خواسته عجیب حاج قاسم از فرمانده سپاه کرمان / شهید سلیمانی چگونه خبر شهادتش را با همرزمش در میان گذا‌شت؟

فرمانده جدید سپاه ا‌ستان کرمان و همرزم شهید سلیمانی به بیان خاطراتی از این شهید عزیز پرداخت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   آشنایی‌شان به سال‌های جنگ حدود سال ۶۱ برمی‌گردد و حسین از همان زمان تا اکنون که حدود ۳۷ سال از آن زمان می‌گذرد، خود را از بچه‌های «حاج قاسم» می‌داند. سردار حسین معروفی، فرمانده سپاه نینوای استان گلستان است. او در سال‌های دفاع مقدس یکی از فرمانده گردان‌های لشکر ثارالله بود که سردار حاج قاسم سلیمانی فرماندهی آن را برعهده داشت. آشنایی‌شان طولانی است، به خوبی اخلاص و تقوایش را می‌شناسد، نامه‌های عاطفی‌اش و آن ابراز ارادت‌ها به حاج قاسم یا همان «حبیب» دوران دفاع مقدس، هنوز پابرجاست. چند سال قبل که ماجرای جنگ و اسارتش را نوشت نام کتاب را گذاشت «بچه‌های حاج قاسم». حالا او فرمانده جدید سپاه استان کرمان است و هر کسی که بخواهد حاج قاسم را بشناسد کافیست نگاهی به رفتار و سیره عملی سردار معروفی بیندازد. حاج قاسم بچه‌هایش را هم مانند خود تربیت کرده است.


بیشتربخوانید:ناگفته های خانواده شهیدی که همراه حاج قاسم آسمانی شد ؛ از ماجرای دیدار با رهبر انقلاب تا دعای آقا وحید در زمان عقد


سردار حسین معروفی، جانباز و آزاده دوران دفاع مقدس و یکی از رفقای نزدیک حاج قاسم است. وابستگی‌شان به هم آنقدر زیاد بود که می‌گوید وقتی خبر شهادت «حبیب» را شنید اگر از سنگینی این داغ سکته می‌کرد هم سبب تعجب نبود.

وی خاطراتی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مطرح کرد که شاید خیلی‌ها برای اولین بار آنها را می‌خوانند و می‌شنوند. خاطراتی که هم چشمان ما را خیس می‌کرد و هم سردار را در بغض فرو می‌بُرد.

جرقه کتاب بچه‌های حاج قاسم از شب خاطره‌گویی زده شد

حاج قاسم هر سال فرماندهان دفاع مقدس را در شب های ماه مبارک رمضان به کرمان دعوت می کرد، برخی‌ها خاطره می گفتند و خودش هم صحبت می کرد و افطار می کردند. سال 91 یکی از دوستان ما آقای شهریاری به حاج قاسم گفت به فلانی (معروفی) زنگ بزن بیاید و خاطره بگوید. از من دعوت کردند تهران بودم و پرواز هم تأخیر داشت. بین خاطره نفر دوم رسیدم. همه بچه های جنگ هم بودند به حاجی گفتم اجازه می دهی من از اسارت بگویم، گفتند بگو. من 18 دقیقه از اسارت گفتم و همه گریه کردند. حاجی بالا رفت گفت از حرف هایی که معروفی زد مو به تنم سیخ می شد. وقتی پایین آمد گفت چرا اینها را نمی‌نویسی و به مردم نمی‌گویی. وقت گذاشتم خاطرات اسارت را نوشتم، حدود 200 صفحه شده بود و به دست حاجی رساندم که او در مسیر دمشق برعکس این کتاب را خواند، اسم آن کتاب شلمچه تا تکریت بود ( یعنی از محل اسارت تا اردوگاهی که نگهداری می شدیم). حاج قاسم نامه‌ای برایم نوشت که من آن نامه را منتشر نکردم چون خیلی خصوصی نوشته بود و نمی‌خواستم منتشر کنم.

درست نبود در زمان حیات حاج قاسم این کار را انجام دهم اما در چاپ بعدی کتاب، حتما آن را منتشر خواهم کرد. نوشته بود کتاب تکان دهنده است، ریز بنویس و وقت بگذار. کتاب فعلی 9 بار کتاب بازبینی شد از یک خانم شاعر که همشهری ما بود هم کمک گرفتیم. 70 ، 80 درصد کتاب را خودم نوشتم و این خانم بر روی آن کار کرد. بار دهم کتاب را به دکتر حسینی از نویسندگان دفاع مقدس دادیم که ایشان هم به ما کمک کرد. برای نامگذاری کتاب چند نام مدنظر بود، با چند نفر از دوستان مشورت کردم و گفتم می خواهم نامش را بگذارم بچه‌های حاج قاسم! بچه های فرمانده و رزمنده همه استقبال کردند. اما چرا بچه های حاج قاسم؟ چون ما بچه های او بودیم. من درباره نام کتاب چیزی به حاجی نگفتم؛ اگر می گفتم مخالفت می کردم این را در کتابم هم نوشتم. با آقای شیرازی نمایندگی حضرت آقا در سپاه قدس هماهنگ کردم گفتم این نام را بگذارم گفت حاجی نگو چون مخالفت می‌کند. از 6، 7 نامه‌ای که از حاجی داشتم سه نامه را در کتاب گذاشتم. یک نامه مربوط به زمان عملیات نصر4  است که در پاتک دشمن بودم، یک نامه در زمان اسارت که خانواده ام در اهواز بودند و یک نامه دیگر در سال 86 در جواب نامه من نوشت.

معروفی معتقد است هرکسی می خواهد حاج قاسم را بشناسد باید از این سه نامه بشناسد. اینکه در زمان جنگ با فرمانده اش چگونه صحبت می‌کند، زمانی که اسیر می شود با خانواده اش با چه فرهنگ و ادبیاتی برخورد می کند. وقتی از اسارت برگشتم خانواده‌ام آب در دلشان تکان نخورده بود چون زمانی که اخوی ما همه فامیل را جمع کرد و نامه حاج قاسم را قرائت کرده بود همه مطیع و مراقب خانواده ما شده بودند. 18 سال بعد از جنگ هم به فرماندهش چه می نویسد و چه درخواست می کند، « دعا کن سال آینده در راه او پاره پاره شده باشم». این نامه‌ها معرف شخصیت حاج قاسم است.

قدردانی رهبر انقلاب از نوشتن کتاب‌ بچه‌های حاج قاسم

برای گزارش کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان محضر حضرت آقا رفته بودیم، این کتاب را قبلا سرلشکر ایزدی به آقا داده بودند، من هم کتاب را خودم تقدیم آقا کردم. ایشان پرسیدن چرا بچه‌های حاج قاسم؟ توضیح دادم من فرمانده گردان حاج قاسم بودم. آقا سوال کردند چند سالت بود در جنگ اسیر شدی و من هم جواب دادم. آقا تبسمی کرد و کتاب را گرفت و به دوستان داد تا داخل اتاق بگذارند. دو دستی حضرت آقا دست هایم را گرفت و 5، 6 بار محکم با تبسم دستانم را فشرد و تکان داد.

حاج قاسم در جایی جز یادواره شهدا سخن نمی‌گفت

یکی از فرمانده گردان‌های حاج قاسم شیمیایی بود و در سیستان شهید شد، حاجی حلب بود، من پیگیری کردم او از آنجا به سیستان آمد، حاجی پنج شنبه صبح به تشییع رسید و هر کاری کردیم صحبت نکرد. در فرودگاه این محمدعلی ما طلبه است، کتاب همراهش بود و دادیم به حاج قاسم. حاجی گفت کتاب را به من رسانده بودید نصفش را خوانده بودم اما کتاب را بردند، خوب شد دوباره کتاب را به من دادید. موقع سوار شدن هواپیما به حاجی گفتم من نام این کتاب را بدون اینکه از شما اجازه بگیرم گذاشتم اما با مشورت بچه ها این اسم را انتخاب کردم. حاج قاسم به من گفت حسین تو کار بزرگی کردی و دعا کن من هم از عهده اش بربیاییم. آنجا بود فهمیدم این ارتباط دو طرفه است. از پلکان که بالا می رفتیم دستم در دستان حاجی بود گفتم برایم دعا کن، گفت تا الان دعا میکردم اما از این به بعد بیشتر دعا می کنم.

حاج قاسم از این راضی بود که فرهنگ جهاد و شهادت انتشار پیدا می کند و باور داشت این فرهنگ سبب مصونیت جامعه ماست. از سردار سلیمانی سخنرانی غیر از یادواره شهید سراغ ندارید. در همان یادواره شهید به ترامپ می گوید قمارباز، در یادواره شهید می گوید نیروهای مسلح ما نه! منِ قاسم سلیمانی برای شما کفایت می کند. در یادواره شهید قسم می خورد که بزرگترین راه سعادت ارتباط قلبی با حجت خدا و ولی فقیه است. یعنی او در جاهایی حرف می زد که انسان ها به خاطر خدا جان داده بودند. در محل دل، در ارتباط دل با خدا، در جایی که انسان ها به خاطر خدا ذبح شدند، این سخنان را می گفت.

چشمت به خانه خدا افتاد دعا کن در راهش تکه تکه شوم!

این خاطره را چندجا گفتم اینجا هم می‌گویم که ثبت شود نه به خاطر اینکه خودمان را بچه های حاج قاسم و سرباز او می‌دانیم. من زیرتمام نامه‌هایم می‌نوشتم سرباز کوچک شما و ایشان در جواب می‌نوشت برادر کوچک شما. یکبار حاج قاسم را سرلشکر صدا نمی‌زدیم با حاج قاسم گفتن لذت می‌بردیم. در بچه‌های جنگ به او می‌گفتیم «حبیب». 31 سال از جنگ گذشته اما این هنوز لفظ ما بود. سال 85 به حج تمتع مشرف شدم، آن زمان هم شهید پورجعفری همراهش بود، تماس گرفتم و گفتم می‌خواهم با حاجی خداحافظی کنم. گفتند جلسه دارند و  فقط 5 دقیقه وقت دادند. داخل رفتم، کمی طول کشید و آقای پورجعفری داخل آمد، حاجی گفتند هنوز می‌خواهیم صحبت کنیم. موقع خداحافظی همدیگر را در بغل گرفتیم و روی هم را بوسیدیم. موقع خارج شدن از در اتاق، دست زد به شانه‌ام و گفت حسین! من برگشتم و گفتم بله، گفت وقتی چشمت به خانه خدا افتاد از او بخواه من در راهش تکه تکه شوم.

سال 86 بود من می‌دانستم در حوزه مقاومت ایشان دارد اذیت می‌شود، یک نامه محبت‌آمیز و باعاطفه نوشتم و او را به دوران دفاع مقدس بردم و دو قطعه عکس برایش فرستادم. یکی از عکس‌ها که الان در فضای مجازی منتشر شده که شهید کاظمی نشسته و ایشان ایستاده را من برای حاجی فرستادم. یکی دیگر از عکس‌هایی که فرستادم تعدادی از فرماندهان گردان لشکر ثارالله بودیم که آخرین عکس ما بود و بعدش اسیر شدیم و جنگ هم تمام شده بود. حاجی در جواب نامه‌ام نوشت برادرم همیشه سعی کن بوی معروفی همان زمان را بدهی و دعا کن سال دیگر در راه او پاره پاره شده باشم. این نامه را سالروز تولد منجی عالم بشریت برایم نوشته بود.

وقتی خبر شهادت حاج قاسم را شنیدم...

من ساعت 6 صبح فهمیدم حاج قاسم شهید شد، تازه متوجه شدم چقدر به هم وابسته‌ایم اگر در این صحنه سکته می کردیم کسی نباید ایراد بگیرد چون ما خیلی  به ایشان وابسته بودیم. بعد به ذهنم آمد که بدانم او چگونه شهید شد، بهرحال حاجی شهید می‌شد این را به من گفته بود، سال 85 در نامه‌اش هم گفته بود و اصرار می‌کرد برای شهادتش دعا کنیم. اولین عکسی که دیدم دست راستش با آن انگشتر بود آنجا بود یقین کردم حاج قاسم همانگونه که می‌خواست رفت. هم شفاها به من گفت و هم کتبا برایم نوشته بود. این سند حقانیت اوست. رفتن انسان دست خودش است، او می خواست تکه تکه و پاره پاره با معشوقش ملاقات کند، حسینی و «اِرباً اِربا» شود چون عاشق اباعبدالله بود. در زمین خدا حضور داشت اما در زمین حسین‌بن علی و بی‌بی دو عالم بازی می‌کرد.

دانستنی های جالب ، مفید و عجیب از سراسر دنیا در سرویس وبگردی

عجیب‌ترین آدمخواران واقعی را اینجا ببینید+ تصاویر

طرز تهیه شیرینی خانگی مخصوص عید

این دمنوش برای سرماخوردگی و سرفه معجزه می‌کند

آموزش رویاندن سبزه عید با ۵ روش+ نکات طلایی برای پر پشت شدن

برای فسخ قرارداد اجاره تالار‌ها و سالن‌ها به دلیل شیوع کرونا بدون جریمه است؟ + ماده قانونی

آموزش رایگان بازیگری

دانستنی‌هایی درباره خالق بنز؛ از مکانیکی تا میلیونری‌

آموزش رایگان گلسازی

دروغ های سینمایی که نباید باورشان کنید!

بهترین و بدترین پنالتی‌ها در رقابت‌های لیگ برتر

درختی که با انفجار اتمی هم نابود نشد

جسد این پیرمرد جاذبه‌ ترسناک گردشگری شد!

با این روش زرده تخم مرغ را راحت جدا کنید

این بیماری را با یاد گیری ۲ زبان ضربه فنی کنید

آهنگر جوانی که روحش را با نیرو‌های مرموز معامله کرد!

حیوانات عجیبی که انگار از جهان دیگری آمده اند! + تصاویر

طرز تهیه رنگ های خوراکی طبیعی

فوت و فن جذب مشتری 

اگر به تازگی با همسرتان جرو بحث کرده اید حتما این مطلب را بخوانید!

گل و گیاهان ضد پشه و حشره آپارتمانی

معما فکری تخم مرغ فروش میلیونر

قاعده‌ای جالب! تلفظ اسم شما به زبان ژاپنی چی می‌شود؟

چند راه برای تصمیم‌گیری صحیح

حداکثر سرعت در محور‌های مختلف چقدر است؟

دیپلمات‌هایی که لباس جنگ به تن دارند

آشنایی با مفاهیم زبان بدن؛ تفسیر حالات چهره

دلیل جوش روی قسمت‌های مختلف بدن و راه درمان آن

طعم باورنکردنی شاورما، لقمه‌ی لذیذ لبنانی در کنار سالاد فتوش + طرز تهیه

آیا کشمش چاق کننده است؟

اصول آبیاری گلدان‌های آپارتمانی

علل عفونت روده؛ علائم و درمان آن

۱۲ تکنیک سودمند در استفاده از گوگل درایو

توقیف و مصادره اموال در قانون

پرواز در دنیای زیر آب + تصاویر

فاصله مناسب برای تماشای تلویزیون چقدر است؟

ترفند‌هایی برای تمیز کردن لپ تاپ بدون اینکه به آن آسیب وارد کنید

پس از تصادف چه اقداماتی انجام دهیم؟

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۸ ۱۳ دی ۱۳۹۹
حاجی به تن پاره پاره خودت برا ما هم دعا کن مثل خودت در راه خداو برای اهل بیت بمیریم ان ء شالله شهادت نصیب همگی♡
Netherlands
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
حاج قاسم دلم پاره پاره شده
شمارو به زهراوزینب(س) قسمت میدم دعا کن برام که مرگ منم شهادت باشه چون میخوام بعداز مرگم شمارو بتونم ببینم
Iran (Islamic Republic of)
شهریار
۱۰:۵۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
حاج قاسم کسی بود که با شهادتش همه اذهان را به سمت واقعه عاشورا برد... شاید حاجی باقیمانده شهدای عاشورا بود و به اربابش آقا ابا عبدالله پیوست.
*اللهم ارزقنا شهادت*
United States of America
امید
۰۱:۴۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
حاج قاسم پدر ما بود . دلم براش تنگ شده.
حاج قاسم برای من الگو هست و دوست دارم مثل او زندگی کنم و مثل او شهید شوم.
حاجی بهت قول میدم که راهتون رو ادامه بدم .برام دعا کن.
Iran (Islamic Republic of)
مهدیار
۰۱:۴۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
شرمنده ، سردار عزیر ، مالک زمان ، ارش ایرانیم.
Germany
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
همچنان دلتنگتیم سردار
مانند پدری دلسوز بودی برای امت ما
از همان بهشت برایمان دعا کن که بلا از این سرزمین رفع گردد
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۸:۰۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
دست مارو هم بگیر مالک اشتر علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سردار دلھا راحت را ادامہ میدھیم♥️❤
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۱۷:۴۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سردارم حاج قاسمم اسطوره خوبی ها و مهربانی ها دوستت دارم دلم بدجور برایت تنگ شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
و همچنین قلب ما پاره پاره شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
میشه لطف کنین اون فیلمی که شبکه خبر الان نشون داد در مورد پدر که در مورد سردار و پدرشون بوده و زمینی که مسجد ساختن را بذارین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سردار دلها دوستت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام خدا(جل و اعلا) بر شهیدان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
از این که این سردار وارسته به آرزوی دیرین خود رسیدند خوشحالیم اما ای کاش از وجود نورانی ایشان حالا حالاها استفاده می کردیم و شهادت ایشان بعد از سالها اتفاق می افتاد .
Iran (Islamic Republic of)
کیومرث
۱۵:۲۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام علیکم توروخدامن ودعاکنیدقسمتم شه برم کرمان...سلام وعرض،ادب واحترام کنم ب مقام شامخ شهیدسپهبدحاج قاسم...
حاج قاسم توروبحق حضرت زهرا(سلام الله علیها)ماروهم شفاعت کن...
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۳:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام. انشاالله بعد ازعید که داستان این کرونا خوابید خواهی رفت شک نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
ما را هم در آخرت وهم در دنیا شفاعت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام برشهیدان. درود بر مجاهدان راه حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
Iran (Islamic Republic of)
محمدباقرخلیلی
۱۳:۱۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام دوستان اگر سردار دلها الان بود بسیج وار امداد وکمک میکرد. مابایدمعرفت داشته باشیم دست به عمل باشیم باخلوص نیت عمل کنیم معجزه خداوند رودرک میکنیم روح حاج قاسم مطمانا شادمیشه. اگرمثل حاج قاسم باشیم هرکاری که صلاح هست روباتلاش وامیدبه خداوند انجام میدیم. نمونه بارز عملکردسردار درمبارزه وحفظ وطن این میشه که ما در امنیت هستیم وچقدراین موضوع ازنظر نظامی درجهان مهم بود که زورگوی بزرگ با نامردی مجبور میشه ترور کنه... یکی مثل سرداراز تمام وجودتلاش میکنه یک سری هم منتظرن باروابط بازورگو مشکلاتمون حل بشه امریکا میخاد خاورمیانه به هر طریقی مال خود بکنه
Germany
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
کجایید ای شهیدان خدایی بلاجویان دشت کربلایی
کجایید ای سبک‌بالان عاشق پرنده‌تر ز مرغان هوایی
Iran (Islamic Republic of)
جانباز شیمیایی سروان پدافند هوایی بازنشسته محمدرضاغندوی
۱۲:۱۸ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام.سلام برخمینی سلام برمردان وزنان خمینی سلام ودرودخدابریاوران خمینی کسانی که رجعت کردن بنابرآیه شریف ازظلمت به نورسربازانی چون شهید بابایی هاکه وارسته شدن جان برادر جامانده از قافله ی عشق شدم درمانده ازاین آن شده ام یارب مددی،
Netherlands
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
تاهمیشه درچشم وقلب مردم ایران جاداری،تاابد درتاریخ سرافرازی وسر بلندی ایران اسلامی ماندگارهستی سرداردلها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام خدادبر برو پاک حاج قاسم خوشا بسعادتشان که به نحو احسنت امتهانات خود را پس دادن و رضایت حق شامل حالش شد و عاقبت بخیر شدند هزاران بار خوشا بسعادتش خداوندا بحق این شهید سربلند ما را عاقبت بخیر کن آمین یا ارحم الراحمین.
Iran (Islamic Republic of)
سید مهدی
۱۱:۱۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
روح بزرگ و بلند مرتبه سردار عزیز اسلام حاج قاسم سلیمانی شاد ، خداوند نگهدار خدمتگزاران بی منت مردم و حامیان ولایت فقیه و سربازان اسلام باشد ،آرزوی سلامتی و طول عمر برای حضرت آقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سردار عزیز ما دلمان تنگ شده برای دیدارت دعا بفرما

مردم مومن نباید انتقام سخت فراموش شود
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۲۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سردار کجا و این کسانی که ماسک و ژل ضدعفونی...رو احتکار میکنن کجا؟تفاوت انسانیت....
Iran (Islamic Republic of)
سید مرتضی
۱۰:۲۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
بدجور دلتنگتیم حاج قاسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
خدایا کمکم کن بر ترک گناه. خدایا هدایتم کن بر سراط مستقیم.
اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورود.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
خدایا شهادت در رهت را روزی آرزومندان کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
دعایی که سردار سلیمانی سفارش کردند:
«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ».
«خداوندا! من را در آن پوششى كه از هر بلا و آفتى حفظ مى‏ كند و هر كسى را كه بخواهى در آن قرار مى ‏دهى، قرار بده».الكافي، ج‏2، ص: 534

.
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۰۹:۳۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
خالدی
۰۹:۲۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام خدا بر حاج قاسم
خدایا ما چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
ای عزیز شهید همیشه در یادها زنده خواهی ماند ای دلاور صادق مرگ بر دسیسه گران جنایتکار..دوستت داریم. حاج قاسم سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
روح پاکش با حسین ابن علی (ع) محشور باد - خانه قبرش ز الطاف خدا پر نور باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
خدالعنت کندقاتلانش را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
شادی روح شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سردار خیلی جایت خالیه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
بزرگمردی از تاریخ معاصر و شخصیتی بی نظیر در این دنیای مادیگرا که رضایت معبود و محبوب و تلاش در رسیدن به او با دفاع از انسانیت و مظلومان. روحش شاد و همنشین اربابش سیدالشهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
آه خدایا این چ دردی ست ک قلبمان را زخمی وپاره پاره کرده.سردار خدا گواهه دلم آروم وقرار نداره بعد ۲ ماه
Iran (Islamic Republic of)
Moeinmm
۰۰:۵۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
روحت شاد فرمانده دلها برای مردم ایران دعا کن عاقبت بخیر بشن سردار بدجور به دعات محتاج هستن
آخرین اخبار