بخشی از آنچه در مجلس ۲۱ خرداد گذشت؛

مجلس انقلابی در گردونه تشخیص اعتبار/ احتمال مردودی وزیران در امتحان‌های نوبت مرداد!

آخرین صحن علنی این هفته مجلس یازدهم، دو وزیر را مهمان خود کرد و مجلس انقلابی را به گردونه تشخیص اعتبار برد.

مجلس انقلابی در گردونه تشخیص اعتبار/ احتمال مردودی وزیران در امتحان‌های نوبت مرداد!به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  رضا اردکانیان، وزیر نیرو و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی مهمان و گزارش دهندگان صحن علنی امروز بودند. همچنین داستان تأیید اعتبارنامه‌های مجلس یازدهم به صفحات آخرش نزدیک‌تر شد. محمدباقر قالیباف، ریاست مجلس در گفته‌هایی کوتاه، مطالباتی را از وزارت نیرو مطرح کرد؛ برای نمونه پرسید که «دلیل اختصاص انشعابات به ساختمان‌های مجلل و ویلا‌های غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها چیست؟» یا خطاب به این وزارت خانه گفت: باید پاسخ داده شود که در حوزه آبریز‌ها و تقسیمات مربوط به آن آیا نگاه ملی محلی وجود دارد؟ به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان نسبت به این موضوع گلایه‌هایی وجود دارد.

او به سیاست‌های جزیره‌ای و دوگانه دو وزارت خانه نیرو و جهاد کشاورزی درباره الگوی کشت هم اشاره کرد که به اظهار نمایندگان، موجب ضرر و زیان به کشاورز‌ها شده است. 

مجلس انقلابی در گردونه تشخیص اعتبار/ احتمال مردودی وزیران در امتحان‌های نوبت مرداد!

اردکانیان:دسترسی شهروندان ایرانی به برق، از متوسط جهانی بالاتر بوده و حدود صد در صد است/ ناترازی انرژی در زمینه منابع مالی یکی از عقب ماندگی‌های وزارت نیرو 

اردکانیان در گزارش خود گفت که «امروز به برکت تلاش‌های مسئولان دسترسی شهروندان ایرانی به برق، از متوسط جهانی بالاتر بوده و حدود صد در صد است» و بیان کرد: ایران هم اکنون جایگاه ۱۴ جهانی را در ظرفیت نصب شده را دارد، ضمن این که در منطقه هم جایگاه اول را داریم.

به علاوه اردکانیان تثبیت جمعیت در تمام نقاط کشور را مؤلفه‌ای اصلی برای تامین آب شرب، شهری و روستایی دانست و آمار داد: اکنون ۱۸۶ سد بزرگ مخزنی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۲ سد در این دولت مورد بهره برداری قرار گرفته و بیش از ۵۰ سد دیگر در آینده افتتاح خواهد شد.

او گفت: یکی دیگر از مسائل مهم موضوع توسعه شبکه‌های آبرسانی و زهکشی در کشور است. براساس آمار‌ها تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار هکتار شبکه اصلی احداث شده که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این میزان به حدود ۳۴۰ هزار هکتار می‌رسد.

وزیر نیرو در بخش پایانی صحبت‌هایش به عقب‌ماندگی‌های حوزه کاری‌اش اشاره کرد و اعلام کرد: ناترازی انرژی در زمینه منابع مالی یکی از عقب ماندگی‌ها است؛ بدون احتساب قیمت سوخت هر کیلووات ساعت ۱۴۰ تومان هزینه دارد. متوسط نرخ فروش برق ما ۵۰ درصد است که موجب شده سال گذشته با کمک قانون بودجه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از بدهی وزارت نیرو تسویه شود، اما ۴۵ هزار میلیارد تومان دیگر بدهکار هستیم که به همین میزان بابت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده از دولت طلبکار هستیم.

اردکانیان البته درباره بهره برداری‌های صورت گرفته و برنامه‌های آینده در پویش الف – ب هم توضیح داد.

مجلس انقلابی در گردونه تشخیص اعتبار/ احتمال مردودی وزیران در امتحان‌های نوبت مرداد!

مطالبات نمایندگان از وزیر نیرو: جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، اصلاح و نوسازی شبکه برق و حفظ سلامت آب

مانند جلسات گذشته این مجلس، نمایندگانی برای ارائه نظر و انتقادهایشان پشت تریبون صحبت کردند؛ اصلاح و نوسازی شیکه فرسوده انتقال برق، توجه به انرژی‌های تجدید پذیر، نوسازی تصفیه خانه‌ها و حفظ سلامت آب و توجه و اولویت دهی به سدسازی و آبخیزداری از موضوع‌های مطرح شده بود.

احمدحسین فلاحی یکی از نمایندگان منتقد، درباره بخشی از عملکرد وزارت نیرو گفت: در بحث امتیازدهی برای مشترکان بسیاری از مردم شاکی هستند که امتیاز هزینه را می‌گیرند، اما وزارت نیرو همکاری لازم را نداشته و وظایف نهاد‌ها را مشترکان انجام می‌دهند.

او ادامه داد: حق آلایندگی به بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های حوزه انتخابیه تعلق نمی‌گیرد؛ بحث عدم اجرای به موقع برج‌های خنک کننده باعث شده همچنان آلایندگی‌ها ادامه داشته باشد.

البته فلاحی از همکاری این وزارت خانه در مقابله با تخریب محیط زیست گفت که در جریان آن، این نهاد به جای سدسازی به سمت آبخیزداری رفته است تا محیط زیست و تالاب‌ها بیش از این آسیب نبینند.

جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز و توجه به بی‌آبی و سیستم آب و فاضلاب روستایی هم دو مطالبه دیگر نمایندگان مجلس از اردکانیان بود.

«دلخوش و محمدصالحی» در مجلس یازدهم می‌مانند، داستان تاجگردون ادامه دارد

در میانه برنامه امروز صحن، نمایندگان به تأیید اعتبارنامه «سیدکاظم دلخوش از حوزه انتخابیه صومعه سرا» و «حسین محمدصالحی از حوزه انتخابیه فریدن» رأی موافق دادند تا این دو نماینده بتوانند مجلس یازدهم را همراهی کنند.

اما تاجگردون، همچنان در گردونه تشخیص اعتبار ماند. پس از خبر تأیید اعتبارنامه نماینده گچساران و باشت در شعبه پانزدهم، ۱۵۹ نماینده با ارجاع اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق موافقت کردند تا اساس ماده ۱۹۴ آیین نامه مجلس را عملی کنند. به علاوه ۷۰ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۴ هم آمار آرای نمایندگان بود.

این مسئله در پی اخطار علیرضا زاکانی نماینده قم بود که گفت: با استناد به اصول ۹۳، ۸۵، ۷۲ و ۷۳ قانون اساسی و بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی حق نمایندگی قائم به شخص است و این حق واگذاری به شعب واگذار نشده است، بنابراین ما نمی‌توانیم چیزی تصویب کنیم که خلاف مذهب و اصول قانون اساسی باشد.

مجلس انقلابی در گردونه تشخیص اعتبار/ احتمال مردودی وزیران در امتحان‌های نوبت مرداد!

«مجلس انقلابی» در گردونه تشخیص اعتبار

زاکانی افزود که «در سال ۹۷ آیین نامه داخلی مجلس نیز در این خصوص اصلاح شده است و بنابراین باید اخطار بنده به رأی گذاشته شود.»

نمایندگان با وارد دانسته شدن اخطار نماینده قم از سوی ریاست مجلس، با ۹۲.۳ درصد رأی، اعتبارنامه تاجگردون را به کمیسیون تحقیق فرستادند تا این بار، مجلس انقلابی به گردونه تشخیص اعتبار برود.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تحقیق اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس به مدت ۳ روز مهلت دارد تا اعتبارنامه منتخب گچساران را بررسی کرده و گزارش آن را به صحن علنی مجلس ارسال کند.

گفت‌وگوی تاجگردون و قالیباف/ نماینده گچساران: من نه داعیه ماندن دارم و نه تمایل به ماندن

غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران هم ساکت نماند و پس از قرائت گزارش شعبه ۱۲ خطاب به قالیباف اظهار کرد: در انصاف و عدالت شما و هیئت رئیسه شکی ندارم، اما انتظار داشتم قبل از رأی‌گیری عنایت داشته باشید، اراده شما به رأی گذاشتن اخطار بود که این امر بر خلاف اظهارات سخنگوی هیئت رئیسه به شمار می‌رود.

او ادامه داد: دوستان عزیز فرآیندی را طی و مجموعه‌ای از اطلاعات را به شورای نگهبان دادند و پاسخ‌هایی دریافت کردند. آقای رئیس برخلاف تمام قوانین، آیین‌نامه‌ها، شعبه و نایب رئیس حضرتعالی پس از گذشت زمان اعتراض‌ها به شورای محترم نگهبان نامه نوشتند، من وظیفه دارم از شورای نگهبان تشکر کنم چرا که بالاخره دوره اولم نیست که منتخب می‌شوم. در شعبه علیرغم اینکه قانون و آیین‌نامه اجازه نمی‌داد موضوعات بررسی و اعمال شد. همچنین خدمت شما رسیدم و سخنگویتان مصوبه‌تان را اعلام کردند.

