باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

علت افت شدید انتشار کتاب در روز‌های پایانی سال ۹۸ چه بود؟

تعداد ۵۶۱ عنوان کتاب در روز‌های پایانی سال ۹۸ منتشر شده است که این تعداد، کاهش چشمگیری را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،براساس آمار موسسه خانه کتاب در روز‌های پایانی سال ۹۸ تعداد ۵۶۱ عنوان کتاب منتشر شده است که این تعداد کاهش چشمگیری را در زمینه میزان انتشار عناوین کتاب نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

در روز‌های پایانی سال ۹۷ شاهد بودیم که ۹ هزار و ۴۳ عنوان کتاب منتشر شده بود. 

حالا این سوال پیش می آید که این میزان افت شدید انتشار کتاب در سال ۹۸ به چه دلیلی به وجود آمد و چرا ناشران و مولفان ما کتاب‌های کمتری منتشر و روانه بازار نشر کردند؟

شیوع بیماری کرونا یکی از مسائلی بود که در روز‌های پایانی سال ۹۸ با آن روبه رو بودیم. این مسئله روی میزان انتشار کتاب تاثیر گذار بود به هرحال تعطیلی چاپخانه‌ها باعث شد تعدادی از کتاب‌های ناشران منتشر نشود و از سوی دیگر مشکلات صنعت نشر هم در این دوران کماکان مانند سابق ادامه داشت. ناشران باید ملزومات چاپ کتاب را با قیمت بالا تهیه می‌کردند و همچنان با مسائلی از قبیل گرانی کاغذ و سایر ملزومات چاپ روبه رو بودند.

باوجود اینکه از سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تهیه می‌کرد و در اختیار ناشران قرار می‌داد اما باز هم ناشرانی برای انتشار کتاب هایشان  کاغذ را با نرخی که در بازار وجود داشت، تهیه می‌کردند. از سوی دیگر وضعیت بازار نشر سبب شد تعدادی از مولفان، کتاب جدید منتشر نکنند. تعدادی از ناشران هم به همین دلیل از انتشار کتاب هایشان خودداری کردند، چون نمی‌دانستند کتاب را با چه قیمتی در بازار نشر عرضه کنند و در اختیار مخاطبانشان قرار بدهند.

از میان کتاب‌های منتشر شده در روز‌های پایانی سال ۹۸ تعداد ۴۳۰ عنوان تالیفی و ۱۳۱ عنوان ترجمه بود. این مسئله نشان می‌دهد تعداد عناوین منتشر شده در زمینه ترجمه و تالیف کاهش شدیدی داشته است این در حالی است که ۶ هزار و ۸۶۷ عنوان کتاب تالیفی و ۲ هزار و ۱۷۶ عنوان کتاب ترجمه در روز‌های پایانی سال ۹۷ منتشر شده بود.

ناشران تهرانی ۴۲۲ عنوان و ناشران شهرستانی ۱۳۹ عنوان کتاب در روز‌های پایانی سال ۹۸ منتشر کردند به دلیل اینکه بیشتر ناشران کشور در تهران فعالیت می‌کنند میزان انتشار کتاب در تهران از شهرستان بیشتر است. در این بخش هم با کاهش میزان انتشار عناوین کتاب روبه رو بودیم و در روز‌های پایانی سال ۹۷ ناشران تهرانی ۶ هزار و ۴۵۱ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی تعداد ۲ هزار و ۵۹۲ عنوان کتاب منتشر کردند.

از میان کتاب‌های منتشر شده در روز‌های پایانی سال ۹۸ تعداد ۳۷۲ عنوان چاپ اولی و ۱۸۹ عنوان تجدید چاپ بودند علاوه براین با کاهش شمارگان کتاب در روز‌های پایانی سال ۹۸ مواجه شدیم. شمارگان کتاب در مجموع به ۴۹۰ هزار و ۴۴۰ جلد رسید. این مسئله نشان می‌دهد میزان شمارگان کتاب در روز‌های پایانی سال به کمتر از هزار جلد رسیده بود. درصورتی که اگر میزان انتشار کتاب را بر میزان عناوین منتشر شده تقسیم کنیم به عدد ۸۷۴/۲ می‌رسیم. البته نباید فراموش کرد شمارگان کتاب در برخی زمینه‌ها به کمتر از این عدد می‌رسید و کتاب‌هایی با شمارگان پایین‌تر از این عدد در سال ۹۸ منتشر شدند شمارگان صد، دویست، سیصد و پانصد نسخه هم روی جلد کتاب‌ها درج شده بود که این مسئله، وضعیت اقتصاد نشر را نشان می‌دهد. در صورتی که اگر اقتصاد نشر خوب بود کتاب با تیراژ‌های بالاتری منتشر می‌شد. هرچند در این وضعیت هم ناشرانی هستند که کتاب هایشان را با تیراژ‌های بالای دو هزار جلد منتشر می‌کنند البته تعداد این ناشران زیاد نیست و اکثر ناشران کتاب هایشان را با شمارگان کمتر از هزار جلد منتشر می‌کنند.

وضعیت نشر در روز‌های آغازین سال ۹۹ هم خوب نیست به دلیل تعطیلی چاپخانه‌ها در این روز‌ها و شیوع کرونا هیچ کتابی منتشر نشد و برای اولین بار تعداد کتاب‌های منتشر شده در روز‌های آغاز سال به عدد صفر رسید. این درحالی است که در همین ایام در سال گذشته تعداد ۴۲۳ عنوان کتاب منتشر شده بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار