مصر هرگونه توافق‌نامه ناقص درباره سد النهضه را رد کرد

مصر اعلام کرد اصرار اتیوپی بر مواضع سرسختانه خود درباره بخش‌های فنی و قانونی در مذاکرات سد النهضه، فرصت‌های دستیابی به توافق را کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت آب و منابع آبی مصر با رد هرگونه توافق‌نامه ناقص درباره سد النهضه، اعلام کرد مذاکرات میان این کشور، اتیوپی و سودان برای ششمین روز متوالی با حضور ناظران بین المللی ادامه یافت.

بنا به اعلام وزارت آب و منابع آبی مصر اصرار اتیوپی بر مواضع سرسختانه خود درباره بخش‌های فنی و قانونی، فرصت‌های دستیابی به توافق را کاهش می‌دهد، این در حالی است که برای مصر نقاط مورد اختلاف در بخش‌های فنی و حقوقی توافق‌نامه مانند ستون فقرات است.

محمد السباعی، سخنگوی وزارت آب و منابع آبی مصر نیز روز گذشته اعلام کرد اتیوپی می‌خواهد سلطه خود را بر آب‌های نیل تحمیل کند و تا زمانی که این کشور از موضع خود در موضوع سد النهضه کوتاه نیاید و بر عدم نرمش اصرار داشته باشد، هیچ توافقی درباره سد النهضه حاصل نخواهد شد.

بخشی از رود نیل از کشور اتیوپی سرچشمه می‌گیرد و بخش دیگری از آن از کشور اوگاندا سرازیر می‌شود، این دو رودخانه در سودان به یکدیگر می‌رسند و نیل بزرگ را تشکیل می‌دهند.

اکنون اتیوپی اعلام کرده که قصد دارد سد النهضه را آب‌گیری کند و این اقدام را نه ظرف ۲۱ سال بلکه در عرض ۳ سال انجام خواهد داد، این تصمیم اتیوپی موجب اعتراض مصر و سودان شده، این دو کشور که در مسیر رودخانه نیل قرار دارند تاکید کرده‌اند که آب‌گیری سد در مدت زمان ۳ سال کشورهایشان را با کمبود آب مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۹ تير ۱۳۹۹
آب و برقشو به نسبت جمعيت فعلي تقسيم كنن بره پي كارش ديگه و پول سد رو هم به همون نسبت همگي بدن
آخرین اخبار