تاجگردون افزود: من نمی‌دانم امروز بر اساس چه چیزی بر حضرتعالی اینطور محرز شد که این کار را انجام دهید. آیا اگر اشخاص دیگری در شعبه به آن‌ها تذکر داده می‌شد یا به عبارت دیگری به آن‌ها اعتراض می‌شد و امروز یک نفر دیگر می‌گفت من بر اعتراضم باقی هستم و آن یکی غلامرضا تاجگردون نبود که مظلومانه می‌خواهید در این مجلس با او برخورد کنید، آقای دکتر این رویه خوبی نیست.

تاجگردون گفت: من نه داعیه ماندن دارم و نه تمایل به ماندن. یک کیف است که دستم می‌گیرم و از مجلس بیرون می‌روم، این شما هستید که باید در درگاه خداوند متعال روز قیامت و شب آخرت پاسخگوی اعمالتان باشید. دنیا گوشه کوچکی از نشان آخرت است، من در هر مقام و منصبی که باشم باید پاسخگوی هر احدالناسی از جامعه باشم، حتما هم در شعبه تحقیق حضور پیدا خواهم کرد، اما خواهش می‌کنم به این بسنده نکنید، شما وظیفه دارید که شرع و قانون را رعایت کنید.

قالیباف هم خطاب به تاجگردون بیان کرد: بنده و هیئت رئیسه قسم یاد کردیم، ضمن اینکه از شما می‌خواهم آیین نامه و قانون را رعایت کنید. وقتی اخطار قانون اساسی وجود دارد، ما آن را به رأی گذاشتیم که این موضوع مُرّ آیین‌نامه است، ضمن اینکه شما هم به رأی مجلس احترام بگذارید.

رئیس مجلس ادامه داد: بعد از رأی آوردن اخطار پرونده شما به کمیسیون تحقیق می‌رود و ۱۵ روز فرصت دارید نظرات خود را به آن‌ها بگویید. کمیسیون تحقیق اعتبارنامه شما را اگر رد کند این پرونده به صحن می‌آید و شما در مجلس حق دفاع از خود را دارید.


بیشتر بخوانید:


مجلس انقلابی در گردونه تشخیص اعتبار/ احتمال مردودی وزیران در امتحان‌های نوبت مرداد!

وزیر راه و شهرسازی: سازمان امور مالیاتی با سامانه جامع املاک و اسکان می‌تواند از خانه‌های خالی مالیات اخذ کند

در ادامه نوبت به وزیر راه و شهرسازی، محمد اسلامی رسید؛ او در گزارشش اعلام کرد که «تا قبل از پایان دولت حدود ۵۰۰ کیلومتر دیگر به آزادراه‌ها و ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه خواهیم کرد.»

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در برنامه سه ساله تلاش داریم که نوسازی ناوگان کامیونی ۵۳ هزار عددی را انجام دهیم که به حمایت‌های نمایندگان در این باره نیاز داریم. همچنین نوسازی ناوگان ریلی به دلیل کم توجهی به ظرفیت‌های ساخت داخل با بحران مواجه شده و در حال توسعه تمدید مشروط ناوگان بوده‌ایم و در سال گذشته ۷۸۰ واگن ساخت داخل اضافه کردیم.

او به برنامه‌های دستگاهش برای کاهش حاشیه نشینی در استان‌های بحرانی شامل خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه اشاره کرد و در بخشی از گفته‌هایش هم اظهار کرد: ماه گذشته از این سامانه جامع املاک و اسکان رونمایی کردیم، سازمان امور مالیاتی با این سامانه می‌تواند از خانه‌های خالی مالیات اخذ کند. امیدواریم به صورت اقدام فوری در هیئت دولت به تصویب برسد تا روند اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز شود.

او افزود: همزمان هم فراخوان داده‌ایم افرادی که خانه‌های نیمه تمام و ساخته شده در اختیار دارند، می‌توانند به طرح ملی مسکن ملحق شوند. دولت زمین مرغوب هم در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد تا جریان ساخت و ساز با استفاده از این ظرفیت ادامه یابد.

نایب رئیس مجلس: سؤال ملی پرسید نه منطقه‌ای

واکنش‌ها و اظهار‌های نمایندگان پس از گزارش وزیر راه و شهرسازی، بیشتر به حوزه‌های انتخابیه آن‌ها بر می‌گشت که تذکر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس و اداره کننده صحن در آن ساعت را در پی داشت؛ او گفت که نمایندگان به مسائل ملی بپردازند و در موقعیت جداگانه‌ای که تعریف شده است، موضوع‌های منطقه‌ای را بیان کنند.

حاشیه نشینی، مسکن مهر و اجاره خانه دغدغه نمایندگان

نماینده رشت به رفع معضل حاشیه نشینی، توجه به حمل و نقل ریلی و توجه به شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه اشاره کرد. جبار کوچکی نژاد درباره مسکن مهر هم خطاب به وزیر راه گفت: در زمان رأی اعتمادتان، شما وعده دادید که مسکن مهر برای محرومان و کم درآمد‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد؛ هرچند دولت شما مسکن مهر را قبول ندارد، اما ما رأی بالایی در مجلس دهم به شما دادیم تا این حوزه کامل شود. متأسفانه به آن توجه نشد و اسمش هم به مسکن اجتماعی تغییر یافت.

نماینده آبادان اظهار کرد: موضوع مسکن باید در اولویت کار‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و جدی‌تر پیگیری شود. در ادامه نماینده خلخال و کوثر هم گفت: وضعیت اجاره‌خانه بسیار اسفناک است و وزارت راه و شهرسازی برنامه جامعی برای اجاره مسکن و تولید آن ندارد.

صحن علنی امروز در پایان برنامه‌های خود، بیانیه داد که ۲۲۵ نماینده مجلس با امضای آن، از اقدام رئیس قوه قضائیه در شفاف‌سازی حساب‌های این نهاد تقدیر کردند.

عضو هیئت رئیسه: هر وزیری که مرداد ماه نمره نیاورد، استیضاح شود/ مجلس یازدهم ترکیب متفاوتی دارد

در میان تذکر‌های شفاهی و کتبی، حسینعلی حاجی دلیگانی که عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم شده است، گفت: کارنامه وزرا باید مرداد ماه بررسی شود و هر وزیری که نمره نیاورد، استیضاح شود. برخی دوستان می‌گویند که چرا بنده در مجلس دهم به تعدد تذکر می‌دادم و اکنون این اقدام را انجام نمی‌دهم، بنده در جواب این سؤال باید بگویم که مجلس یازدهم ترکیب متفاوتی دارد.

نماینده ایلام: برخی دوستان فقط در حال فراکسیون سازی هستند/ این مجلس باید قوانین زائد را حذف کند

سارا فلاحی، نماینده ایلام هم در تذکر گفت: فرهنگیان ما نگران رتبه بندی و بازنشستگانمان بیم‌ناک از آینده همسان سازی حقوق‌هایشان هستند.

او ادامه داد: در حال حاضر مواجه با افرادی هستیم که به دلیل نداشتن سهام عدالت بسیار تحت فشار هستند و باید این امر مورد رسیدگی قرار گیرد.

او به خود نظارتی اشاره کرد و گفت: تذکرهایمان نباید فقط خطاب به دولت باشد، بلکه ما نمایندگان باید خودمان را که وظیفه نظارت داریم مخاطب قرار دهیم.

نماینده ایلام به فراکسیون سازی‌ها انتقاد کرد و اظهار کرد: برخی دوستان فقط در حال فراکسیون سازی هستند، در حالیکه قرار است در این مجلس قوانین زائد حذف شوند.


بیشتر بخوانید:


فلاحی در پایان بیان کرد: متأسفانه نظارتی که باید از مجلس شروع شود، شروع نشده و نباید مجلس یازدهم به راه مجلس دهم برود، لذا امیدوارم در این دوره با تورم کار‌های بیهوده و قوانین مضاعف مواجه نباشیم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
کدوم مجلس انقلابی.
تاجگردون نماینده گچساران هست و خواهد ماند
میزان رای ملت است.حذف تاجگردون یعنی حق الناس.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۰۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
مجلس انقلابی :
خواهش میکنم دوباره وزارت جهاد را زنده کنید.
-اختیار سدها رو به وزارت کشاورزی بسپارید
سازمان آب و فاضلاب زیر مجموعه وزارت کشاورزی شود
-روال وزارت برق تغییر کند=شروع کند در هر شهرستان نیروگاه 6 مگاواتی بسازد با سرمایه گذاری بخش خصوصی
_نه اینگه بری یک نیروگاه 200 مگاواتی بسازی برای یه استان تو هنگام جنگ با یه موشک فاتحه برق استان خونده شه
---استاد روحانی معضل مسکن کارگروه نمیخواد-شجاعت و صلابت اقدام میخواد-
این همه نقدینگی کشور-خانه بسازید و مدت 5 سال رایگان در اختیار زوج های جوان بگذارید-رو قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار حساب کنید
_دولت روحانی: به جای تضعیف سپاه: بدهی 9000میلیاردی تان به قرارگاه خاتم را تسویه کنید.
_______اینایی که گفتم همش کارشناسیه
Germany
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
انقدر انقلابی انقلابی نکنین
از تایید شدن تاجگردون معنی انقلاب رو هم فهمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
الف
۰۰:۱۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
اینم داره همینو میگه دیگه
میگه اعتبار مجلسی که میگفتین انقلابیه به بررسی اعتبارنامه تاجگردون مربوطه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
چرا اسم میزارید.همشون وظیفه شونه به مردم خدمت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
وزرا رو استیضاح کنین زودتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
مهد کودک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
چون دوستت قراره رد بشه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر مجلس انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
نشسته اند 1قل 2 قل بازی میکنند
آخرین اخبار