جبران باسیل: همواره از حزب‌الله در رویارویی با اسرائیل حمایت کرده‌ایم

رئیس «جریان ملی آزاد» لبنان در مصاحبه‌ای بر حمایت این حزب از جنبش حزب‌الله در رویارویی با دشمن صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی المنار، جبران باسیل، رئیس حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» و وزیر خارجه سابق لبنان، حمایت این حزب را از حزب‌الله لبنان در رویارویی با رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام کرد.

او درباره «بی‌طرفی» لبنان که بشاره راعی، اسقف اعظم مارونی‌های لبنان، از آن سخن گفته است نیز گفت: بی‌طرفی، رؤیایی از رؤیا‌های لبنان است، اما حمایت از آن به مؤلفه‌ها و عناصر قدرت نیاز دارد و چنین چیزی به گفتگو درباره حزب‌الله نیاز دارد و در تفاهم «مار میخائیل» درباره آن سخن گفته شده است، اما من با استفاده از این موضوع برای تکمیل محاصره حزب‌الله مخالفم.

 رئیس «جریان ملی آزاد» در گفتگوی تلویزیونی افزود: «من زمانی که وزیر خارجه بودم سیاست دور کردن صد درصدی لبنان را از مشکلات در پیش گرفتم و همه مواضعم در راستای مصلحت لبنان بود و اینکه به اجرای سیاست حزب‌الله متهم شدم آن هم به خاطر آنکه در سیاست با حزب‌الله هم‌پیمان هستیم، این اتهام درست نیست. من زمانی که مسؤلیت به عهده‌ام بودم تقریبا در ارتباط با هر موضوعی درباره سیاست خارجی لبنان با حزب‌الله مشاورت می‌کردم.»

باسیل در ادامه گفت: «همواره به ما تجاوز می‌شود و اگر معادله قدرت نبود آیا امکان داشت ما بتوانیم با وجود اسرائیل درباره نفت و گاز صحبت کنیم؟ چرا ما باید در خصوص نفت و گاز زیان کنیم؟»

قدرت دفاع از لبنان برگ برنده در رویارویی با اسرائیل است

او در ادامه این مصاحبه گفت: «ما در یک محور منطقه‌ای نیستیم و نظر ما در موضوع مرز‌ها روشن است و نباید قدرت دفاع از لبنان از دست ما بیفتد، زیرا این برگ برنده در رویارویی با اسرائیل است و راهبرد دفاعی نیز در همین چارچوب قرار دارد.»

وزیر خارجه سابق لبنان در عین حال افزود: «طبیعتا ما درباره نقش حزب‌الله مثلا در یمن ملاحظاتی داریم و تفاهم بین ما درباره امور مربوط به لبنان است نه امور منطقه‌ای، اما همواره از حزب‌الله در رویارویی با دشمن یعنی اسرائیل حمایت کرده‌ایم.»

آمریکا و ایران حتما توافق خواهند کرد

باسیل در بخشی دیگر از این مصاحبه گفت: «آمریکا و ایران حتما توافق خواهند کرد و مسئله زمانش مطرح است و امیدواری ما به پایداری و ایستادگی لبنان و خروج از بحران با اصلاح اقتصاد و سیاست مالی است و ما از روابط خوب با همه کشور‌ها با ایران و عربستان و آمریکا و روسیه و دیگر کشور‌ها حمایت می‌کنیم.»

او افزود: «آیا در لبنان کسی هست که با حزب‌الله حتی پشت پرده مذاکره نکند؟ حتی نیرو‌های لبنانی (به ریاست سمیر جعجع) این کار را می‌کنند. نیرو‌های لبنانی حتی برای مذاکره با ایران نیز می‌کوشند، من این را با اطلاع می‌گویم.»

ترکیه در لبنان نفوذ سیاسی و مالی و امنیتی دارد

رئیس حزب لبنان در ادامه در خصوص روابط با ترکیه نیز گفت: «روابط با ترکیه برای ما مهم است، اما ترکیه در لبنان نفوذ سیاسی و مالی و امنیتی دارد و به فرماندهان سازمان‌های (امنیتی) کنونی در این خصوص هشدار می‌دهم البته آن‌ها از این نفوذ اطلاع دارند و نفوذ را نیز تسهیل می‌کنند که سه نفر از شش نفر (فرمانده) چنین کاری را می‌کنند. زمانی که این موضوع در شورای عالی دفاع مطرح شد آنان علیه کسی که در این خصوص صحبت کرد سخن‌چینی کردند. ما خواستار کمک به لبنان در رنج و سختی هستیم، اما خواهان فتنه‌افکنی نیستیم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
جبران باسیل ، رُک نمیگه و خیلی با احتیاط صحبت میکنه تا بابت صحبت هاش بازخواست نشه
انگار ترس داره رُک بگه ما با حزب اله در یک جبهه ایم
آخرین اخبار