آیا روزه گرفتن مانعی برای رشد روزه اولی ها است؟

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی استان کرمان با اشاره به فواید روزه برای روزه اولی ها، به بیان نکات تغذیه ای این گروه در ماه رمضان پرداخت.

سحر فلاحی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: خانواده ها نگران میزان رشد فرزندان روزه اولی خود نباشند.

او افزود: مطالعات نشان داده شده است که روزه گرفتن نه تنها باعث کاهش ترشح هورمون رشد در کودکان نمی شود؛ بلکه محرکی برای افزایش ترشح هورمون رشد در سنین رشد است.

فلاحی بیان داشت: گرسنگی عاملی بر تحریک قدی فرزندان می‌شود و این نکته مثبتی است که نباید والدین با دلسوزی‌های بیجا، فرزندان خود را از آن محروم کنند.

او گفت: بچه هایی که در کل و قبل از ایام ماه مبارک رمضان با توجه به نمودارهای رشد و تایید مراقبان سلامت در مراکز بهداشت، دچار کمبود وزن و یا سوء تغذیه هستند، بهتر است برای به جا آوردن این فریضه الهی با یک مشاور تغذیه مشورت و راهکارهای لازم را دریافت کنند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی استان کرمان افزود: سالم خوری در دوران روزه داری مهمترین رکن سلامتی در تمام سنین است و تغذیه غنی و کامل ضامن سلامتی روحی و جسمی به خصوص در این ایام، است.

او بیان داشت: روزه گرفتن باعث تضعیف سیستم ایمنی نمی شود؛ بلکه با روزه داری و دریافت غذای کمتر، بدن سم زدایی شده و آمادگی برای مقابله با عوامل خارجی را خواهد داشت.

فلاحی تاکید کرد: با رعایت اصول تغذیه ای و فاصله گذاری اجتماعی، جای هیچ گونه نگرانی برای روزه گرفتن در این ایام کرونایی نیست.

او با اشاره به عوارض شایع در بین افراد روزه دار، عنوان کرد: به هم خوردن نظم خواب، بی خوابی، دردهای عضلانی، سردردهای خفیف و...می توانند ناشی از روزه گرفتن باشند که جای هیچ  گونه نگرانی نیست  و با رفع اشتباهات تغذیه ای و توجه بیشتر به مواد غذایی دریافتی می توان عوارض زود گذر را جبران کرد.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانافزود: برای مثال، سردردهای خفیف نشانه کم آب بودن بدن است که برای این کمبود، افراد باید بین افطار و سحر، مایعاتی مانند دم نوش های گیاهی، آبمیوه های طبیعی و کاهو، خیار، هویج و.. را مصرف و از  قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب خودداری کنند.

او تصریح کرد: باید توجه داشت که با مصرف بیش از حد آب در وقت سحر، مانع از تشنگی در طول روز نمی شویم.

فلاحی بیان داشت: مناسب ترین و بهترین عمل برای جلوگیری از تشنگی در طول روز برای یک روزه دار، مصرف سبزیجات است؛ چرا که ۹۰ درصد آن از آب تشکیل شده است و به صورت آرام آرام جذب بدن می شود و آب را به بدن می رساند.

او  توصیه کرد: خانواده ها با حذف اشتباهات تغذیه ای مانند زیاده روی در مصرف زلوبیا، بامیه، شربت های شیرین، غذاهای چرب و شور و... ؛ جایگزین کردن غذاهای غنی و سالم، دوری و اجتناب از استرس و عصبانیت و با فرهم آوردن فضایی آرام و معنوی، آرامش و خاطره خوب روزه اولی بودن را  برای فرزندان خود به جای بگذارند.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار