کدام پدیده‌های مخرب جوی به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد؟

دبیر تهک کشاورزی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای اسفند تا اول اردیبهشت ماه سه پدیده مخرب جوی به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محسن بستانی دبیر تهک کشاورزی هواشناسی سیستان و بلوچستان سیل قوی‌ترین پدیده مخاطره آمیز بر فعالیت‌های کشاورزی استان طی مدت مذکور بوده است.

این مخاطره حداقل ۲ مرحله در چند شهرستان جنوب استان موجب بروز خسارت‌های مادی شده است.

او ادامه داد: برآورد خسارتی که از حجم خسارت سیل فروردین ماه در شهرستان‌های قصرقند، سرباز، نیکشهر، خاش و فنوج از سوی مسئولان استان اعلام شده، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

دبیر تهک کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: عمده خسارت‌ها مربوط به اراضی کشاورزی و باغی، فعالیت‌های دامداری و دامپروری، تخریب چاه‌ها و چاهک‌های آب، تخریب بند‌ها و سازه‌های آبخیزداری، محور‌های مواصلاتی بین مزارع و زیرساخت‌های شیلاتی بوده است.

بستانی ادامه داد: پدیده مخاطره آمیز دیگری که در فروردین امسال بیش از ۴۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد، باران شدید و تگرگ است که غالب خسارت‌ها مربوط به نیمه جنوبی استان بوده است.

او گفت: به رغم اینکه وزش باد شدید و طوفان گردوخاک دو پدیده مخاطره آمیز پرتکرار در استان هستند که در طول سال فعالیت‌های کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما در ماه‌های اسنفد و اردیبهشت گزارشی از میزان خسارت به این بخش دریافت نشده است. با این حال وزش باد شدید در فروردین امسال در شهر زاهدان موجب واژگونی چندین درخت و تیر برق شده است.

سرپرست شبکه پایش هواشناسی استان در بخش دیگری سیستان و بلوچستان را استانی پرمخاطره از نظر وقوع پدیده‌های حدی هواشناسی برشمرد و ادامه داد: در اکثر ماه‌های سال سیستان و بلوچستان با مخاطرات جوی مواجه است که سازگاری زیرساخت‌ها با آن‌ها باید جزو اولویت‌های استان باشد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار