واشنگتن پست: کارزار فشار حداکثری علیه ایران و ونزوئلا موجب سرافکندگی آمریکا شد

یک رسانه آمریکایی ارسال محموله نفتی ایران به ونزوئلا در میانه سکوت مقامات کاخ سفید را نشانه شکست کارزار فشار حداکثری علیه دو کشور و شرمساری واشنگتن دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی با اشاره به موفقیت ایران در ارسال پنج نفتکش‌ خود به ونزوئلا برای تامین سوخت این کشور، آن را نشانه‌ای از شکست و ناکارآمدی کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه تهران و کاراکاس دانست.

واشنگتن پست در ابتدای این مطلب آورده است: دولت دونالد ترامپ حتی در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا دست از کارزار فشار حداکثری خود علیه ایران و ونزوئلا برنداشت و با توسل به تحریم‌های یکجانبه علیه این دو کشور، امیدوار است که یک یا هر دوی آن‌ها تحت فشار ناشی از همه گیری کرونا و بحران اقتصادی از هم فرو بپاشند. اما بارزترین پیامد سیاست فعلی ترامپ، نزدیک‌تر شدن بیش از پیش دو کشور بوده است. بنا به نوشته واشنگتن پست تهران و کاراکاس با تبادل محموله سوختی و با نشان دادن ضعف و ناتوانی آمریکا، باعث سرافکندگی این کشور شدند.

این روزنامه آمریکایی در بخشی از تحلیل خود به قدرت نمایی دریایی نفتکش‌های ایرانی در هفته‌های اخیر پرداخت و نوشت سه شنبه گذشته، پنجمین نفتکش ایرانی با عبور از مقابل ناو‌های جنگی آمریکا در دریای کارائیب، وارد آب‌های ونزوئلا شد تا بار دیگر تحریم‌های واشنگتن علیه هر دو کشور را به چالش بکشد. پیشتر قطعات، تجهیزات و متخصصان با هواپیما‌های ایرانی به ونزوئلا وارد شده بودند تا پالایشگاه‌های این کشور را دوباره راه اندازی کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: دولت ترامپ سعی کرد با توسل به سیاست تکراری تهدید به تحریم مانع انتقال محموله سوخت ایران به ونزوئلا شود، اما با پاسخ جدی تهران در این خصوص مواجه شد و ترجیح داد که تنها نظاره گر عبور نفتکش‌های ایرانی به سوی ونزوئلا باشد. دولت ایران هشدار داد در صورت تعرض به نفتکش‌های این کشور از سوی آمریکا، پاسخ قاطع به آن حتمی خواهد بود. واشنگتن پست نوشت قابلیت ایران برای هدف قرار دادن حمل و نقل نفتکش‌ها در خلیج فارس چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به وضوح برای بازدارندگی دونالد ترامپ از اقدامی در خصوص تجارت نفتی این کشور با ونزوئلا کافی بود.

واشنگتن پست در ادامه از موفقیت نفتکش‌های ایرانی در ارسال سوخت به ونزوئلا به عنوان یک پیروزی برای دو کشور یاد کرد که هیچ نشانه‌ای از تسلیم در برابر فشار‌های آمریکا از خود بروز نمی‌دهند. علاوه بر این همکاری‌های تهران و کاراکاس قرار است توسعه یابد. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا قرار است به زودی به تهران سفر کند و طارق الایسامی، یکی از متحدان اصلی تهران نیز به تازگی مسئولیت وزارت نفت ونزوئلا را عهده دار شده است.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی اعلام کردند تامین بنزین ونزوئلا از سوی ایران را تحمل نمی‌کنند. این در حالیست که به اذعان این رسانه آمریکایی تحکیم اتحاد میان ایران و ونزوئلا از افت سیاست‌های ترامپ، که با هدف تغییرات اساسی در دو کشور پیگیری می‌شد، حکایت دارد. سیاستی که ترامپ نه تنها نتوانسته آن را عملی کند بلکه قادر به کاستن از پیامد‌های آن نیز نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار