شور حسینی در آذربایجان غربی موج می‌زند/مرثیه‌ای درسوگ شهدای کربلا

آیین‌های عزاداری روز عاشورا در شرایط خاص کرونایی در حالی در حال برگزاری است که عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به یاد او و همراهان باوفایش به سوگ و ماتم نشستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،از صبح امروز یکشنبه ندای "هیهات مناالذله" در ارومیه همزمان با سایر شهرهای استان طنین‌انداز شد و این آیین‌ها با حضور دلداگان حسینی و با رعایت مصوبات و پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا در استان در حال پیگیری است.

عاشقان طریقت عاشورایی در آذربایجان‌غربی که وجودشان از عشق مولایشان سرشار است در حالی در ماتم سرور شهیدان به عزا نشسسته‌اند که این آیینها در مکان‌های سرباز و محوطه مدارس با رعایت فاصله اجتماعی انجام می‌شود.

شور حسینی در آذربایجان غربی موج می‌زند/مرثیه‌ای درسوگ شهدای کربلا

ولی رهروانی هم هستند که که برخی از آنان در منزل و امامزادگان و مکان‌های عزاداری روباز این استان به دلایل مختلف بیماری و داشتن کودکان خردسال در حال تردد هستند ولی صدای روضه و نوحه‌های جانسوز از داخل خودروهایشان به گوش می‌رسد؛ دلدادگانی که وجودشان از عشق بزرگ مردان کربلا سرشار است.

در این روز شور و شوق عزاداران عاشورایی که در ۹ روز و شب گذشته به عزاداری برای شهیدان کربلا پرداخته‌اند به اوج خود رسیده‌است و سراسر شهر ارومیه و استان آذربایجان‌غربی با ندای" لبیک حسین" و "یا ثارالله" و "یا حسین" مملو شده است که بیانگر عشق و ارادت مردم سرزمین اقوام و ادیان الهی به بزرگ مرد دشت کربلا و خاندان پاک و مطهر ایشان است.

شهروندان ارومیه‌ای به تبع سایر عزاداران استانی در این روز با نظمی خاص و شوری ویژه برای کسب جرعه‌ای معنویت از دریای بیکران عظمت روز عاشورا در خیابان‌ها و امامزادگان صف کشیده‌اند و با علم‌ها و پوشیدن پیراهنهای مشکی خود مراتب عشق و دلداگی خود را به آموزگار ایثار و شهادت و فرزندان قهرمانش به تصویر کشیده‌اند.‌

علاوه برخیابان‌های آذربایجان‌غربی در این روز منازل شهدای استان نیز میزبان عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) است و پیرغلامان کربلایی کوچه‌ها و خانه‌های شهیدان را مزین به پارچه‌ها مشکی عزاداری کرده و در منازلی که بوی و عطر شهادت دارد برای سرور شهدان کربلا عزاداری می‌کنند.

شهرستان خوی که به "دارالمومنین" این استان مشهور است ۷۲ کوچه را به تبرک ۷۲ شهید کربلا برای عزاداری‌های کوچه به کوچه آماده کرده‌اند و نوای "یا حسین و یا ابوالفضل" امروز در این کوچه‌ها به آسمان می‌رسد.

در شهرستان خوی به همت پیرغلامان و مداحان جوان برای پیشگیری از شیوع کرونا در هرکوچه و مقابل منزل هر شهید یک حسینه است که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امروز عزاداری‌ها اجرا می‌شود.

"جواد طبقی" پیرغلام و مجری این طرح هدف از اجرای آن را نشر فرهنگ عاشورا با الهام از خون شهدا دانست و افزود: در این طرح پیر غلامان با مشارکت مداحان جوان از اول ماه محرم در کوچه‌هایی که منزل شهدا در آن وجود دارد حضور می‌یابند و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با ویروس کرونا به یاد شهدای کربلا و با همراهی همسایگان عزاداری می‌کنند.

این طرح با استقبال خوب خانواده‌ها و دوستداران اهل بیت (ع) مواجه شده ‌است و حتی افراد سالمند این شهرستان نیز که به خاطر بیماری کرونا نمی‌توانند از منازل خارج شوند می‌توانند در این آیین‌ها حضور یابند.

مشابه این طرح در جای جای این استان به چشم می‌خورد و کوچه‌ها و پس کوچه‌های استان مملو از هیئت‌های عزاداری است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در عزای سالار شهیدان عزاداری می‌کنند.

مهران حاجیلو از شهروندان ارومیه ای در جمع عزاداران با قدردانی از هیات‌های عزاداری این گونه عزاداری را به نوعی مشارکت همگانی در عزاداری‌ها می‌داند که در راستای دستورالعمل‌های ستاد پیشگیری از کرونا است.

او با اشاره به نظم خاص دسته های عزاداری استان افزود: این نوع عزاداری با رعایت نظم و موارد بهداشتی است و شاید کرونا باعث شده که اندکی از ترددهای سال‌های گذشته در سطح شهر کاسته شود ولی از حجم عزاداری و عشق مردم به امام شهیدان هرگز کاسته نشده‌است.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان‌ اینکه ظلم ستیزی و مبارزه برای احیای عدالت، پیام بزرگ نهضت کربلا است گفت: جهان امروز تشنه پیام قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشوراست.

آیت‌الله عسگر دیرباز اظهار داشت: سرور آزادگان جهان با مبارزه خود و قبول نکردن ظلم به جهانیان فهماند رمز آزاد زیستن ایستادگی در برابر ظلم و نابرابری است.

او ادامه داد: تبیین ابعاد مختلف نهضت کربلا رسالت بزرگ جامعه امروز است و نباید زوایای مختلف این مبارزه ناگفته بماند.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: نسل امروز بیش از هر چیز نیازمند آشنایی با ابعاد مختلف قیام کربلا است و هر اندازه بیشتر با این قیام آشنا شود به همان اندازه در زندگی خود موفق عمل خواهد کرد.

او افزود: تمامی رنج کشیدگان تاریخ و همه مظلومان عصر امروز، تشنه پیام نهضت کربلا هستند تا با الگو قرار دادن آن، خود را از چنگال طاغوتیان زمان نجات دهند.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امسال با وجود بیماری کرونا عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با حرکتی مثال زدنی نه از قافله عزاداری سرور آزادگان جهان عقب ماندند و نه از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بلکه با حرکتی هماهنگ عزاداری شایسته‌ای را انجام دادند.

آیت‌الله دیرباز افزود: حضور پرشور مردم در عزاداری سالار شهیدان در شرایط فعلی و رعایت موازین بهداشتی حکایت از آن دارد این ملت هرگز از عشق و ارادت خود به اهل بیت (ع) دست برنخواهد داشت و حتی در سخترین شرایط با رعایت تمام موارد لازم همچنان عشق خود را به سرور آزادگان جهان نشان خواهند داد.

او ادامه داد: عاشقان عصمت و طهارت (ع) این بار نیز سربلند از آزمون بیرون آمده وخواب دشمنان را آشفته کرده و نشان دادند راه امام حسین (ع) و شیفتگان این راه هرگز خسته و ناامید نشده و اجازه فرصت طلبی به دشمنان نخواهند داد.

آری امروز شهروندان در آذربایجان‌غربی علی‌رغم نگرانی‌هایی که در جای جای استان از بیماری کرونا دارند همچنان قلب‌هایشان برای عزاداری و اظهار ارادت به شاه شهدان می‌تپد و همچنان دست بر سینه و زنجیر بر شانه زنان چه در در دسته‌های عزداری و چه به صورت فردی در منازل‌شان مشغول عزاداری و قرائت زیارت عاشورا هستند تا به آرامشی از جنس معنویت دست یابند.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.