داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از نتیجه آزمایش دانشجویان بازگشته از چین تا میزان افزایش قیمت دارو در سال ۹۹

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

نتیجه تست ویروس کرونای دانشجویان بازگشته از چین اعلام شد +فیلم

علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نتیجه تست کرونای دانشجویان ایرانی بازگشته از چین خبر داد و گفت: خوشبختانه هیچ مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا در بین دانشجویان برگشته از ووهان چین شناسایی نشد.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دانشجویان در سلامت کامل به سر می برند، گفت: با وجود منفی بودن نتیجه تست کرونای دانشجویان، برای اطمینان بیشتر یک هفته دیگر باید در قرنطینه بمانیم.

گفتنی است، وهاب زاده همراه با تیم پزشکی به ووهان چین اعزام شد و  در طول پرواز اختصاصی همراه دانشجویان بازگشته از چین بود و تا پایان قرنطینه در محل اقامت دانشجویان حضور دارد.

انتقاد وزیر بهداشت از روزنامه دولت در انتشار خبر مرگ زن تهرانی مشکوک به کروناویروس

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار پستی در صفحه توییتر خود، از «خودزنی ناشیانه» روزنامه دولت در انتشار خبر مرگ یک زن تهرانی مشکوک به کروناویروس انتقاد کرد.
 
نمکی در توییتر نوشت: پس از روز‌ها تلاش و سختی برای مقابله با کرونا، متاسفانه امروز خبر کذبی در روزنامه ایران درباره مرگ مشکوک براثر کرونا منتشر شد. این خودزنی ناشیانه علاوه بر ایجاد نگرانی در بین مردم، باعث رنجش خاطر همکاران ما در خط مقدم مقابله با این ویروس می‌شود.
 
حسین صفوی مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی حدود ۷۰۰ شرکت تولیدکننده داریم که حدود ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان هستند و محصولاتی تولید می‌کنند که دارای تکنولوژی بالایی هستند. برخی از این محصولات تنها در ایران و یک کشور دیگر در دنیا تولید می‌شود.

او با بیان اینکه طی سال‌های گذشته بازار محصولات تجهیزات پزشکی توسعه پیدا کرده است، ادامه داد: محصولاتی وارد بازار شده‌اند که هایتک هستند که کاربرد‌های خاصی دارند و پیش از این تنها از طریق واردکنندگان تأمین می‌شدند.

مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۹۸ بر اساس سیاست‌های حمایت از تولید داخل تعداد محصولاتی که واردات آن‌ها ممنوع شده است نسبت به سال ۹۷ دو برابر افزایش پیدا کرده است و حدود ۴۰۰ قلم تجهیزات پزشکی به طور کامل در داخل کشور تولید می‌شوند که واردات آن‌ها محدود شده است.

صفوی گفت: ما ابتدا در حوزه تولید ملزومات کلاس A ورود کرده و سپس به حوزه تولید محصولات‌ تک ورود کرده ایم و در تجهیزات سرمایه‌ای مورد استفاده در اتاق عمل و سی سی یو، درمان سرطان و جراحی پیچده با ربات محصولات خوبی داریم. صادرات ما در سال ۹۸ به بیش از ۲۰ میلیون دلار رسیده است و به ۵۰ کشور دنیا صادرات داریم.

او گفت: یکی از برنامه‌های اداره کل تجهیزات پزشکی ساماندهی تجهیزات پزشکی است از سال‌های گذشته شرکت‌های تجهیزات پزشکی و اصناف فعال در حوزه توزیع تجهیزات پزشکی در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی معرفی شده‌اند و تجهیزات پزشکی توزیعی باید از طریق شرکت‌های توزیع کننده در بازار توزیع شوند.

انتشار آمارنامه دارویی تا پایان بهمن

غلامحسین مهرعلیان مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: در تولید عددی دارو تا به امروز رشد خوبی داشتیم و پیش بینی ما این است که به تولید ۵۰ میلیارد واحد دارویی در سال برسیم، این عدد در سال ۹۷ حدود ۴۲ میلیارد عدد بوده و رشد ۳۰ درصدی برای سال ۹۸ پیش بینی می‌کنیم.

او ادامه داد: ما در تنظیم بازار کمترین نرخ کمبود دارویی به ویژه در دارو‌های ضروری داشتیم و دلیل اصلی آن حضور پررنگ تولیدکنندگان داخلی بود.

مهرعلیان اظهار کرد: ۶۰ درصد ارز تخصیص یافته به ماده اولیه و جانبی برای تولید دارو در داخل کشور است و یکی از برنامه‌های ما در حوزه ارزی این بود که به جای یورو از ارز شرقی مثل یووان، لیر و روپیه استفاده کردیم.

او افزود: آمارنامه دارویی را بر پایه تی تک استخراج کردیم ودر فاز نهایی تدوین آمارنامه هستیم و آمار نامه سال ۹۷ و ۹۸ را تا پایان بهمن منتشر می‌کنیم.

دارو در سال ۹۹ گران نمی‌شود

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در شرایط سختی که دشمنان قصد دارند کشور را تحت فشار قرار دهند توانستیم رشد خوبی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم و نیاز کشور را تامین کنیم که همه این‌ها به برکت انقلاب اسلامی است.

شانه ساز گفت: ما اکنون دانش تولید و نظارت دارو و تجهیزات پزشکی را داریم و گام‌های بلندی در این حوزه برداشته‌ایم. همچنین این توانایی را داریم که مهر تایید مصرف انسانی محصولات را صادر کنیم که خود یک دانش پیشرفته را می‌طلبد و اکنون به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم بسیاری از دارو‌ها و تجهیزات پزشکی جدید را تولید کنیم.

او افزود: در محصولات بیولوژیک ارزبری ۱.۲ میلیارد دلاری داشتیم و در ۱۵ سال گذشته کشور به تولید این محصولات ورود کرد، در شرایطی که دشمن در تلاش است در حوزه دارو بحران ایجاد کند، توانستیم با تولید محصولات از آسیب به سلامت مردم جلوگیری کنیم.

شانه ساز تصریح کرد: در این حوزه دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ورود کرده اند و در پزشکی و داروسازی نیز واحد‌های طب سنتی به پرشکان و داروسازان آموزش داده می‌شود. خوشبختانه زنجیره کامل تولید فرآورده‌های گیاهی و طبیعی از کشت تا عصاره گیری را در کشور داریم و می‌توانیم در صادرات حرف‌های بسیاری داشته باشیم.

او اظهار کرد: تولید دارو با قیمت پایین قدرت تولیدکنندگان داخلی را در مقایسه با رقبای خارجی کم می‌کند، تلاش ما این است با توجیه مسئولان کشوری و حمایت از مصرف کنندگان این بخش از دارو را که صرف تبلیغات علمی می‌شود سرمایه گذاری کنیم تا اعتماد مردم را جلب کنیم. اما وظیفه تولیدکننده جلب اعتماد مردم بوده و وظیفه ما تامین و تنظیم بازار است.

رئیس سازمان غذا و دارو  اظهار کرد: با اطمینان می‌گویم که دارو‌های ایرانی دارای کیفیت بالایی هستند و پایین بودن کیفیت دارو و تجهیزات پزشکی منطبق با واقعیت نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره افزایش قیمت دارو اظهار کرد: سیاست وزارت بهداشت تاکنون اینگونه است که به محصولاتی که امسال ارز گرفته‌اند ارز اختصاص خواهیم داد و برنامه‌ای برای افزایش قیمت دارو نداریم. البته تلاش می‌کنیم قیمت گذاری دارو به نحوی باشد که تولید دارو زیان‌ده نباشد؛ چرا که در این صورت تولید،ما مشکل می‌شود و مجبور به واردات می‌شویم. اگر می‌خواستیم محصولات تولیدی را وارد کنیم میزان ارز اختصاص یافته برای دارو ۱۰.۷ برابر افزایش پیدا می‌کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: تا پایان سال از ۲ خط تولید انسولین خوراکی رونمایی خواهیم کرد.

او درباره مصوبه هیئت وزیران مبنی بر واردات دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: برای واردات دارو تولیدکننده اجازه واردات دارو به چند کشور را نمی‌دهد و وزارت بهداشت واردات مداری را راه انداخت تا اگر دارو یا تجهیزات پزشکی را بتوان با ۲۰ درصد قیمت وارد کرد مجوز واردات به آن می‌دهیم یا در شرایطی که تولید دچار مشکل شود بتوانیم با واردات نیاز بیماران را تامین کنیم. به طور کلی تنظیم بازار و قیمت مد نظر قرار داشت.

مرگ زن مشکوک به کرونا در تهران صحت دارد؟

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درباره انتشار خبر مرگ یک زن مشکوک به کرونا در یکی از بیمارستان‌های پایتخت اظهار کرد:  خبر مرگ یک زن میانسال در بیمارستان پایتخت در اثر ویروس کرونا درست نیست.

او بیان  اینکه هیچ علائمی از ویروس کرونا در کشور دیده نشده است، افزود: تمام افرادی که از کشور چین به ایران آمده اند هم در سلامت کامل به سر می برند و به قاطعیت می توان گفت  تاکنون ویروس کرونا در ایران وارد نشده است.

ویروس کرونا و دانشجویان بازگشته از چین/ از وضعیت قرنطینه تا نتیجه آزمایش حیاتی در ایران

دانشگاه ووهان چین محل تحصیل بسیاری از دانشجویان خارجی است و برخی کشورها برای بازگرداندن دانشجویان به کشورشان با مسئولان امور خارجه و کمیسیون بهداشت چین ارتباط برقرار کردند تا در صورت تایید سلامت اتباع، با پروازی اختصاصی به کشور خود بازگردند.

شماری از دانشجویان ایرانی هم در دانشگاه ووهان چین تحصیل می‌کنند، خوشبختانه بسیاری از آن‌ها به دلیل تعطیلات سال نوی چینی از شهر ووهان خارج شده و شماری نیز به کشور بازگشته بودند، اما حدود ۷۰ ایرانی در قنطینه گرفتار شده بودند و شرایط سختی داشتند.

یکی از دانشجویان ایرانی مقیم چین که به کشور بازگشته‌اند و در قرنطینه است، درباره شرایط دانشجویان در دوران قرنطینه چین اظهار کرد: تقریبا ۲۵ دسامبر بود که از سوی دانشگاه به ما اطلاع دادند یک بیماری خطرناک در شهر ووهان مشاهده شده است. از ما خواسته شد که خود را به طور کامل ایزوله کرده و بهداشت فردی را رعایت کنیم و شستشوی مدام دست و صورت را فراموش نکنیم.

علی رنگانی دانشجوی سال چهارم مهندسی برق دانشگاه ووهان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره قرنطینه و شرایط آن اظهار کرد: از همان روزهای نخست قررنطینه ووهان چین از سفارت ایران در چین درخواست کردیم تا در صورت امکان ما را به ایران بازگردانند‌.

خاطره عزیزی دانشجوی پزشکی در دانشگاه  ووهان چین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان و افزایش شمار مبتلایان شرایط ما در قرنطینه شهر ووهان بسیار دشوار شده  و دسترسی به غذا بسیار برایمان سخت بود، چرا که امکان خروج از محل اقامتمان را نداشتیم.ما تصمیم گرفتیم از سفارت ایران در چین درخواست کنیم تا ما را به ایران بازگرداند.

صادرات دارو به ۵۰ کشور دنیا در شرایط تحریم/ جنایت آمریکایی‌ها مظلومیت شهید سلیمانی را عیان کرد

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان، آموزش پزشکی وزیر بهداشت افزود: ما پیش از انقلاب اسلامی در استان هرمزگان، بوشهر و فارس در مجموع ۶۰ متخصص نداشتیم، اما امروز فقط در یکی از شهر‌های استان هرمزگان این تعداد متخصص داریم، پیش از انقلاب ۶ دانشکده پزشک داشتیم و امروز حدود ۶  دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی داریم و این دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها متخصصان برجسته‌ای تقدیم کشور و ملت می‌کنند.

نمکی گفت: امروز ما برای هیچ بیماری نیازمند خدمات بیرون مرز‌ها نیستیم. تعداد تخت‌های بیمارستانی از ۵۶ هزار تخت پیش از انقلاب به ۱۲۰ هزار تخت رسیده است و در دولت تدبیر و امید معادل تمام تخت‌های پیش از انقلاب اسلامی تخت بیمارستانی ایجاد کردیم، ما پیش از انقلاب  یک هزار و ۸۰ مرکز بهداشتی در روستا‌ها داشتیم، اما امروز تعداد خانه‌های بهداشت روستایی به ۱۸ هزار رسیده است و در دور‌ترین نقاط کشور خانه بهداشت داریم.

نمکی با اشاره به رشد ایران در صنعت داروسازی پس از انقلاب اسلامی گفت: ما پیش از انقلاب با حضور شرکت‌های چند ملیتی تنها ۲۵ درصد دارو‌ها را در داخل کشور تولید می‌کردیم، اما امروز فرزندان برومند کشور در عرصه صنعت دارویی ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز جمعیت ۸۳ میلیونی کشور را تولید می‌کنند و ما علی رغم تحریم‌ها به ۵۰ کشور دنیا  دارو صادر می‌کنیم.

دانشجویان ایرانی بازگشته از چین در سلامت کامل هستند

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت گفت: کلیه مبادی ورودی کشور شامل مرزهای زمینی، هوایی و دریائی با پیشرفته ترین تجهیزات تحت کنترل کامل کارشناسان بهداشت قرار دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: کلیه دانشجویان بازگشته از شهر ووهان چین نیز در سلامت کامل و در قرنطینه به سر می‌برند.

ساخت ۵۰ سانتریفیوژ بانک خون در سازمان انرژی اتمی

عشقی درباره توافق نامه تامین ۵۰ شانتریفیوژ بانک خون گفت: دوستان در شرکت دانش بنیان وابسته به انرژی اتمی متعهد شدند که ۵۰ سانتریفوژ مورد نیاز سازمان انتقال خون را تامین کنند؛ البته این سانتریفوژ‌ها با سانتریفیوژ‌های هسته‌ای تفاوت دارد و برای جدا سازی خون است که مقرر شده بود شرکت دانش بنیان وابسته به سازمان انرژی اتمی این سانتریفیوژ‌ها را تولید کند، اما از نظر اعتباری مسائلی پیش آمد و به دنبال تامین اعتبار آن هستیم.

او با اینکه کیفیت سانتریفیوژهای ایرانی باید مشابه خارجی یا کمی کمتر از آن باشد،گفت:  حمایت از صنعت داخلی و تامین نیازهای سازمان انتقال خون به کمک شرکت‌های داخلی ، مطلوب هر ایرانی است، اما اگر کیفیت دستگاه ایرانی مشکل‌ساز باشد، نام آن حمایت از صنعت ملی نیست، بلکه خیانت به صنعت ملی است. یک شرکت سانتریفیوژهایی به ما داده اما خدمات  پشتیبانی نمی‌دهد، اگر این روند را ادامه پیدا کند، نام این شرکت را به وزارت بهداشت خواهیم داد تا در لیست سیاه قرار گیرد چرا که شرکت‌ها باید جنس خوب و خدمات پشتیبانی مناسب بدهند.

او درباره اینکه جمع آوری پلاسما از دستور کار سازمان انتقال خون خارج شده است، گفت: تغییر سیاست سازمان انتقال خون بعد از چند سال تجربه، موضوع عجیبی نیست و هر سیستم زنده‌ای بر اساس تجربیات و نتایج، شرایط را تغییر می‌دهد، این تصمیم مهم به دلیل نتایج اقداماتمان در طی سال‌های گذشته بود.

عشقی افزود: باید توجه کرد که ۲ راه برای تامین پلاسما وجود دارد، یک راه آن تامین پلاسمای بازیافتی است و ما از خون اهدایی گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما را جدا می‌کنیم و به پلاسمای حاصل پلاسمای بازیافتی می‌گوییم، این پلاسما پس از جداسازی، فریز و نگهداری می‌شود و بخشی از آن برای بیماران نیازمند مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ پلاسمای اضافی را برای تولید دارو‌های مشتق از پلاسما به شرکت‌های تولید کننده دارو‌های پلاسما ارسال می‌کنیم.

عشقی با اشاره به کیفیت بالای پلاسمای ایرانی اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی، ایران و برزیل را به عنوان الگو‌های جمع آوری و ارسال پلاسما در دنیا معرفی کرده است که این یکی از پیشرفت‌های سازمان انتقال خون محسوب می‌شود. ما پلاسمای با کیفیت را به شرکت‌های تولید کننده دارو‌های مشتق از پلاسما ارسال می‌کنیم.

او افزود: از سال ۸۳ تاکنون سیاست سازمان انتقال خون، افزایش میزان پلاسمای بازیافتی بوده است تا میزان اضافی را برای تبدیل به دارو‌های مشتق از پلاسما به پالایشگاه‌های بین‌المللی ارسال کنیم، سیاست سازمان انتقال خون در این حوزه تغییری نکرده است و هر زمان با کاهش اهدای خون مواجه می‌شویم، نگران هستیم؛ چرا که میزان پلاسما به میزان اهدای خون وابسته است.

مسئولیت تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها به داروسازان واگذار شد

وزارت بهداشت در نامه ای با امضای سعیدنمکی وزیر بهداشت مسئولیت فنی تجهیزات پزشکی را از مهندسان پزشکی سلب کرد و این مسئولیت به داروسازان سپرده شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
هرگز چنين نيست كمبود دارو در كشور براي بيماران خاص بيداد مى كند
آخرین اخبار