ایندیپندنت گزارش داد؛

انگلیس به ۱۷ کشور ناقض حقوق‌بشر تجهیزات جاسوسی و شنود صادر کرده است

بنابر افشای یک رسانه انگلیسی، دولت لندن به ۱۷ کشور ناقض حقوق‌بشر از جمله عربستان تجهیزات جاسوسی و شنود فروخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر افشای یک رسانه انگلیسی دولت لندن تجهیزات ویژه جاسوسی، رهگیری و شنود را در اختیار ده‌ها کشور ناقض حقوق بشر و رژیم‌های سرکوبگر قرار داده است.

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی اعلام کرد علی‌رغم قوانینی که گفته می‌شود انگلیس نباید کالا‌های امنیتی را به کشور‌هایی صادر کند که ممکن است از آن‌ها برای سرکوب داخلی استفاده کنند، وزرای کابینه در ۵ سال گذشته چنین قرارداد‌هایی را به امضا رسانده‌اند.

بیش از ۷۵ میلیون پوند از انعقاد قرارداد فروش تجهیزات جاسوسی به کشور‌هایی که از سوی سازمان مردم نهاد «خانه آزادی»، غیر آزاد محسوب می‌شوند، نصیب دولت انگلیس شده است. در فهرست کشور‌هایی که تجهیزات جاسوسی از انگلیس خریداری کردند نام عربستان، امارات و بحرین به چشم می‌خورد. این سه کشور از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۱۱.۵ میلیون پوند تجهیزات ویژه شنود و جاسوسی را از دولت لندن خریداری کرده‌اند.

بنا به گزارش ایندیپندنت، گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند دولت لندن از معرفی کشور‌های طرف خرید این تجهیزات امتناع می‌کند. با این حال حزب کارگر از کابینه بوریس جانسون خواسته است تا در خصوص پیروی از قانون عدم فروش این تسلیحات به نظام‌های سرکوبگر شفاف سازی کند.

بنا به گزارش این رسانه انگلیسی، کشور‌هایی که در فهرست «غیر آزاد» نیز قرار ندارند از دولت لندن تجهیزات جاسوسی خریداری کرده اند، از جمله انعقاد قراردادی به ارزش دو میلیون پوند با فلیپین و هنگ کنگ برای ارسال این تجهیزات صورت گرفته است.

هفته گذشته نیز وزیر تجارت بین المللی انگلیس اعلام کرد صادرات تسلیحات نظامی به عربستان، که پیشتر براساس حکم دادگاه ممنوع شده بود، از سر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار