اجرای ضیافت همدلی در بقاع متبركه فارس

معاون فرهنگی اجتماعی اداره‌ اوقاف و امور خیریه فارس از اجرای رزمایش ضیافت همدلی به‌منظور كمك به نیازمندان از محل موقوفات در بقاع متبركه استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت‌الاسلام رحیم صفری‌گرائی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌ اوقاف و امور خیریه فارس از اجرای طرح ضیافت همدلی در ماه مبارك رمضان در بقاع متبركه استان خبر داد و گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در نیمه شعبان مبنی بر اهمیت اجرای رزمایش همدلی و مواسات و كمك مؤمنانه، اجرای طرح «ضیافت همدلی» در دستور كار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفت.

او افزود: در سال‌های گذشته در همه ماه مبارك رمضان طرحی با عنوان «ضیافت الهی» در سطح بقاع متبركه اجرا می‌كنیم كه در قالب برنامه‌های مختلفی نظیر مراسم‌های جزءخوانی قرآن كریم، محافل انس با قرآن در بقاع متبركه، كمك به نیازمندان، اطعام و گسترانیدان سفره‌های اطعام با عنوان «سفره‌های آسمانی» و غیره اجرا می‌كردیم اما امسال به دلیل شیوع ویروس كرونا كه امكان اجرای برخی از این برنامه‌ها ندارد، پس نام طرح را با استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری تغییر داده و رویكرد خودمان را در آن برای كمك صددرصدی به نیازمندان تغییر دادیم.

صفری‌گرائی با بیان اینكه ادارات و نهادهای مختلفی نظیر سپاه، بسیج، كمیته امداد قرارگاه سلامت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در اجرای طرح با ما همكاری دارند، گفت: این طرح در ادارات مختلف به نام‌های مختلفی نظیر رزمایش همدلی و مواسات و یا كمك مؤمنانه اجرا می‌شود كه در سازمان اوقاف هم به نام ضیافت الهی اجرایی خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف فارس، زمان اجرای این طرح را از دو قبل از ماه مبارك رمضان تا پایان این ماه مبارك اعلام كرد و گفت: موقوفات زیادی وجود دارد كه نیات آن‌ها اطعام فقرا در ماه مبارك رمضان و افطاری دادن است لذا مجوزی از رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه كه نماینده ولی فقیه هم هستند، گرفتیم تا بتوانیم این موقوفات را در اجرای این طرح به كار بگیریم.

او با تصریح اینكه این طرح در دو بخش اجرا خواهد شد، گفت: در یك بخش تعداد كارت هدیه یا كارت‌های خرید با ارزش احتمالا ۳۰۰ هزار تومان از محل موقوفات مرتبط تهیه كرده و میان نیازمندان توزیع می‌كنیم و بخش دوم آن نیز تهیه اقلام معیشتی نظیر برنج، روغن، حبوبات، ماكارونی، رب گوجه، مواد شوینده و غیره است كه آن هم میان نیازمندان شناسایی شده توزیع خواهیم كرد.

صفری‌گرائی اظهار كرد: جامعه هدف در این طرح را با همكاری سپاه، بسیج، كمیته امداد، خیریه‌ها و بقاع متبركه شناسایی می‌كنیم كه برخی از آنان را كمیته امداد و برخی دیگر را اوقاف برای كمك در ایام ماه مبارك رمضان تحت پوشش قرار می‌دهند.

معاون فرهنگی اوقاف فارس با بیان اینكه جلساتی با موقوفات متصرفی در این راستا برگزار كردیم و از آنان خواستیم تا در اجرای این طرح همكاری داشته باشند، گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری امامزادگان و بقاع متبركه همیشه ملجأ و پناهگاه مردم بوده‌اند لذا مراكز افق و هیئت امنای بقاع متبركه اقدام به شناسایی نیازمندان محیط پیرامونی خواهند كرد تا بتوانیم این اقلام میان آنان توزیع كنیم.

او ادامه داد: بخش دیگری از كسانی كه این كمك‌ها را دریافت خواهند كرد، كسانی هستند كه به خاطر شیوع كرونا آسیب دیده‌اند، به‌ عنوان مثال رانندگان تاكسی، كارگران فصلی، زنان سرپرست خانواره و غیره كه به دلیل كرونا مجبور به خانه‌نشینی شدند و منبع درآمدی نداشتند.

صفری‌گرائی اضافه كرد: علاوه بر این‌ها یك برنامه ویژه را هم برای كارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر در ماه مبارك رمضان برگزار خواهیم كرد و از محل موقوفات مرتبط هر شب ماه مبارك رمضان اطعام خواهند شد. البته پیش از این در ایام نوروز قریب ۱۷ شب كار اطعام شبانه این افراد از محل موقوفات انجام می‌شد زیرا این افراد عمدتاً از پسمانده‌های غذاهای رستوران‌ها و ساندویچی‌ها استفاده می‌كردند كه به دلیل تعطیلی این اماكن گرسنه می‌ماندند.

معاون فرهنگی اوقاف فارس به برپایی محافل انس با قرآن و مراسم‌ جزءخوانی كه هر ساله در ماه مبارك رمضان در بقاع متبركه برگزار می‌شد، اشاره كرد و گفت: امسال به دلیل شیوع كرونا امكان برپایی این مراسم‌ها به‌صورت حضوری وجود ندارد، اما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مراسم‌ جزءخوانی را به‌صورت لایو و بدون حضور مخاطب در چند حرم مطهر بزرگ استان فارس نظیر سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز، حرم علی‌بن حمزه(ع) شیراز، حرم میرعلی‌بن الحسین(ع) لارستان پخش كنیم.

او تصریح كرد: همچنین برای شب‌های قدر نیز برنامه‌ریزی خواهیم كرد تا سخنران، مداح و قاری قرآن به این حرم‌های مطهر آمده و به‌صورت لایو برنامه شب‌های قدر را بدون حضور مخاطب در این حرم‌ها اجرا كنند كه البته جزئیات دقیق هر كدام از این مراسم‌ در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار