جمع آوری گیاهان دارویی در شاهرود ممنوع شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: جمع آوری گیاهان دارویی بدون مجوز این اداره کل در سطح مراتع این شهرستان تا پایان سال ممنوع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمدرضا کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: جمع آوری و برداشت گیاهان مرتعی مانند گون، کتیرا، شیره وشق، اسطوخودوس، مریم‌گلی، بومادران، شکرتیغال، میوه ارس و زرشک کوهی ممنوع است.

او افزود:جمع آوری بادام کوهی، پسته وحشی، آنغوزه، زیره سیاه کوهی، ثعلب، چای کوهی، پاکوتی، آویشن، سورنجان، بادرنجویه، جعفری رودخانه‌ای، اسفند، گلپر و زعفران کوهی در طول سال ممنوع بوده و جمع‌آوری آن باید با اخذ مجوز از این اداره کل باشد.

کشاورزیان با بیان اینکه همه ساله در فصل بهار شاهد جمع آوری گیاهان مرتعی توسط مردم هستیم، اظهار داشت: اولویت بهره برداری از فرآورده‌های گیاهی و مرتعی با کسانی است که دارای مجوز از این اداره باشند و با افرادی که بدون مجوز بهره برداری کنند، برخورد قانونی انجام می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود تاکید کرد: گیاهان خودرو در حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش، جلوگیری از تولید ریزگردها، جلوگیری از سیل، جذب آب و حفظ زیبایی طبیعی کوه و دشت نقش مهمی دارند.

او با بیان اینکه با افزایش جمعیت و آسیب دیدگی محیط زیست، طبیعت توان تولید بیشتر این گیاهان را از دست می‌دهد، گفت: شهروندان هنگام گردش در طبیعت از چیدن سبزی و گل خودداری کرده و از خرید این گونه سبزی‌ها که مشوق سودجویان است، خودداری کنند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود بیش از چهار میلیون هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مرتع و جنگل و بیش از ۲ میلیون هکتار بیابان است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار