاسفانه ۲۱ درصد از این گروه سنی دچار چاقی شکمی هستند.

مدیر برنامه های تغذیه در نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  بیان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از بررس ملی تعیین وضعیت تن سنجی، شاخص‌های تغذیه‌ای، نشانگر‌های ارزشیابی خدمات نظام بهداشتی نشان می‌دهد که حدود ۱۴ درصد از کودکان زیر ۵ سال کشور در معرض اضافه وزن و مبتلا به چاقی هستند.

زارعی افزود: در استان‌هایی مانند اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، گیلان و مازندران حدود ۲۸ درصد از کودکان زیر ۵ سال در معرض چاقی هستند و این افراد در آینده در سن بزرگسالی نیز جزء افراد چاق جامعه محسوب می‌شوند که احتمال ابتلا به بیماری غیر واگیر در آن‌ها بیشتر از سایرین است.

او گفت: به دلیل روند رو به رشد چاقی کودکان در دنیا سازمان بهداشت جهانی برنامه ECHO به منظور پیشگیری و کنترل اضافه وزن را در بین نوجوانان و کودکان پیشنهاد کرده که بر اساس این برنامه تمام حوزه‌ها باید سیاست‌های خود را با هدف تامین سلامت و سالم سازی محیط برای کودکان و نوجوانان به گونه‌ای اتخاذ کنند که عدالت در سلامت به طور کامل رعایت شود.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب و مقوی دانش‌آموزان شامل چه موادی می‌شود؟

مدیر برنامه های تغذیه در نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  یادآوری کرد: برنامه ملی پیشگیری کنترل اضافه وزن بر اساس برنامه ECHO یکی از اولویت‌های نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تقویت همکاری‌های بین بخشی و برون بخشی تفاهم نامه‌های خوبی بین وزارت بهداشت و دیگر وزارتخانه‌های ذی‌ربط به امضا رسیده که اهداف تفاهم نامه توقف روند افزای میزان چاقی در بین کودکان، نوجوانان و به طور کلی دانش آموزان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
وقتي شهرداري نميذاره يه تيكه زمين صاف گير بچه هاي مردم نمياد كه توش بدوند و با آرزوي دويدن كودكي اشون رو به پايان ميبرند معلومه كه چاقي بيداد ميكنه
آخرین اخبار