ظرفیت سد‌های کردستان ۲ میلیارد و ۶۲۲ میلیون مترمکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت:ظرفیت سد‌های کردستان ۲ میلیارد و ۶۲۲ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر یک میلیارد و ۵۵۸ میلیون مترمکعب آب پشت این سد‌ها ذخیره است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای کردستان برگزارشد،گفت: امسال ۱۵۰ میلیارد ریال برای آغاز عملیات آبرسانی به شهر‌های بیجار و حسن‌آباد یاسوکند از محل سد سیازاخ تخصیص یافته است.

او با بیان اینکه طرح آبرسانی به شهر دیواندره نیز از سد سیازاخ در حال انجام است، افزود: پروژه تامین آب شرب شهر بیجار و حسن‌آباد یاسوکند از طریق ۱۴۷ کیلومتر خط انتقال انجام می‌شود و قرار است امسال ۱۵۰ میلیارد ریال دیگر نیز به آن تخصیص یابد.

او با بیان اینکه امیدواریم طی چهار سال آبرسانی به بیجار و حسن‌آباد یاسوکند اجرا شود، اضافه کرد: ساختمان سد سیازاخ دیواندره ۸۷ درصد پیشرفت دارد و در صورت بهره‌برداری هفت هزار هکتار از اراضی پایاب را به آبی تبدیل می‌کند، ضمن اینکه مقرر شده ۶ میلیون مترمکعب آن به پتروشیمی بیجار اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: سد چراغ‌ویس هم با ۲ هدف تامین آب شرب سقز و روستا‌های مسیر در حال اجرا است که ساختمان سد در حال اتمام بوده و از ۶ کیلومتر خط انتقال آب تصفیه شده به شهر سقز، ۱.۲ کیلومتر آن انجام شده و مابقی نیز به زودی اجرا می‌شود.

خرم با اشاره به تامین آب پنج هزار هکتار از اراضی سقز از محل سد چراغ‌ویس، گفت: قرار است ۲۵ میلیون مترمکعب آب پشت این سد به بخش کشاورزی تخصیص یابد که تحول بزرگی در این بخش و اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

او با اشاره به تکمیل سد زیویه کامیاران و تخصیص آب به یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی پایاب این سد، افزود: تلاش ما این است که سد رمشت را تا ۲ ماه آینده آبگیری کنیم و امیدواریم سد امیرآباد نیزتا پایان امسال به بهره‌برداری برسد، ضمن اینکه از محل این سد‌ها یک هزار هکتار از اراضی پایاب آبی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، سد‌های در حال اجرای استان را گاران، سیازاخ، چراغ‌ویس، زیویه، امیرآباد - رمشت و عباس آباد اعلام کرد و گفت: با اجرای سد سورال یک هزار و ۲۰۰ هکتار، سنگ سیاه ۲ هزار هکتار، گاران بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب تبدیل به آبی خواهد شد.

خرم با بیان اینکه ۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان است،گفت:از این تعدادسد  چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.

او با بیان اینکه بیشترین مصرف آب استان مربوط به منابع زیرزمینی است، افزود: ۸۰ درصد آب مصرفی کردستان در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در حوزه شرب و هفت درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان،گفت:میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهر‌های مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.