آغاز خورشید گرفتگی درکهگیلویه و بویراحمد

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت:کهگیلویه و بویراحمدی ها تا ۶۳ درصد خورشید گرفتگی را می‌بینند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سروش فرد عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: هم زمان با آغاز فصل تابستان و در روز اول تیر، خورشیدگرفتگی جزئی در آسمان ایران رخ داد.
 
 سروش فرد افزود: خورشیدگرفتگی از نوع حلقوی در بخش‌هایی از کره زمین رخ داد و در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت جزئی قابل دیدن بود.

او ادامه داد: گرفت حلقوی خورشید از قاره آفریقا آغاز می‌شود و تا اقیانوس آرام به صورت جزئی دیده خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: بیشترین درصد گرفت خورشید در چابهار و دریای عمان رخ خواهد داد که به ترتیب ۹۸ و ۹۹ درصد از سطح خورشید توسط ماه پوشانده خواهد شد.

آقای سروش فرد افزود: این پدیده نادر نجومی امروز در کهگیلویه وبویراحمد از ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه صبح قابل مشاهده شد و تا ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه ادامه دارد.
 
او ادامه داد: استفاده از عینک‌های مخصوص رصد خورشید برای رصد این پدیده توسط علاقه‌مندان ضروری است و هرگز با چشم غیر مسلح این پدیده رصد نشود.
 
 سروش فرد با بیان اینکه علاوه بر آن در صورت رصد این رویداد نجومی با استفاده از تلسکوپ و دوربین دو چشمی و حتی عکاسی نجومی از این رویداد حتما از قبل باید تجهیزات خود را به فیلتر‌های استاندارد از جمله فیلتر مایلار مجهز کرد گفت: نگاه مستقیم به خورشید حتی برای مدت کوتاه بسیار خطرناک است و عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

به فتوای برخی از مراجع تقلید، نماز آیات باید قبل از حداکثر گرفتگی خورشید خوانده شود و بنابر این احتیاط این است که تا قبل از حداکثر گرفتگی نماز آیات را خواند، اما به فتوای برخی دیگر از مراجع، تا قبل از پایان گرفتگی خورشید هم می‌توان نماز آیات را خواند.
 
انتهای پیام/ط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.