رقابت دو نامزد برای تصدی کرسی نمایندگی ارامنه اصفهان و جنوب ایران

دبیرستاد انتخابات شهرستان اصفهان گفت:دو نامزد برای تصدی کرسی نمایندگی ارامنه اصفهان و جنوب ایران به مرکزیت اصفهان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با نامزدهای هم کیش خود رقابت می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریبرز امیری دبیرستاد  انتخابات شهرستان اصفهان گفت: از ۹ هیئت اجرایی حوزه انتخابیه اصفهان، سه هیئت اجرایی مختص اقلیت‌های دینی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، زرتشتیان و کلیمیان و از ۹۰۴ شعبه اخذ رأی این حوزه انتخابیه، چهار شعبه ویژه اقلیت‌های دینی است.

فریبرز امیری با بیان اینکه اصفهان، حوزه اصلی انتخابیه ارامنه جنوب ایران و شهرستان‌های شاهین شهر، فریدن، شیراز و اهواز حوزه‌های فرعی این بخش هستند گفت: رأی دهندگان ارامنه فقط در این ۶ شعبه (دو شعبه در اصفهان و یک شعبه در این شهرستانها) می‌توانند از بین دو کاندیدا برای تصاحب کرسی ارامنه اصفهان و جنوب ایران پس فردا، یک نفر را انتخاب کنند.

او ادامه داد:همچنین حوزه انتخابیه اصفهان هیئت اجرایی فرعی تهران در خصوص اقلیت‌های زرتشتیان و کلیمیان است.

انتخاب نمایندگان اقلیت‌های دینی مطابق اصل ۶۴ قانون اساسی صورت می‌گیرد که بر اساس آن، زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده، مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال نیز هر کدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی ایران دارند.

جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در قانون اساسی برای اقلیت‌های دینی، کرسی‌های ویژه و دائمی در مجلس پیش بینی کرده است.

نمایندگان اقلیت‌های دینی در کشور به صورت سراسری انتخاب می‌شوند و فقط ارامنه دارای دو حوزه انتخابیه ارامنه شمال به مرکزیت تهران و ارامنه جنوب به مرکزیت اصفهان هستند.

در استان اصفهان حدود هفت هزار نفر مسیحی و ارامنه، دو هزار نفر کلیمی و حدود ۱۵۰ زرتشتی زندگی می‌کنند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند برگزار می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.