ضرورت تهیه نقشه باستان‌شناسی تمامی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برضرورت تهیه نقشه باستان‌شناسی تمامی شهرستان‌های استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، صبح امروز در دیدار با بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ، دیدار و گفتگو کرد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این دیدار با تاکید بر حفاظت و نگهداری از بنا‌های تاریخی گفت: مرمت و احیای بنا‌های تاریخی، جلوگیری از ساخت و ساز در عرصه و حریم تپه‌های باستانی، راه‌اندازی موزه در همه شهرستان‌های استان و انجام مطالعات باستان‌شناسی در محدوده‌های تاریخی کمتر شناخته شده باید در دستور کار قرار بگیرد.

بهروز عمرانی افزود:انجام اقدامات مطالعاتی به تنهایی برای حفاظت از بنا‌های تاریخی کافی نیست بلکه باید با برنامه‌ریزی مناسب برای حفاظت از این بنا‌ها نیز طرح‌ها و ایده‌ها مختلفی داشت و در عین حال مردم را نیز با آن‌ها آشنا کرد.


برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی موزه‌های تخصصی

 

جلیل جباری در این دیدار با اشاره به اقدامات انجام شده در یک سال گذشته در ارتباط با مرمت و احیای بنا‌های تاریخی اظهار کرد:از جمله مهم‌ترین اقدامات شاخص این اداره‌کل در سال گذشته می‌توان به مرمت و احیای مسجد جامع و بازار تاریخی ارومیه اشاره کرد و همچنین در سال‌های گذشته برای حفاظت و تهیه ضوابط بافت تاریخی پنج شهرستان استان اقدامات عملی خوبی انجام گرفته است.

جباری با بیان اینکه یکی از اهداف آذربایجان‌غربی راه‌اندازی موزه‌های تخصصی است، افزود:در سال گذشته در این ارتباط موزه کودک با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان راه‌اندازی شد و اقدامات لازم برای راه‌اندازی موزه طب، بانک و تاریخ طبیعی نیز از چند سال پیش آغاز و این موزه‌ها در شرف بهره‌برداری قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد:حفاظت از عرصه و حریم تپه‌های تاریخی مانند گوی‌تپه و تپه مکی ارومیه و انجام مطالعات باستان‌شناختی سد کانی‌سیب و چپرآباد اشنویه نیز از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

تاکید بر راه‌اندازی سریع سایت موزه چالدران، تسریع در آغاز مطالعات باستان‌شناختی سد کانی‌سیب پیرانشهر و سد چپرآباد اشنویه، تاکید بر لزوم تهیه نقشه‌های باستان‌شناسی برای تمامی شهر‌های آذربایجان‌غربی و اتخاذ تصمیم در خصوص ساخت‌وساز‌های انجام گرفته بر روی عرصه تپه‌های تاریخی مانند گوی‌تپه و تپه مکی ارومیه از جمله محور‌های مورد اشاره در این دیدار بود.

انتهای پیام/ن م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.