مروری کوتاه بر چند اخبار جهاد کشاورزی در فارس

خبرهایی از صدور بیش از ۵۰۰ شناسه یکتا دامپروری در قیروکارزین، برداشت کلم پیچ تا آغاز خرید حمایتی گوجه فرنگی در مرودشت را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  مهمترین رویدادهای خبری کوتاه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

صدور بیش از ۵۰۰ شناسه یکتا دامپروری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از صدور ۵۱۵ کد شناسه یکتا تا کنون برای واحد‌های دامپروری در این شهرستان خبر داد و گفت: داشتن شناسه یکتا به منظور دریافت هر گونه خدمات کشاورزی و دامپروری الزامی است.

مهدی همتی تصریح کرد: تامین سوخت تمام واحد‌های دامی، اعم از واحد‌های سنتی و صنعتی دارای پروانه بهره برداری و واحد‌های بدون پروانه بهره برداری منوط به اخذ این کد است.

به گفته او؛ صدور حواله برای خرید انواع نهاده‌ها مانند جو دامی و خوراک دام همچنین صدور بیمه نامه واحد‌های دام نیز با شناسه یکتا امکان پذیر خواهد بود.

این مقام مسئول اظهار کرد: به منظور صدور شناسه یکتا برای واحد‌های دامی هویت گذاری دام‌های گله اجباری است که به همین منظور تا کنون بیش از ۳۱ هزار راس دام در این شهرستان پس از ثبت در سامانه جامع هویت دام شناسنامه دار شده است.

او با بیان اینکه از دام‌های هویت گذاری شده بیش از ۱۲۹۴ راس دام سنگین است، ابراز کرد: در عملیات هویت گذاری تمامی دام‌ها با پلاک گوش متناسب که دارای شماره ثبت بین المللی ۱۵ رقمی است پلاک کوبی می‌شوند.

همتی بر ضرورت هویت گذاری دام به منظور جلوگیری از خروج ذخایر ژنی و دام‌های مولد کشور، جلوگیری از ورود دام‌های قاچاق و انتشار بیماری‌ها واگیر دار، دستیابی به اهداف اصلاح نژادی، تهیه بانک اطلاعاتی از دام‌های واکسینه شده و برآورد میزان تولید گوشت قرمز و شیر، تاکید کرد.

او بیان کرد: انجام هویت گذاری دام‌ها در قیروکارزین توسط چهار اکیپ شامل شبکه دامپزشکی شهرستان، اداره امور عشایر، نمایندگی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و شرکت تعاونی دامداران قیروکارزین انجام می‌شود که هزینه عملیات هویت گذاری دام بر عهده شخص دامدار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به تصویب نامه شماره ۱۵۴۹۶۱/ت ۵۶۲۵۲ هیات محترم وزیران در خصوص ضوابط نگهداری و حمل و نقل دام زنده افزود: دام‌های فاقد هویت که پلاک کوبی نشده اند قاچاق قلمداد می‌شود.

برداشت بادام از باغ‌های شهرستان اقلید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: برداشت بادام از افزون بر ۱۲ هزار هکتار از باغ‌های دیم و آبی شهرستان آغاز شد.

سید علی آقا میرطالبی با بیان اینکه برداشت بادام در این شهرستان از نیمه اول شهریورماه آغاز و تا نیمه اول مهرماه ادامه دارد، افزود: از هر هکتار باغ بادام دیم بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم و باغ آبی بیش از هزار کیلوگرم بادام برداشت می‌شود.

او اضافه کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۷ هزار تن بادام برداشت و روانه بازار شود.

آقا میرطالبی گفت: رقم‌های بادام کشت شده در شهرستان شامل شاهرودی ۷و۸و۱۲، دیرگل و ارقام محلی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: شرایط توپوگرافی، بارندگی مناسب شهرستان، اجرای طرح اراضی شیبدار و حمایت‌های جهاد کشاورزی زمینه گسترش باغات دیم را در این مناطق مهیا کرده است.

ایجاد باغات در اراضی شیبدار علاوه بر افزایش درآمد روستاییان باعث اشتغال آنان در زمان برداشت محصول می‌شود.

کشت گل مریم به روش هیدروپونیک در فیروزآباد

با همت و تلاش جهاددانشگاهی فارس، برای اولین بار، کشت گل مریم به روش هیدروپونیک در شهر فیروزآباد، با موفقیت اجرا شد.

مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی جهاددانشگاهی فیروزآباد در استان فارس، گفت: با توجه به ارزیابی‌هایی که نشان می‌دهد ایران به دلیل کیفیت گل مریم تولیدی، رتبه نخست صادرات این محصول را جهان دارد.

محمدصادق فرهنگ‌دوست با اشاره به امکان کاشت و پرورش این گیاه در اقلیم شهرستان فیروزآباد، گفت: در گذشته به همت جهاددانشگاهی استان فارس، کشت زعفران به روش هیدروپونیک در این شهرستان با موفقیت اجرایی شده است لذا موضوع استفاده از این روش در کاشت گل مریم هم مورد توجه قرار گرفت.

او با بیان اینکه یکی از مزایای کشت هیدروپونیک، کاهش چشمگیر مصرف آب است، گفت: رشد سریعتر گیاه، جلوگیری از فرسایش خاک، ممانعت از رشد علف هرز و آفت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کنترل شرایط محیطی از دیگر مزایای این روش محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره صنف تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران، گفت: اینکه گل مریم یک گیاه چندساله محسوب می‌شود و کاشت آن تقریبا در فصول مختلف امکانپذیر است، در کنار مزیت‌های صادراتی این محصول از عوامل موثر در دنبال کردن اجرای روش کشت هیدروپونیک گل مریم به شمار می‌رود.

فرهنگ‌دوست یادآور شد: اسانس تولید شده از گل مریم، یکی از پرمصرفترین اسانس‌ها در صنایع آرایشی و بهداشتی جهان به شمار می‌رود و این موضوع امکان بازدهی اقتصادی را افزایش خواهد داد.

مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی فیروزآباد، با یادآوری اینکه هیدروپونیک، روشی بسیار ساده و کم هزینه محسوب می‌شود که در هر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی قابلیت اجرا دارد، گفت: در این نوع کاشت، گل‌هایی شاداب با عطر و بوی مناسب تولید شده است.

فرهنگ‌دوست، با یادآوری اینکه در روش هیدروپونیک، نیاز به وسعت زیاد عرصه کاشت نیست، گفت: گیاهان تولید شده در این روش طی فرصتی حدود سه ماهه، به محصول خواهد رسید و این موضوع بر اقتصادی بودن کار تاثیرگذار است.

مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی فیروزآباد، گفت: امیدواریم که با اتخاذ تدابیر موثر و هوشمندانه‌تر، زمینه حضور بیشتر این محصول در بازار‌های جهانی فراهم شود، زیرا تحقق این مهم، شاهد رونق و شکوفایی هرچه بیشتر در عرصه اقتصاد حوزه کشاورزی نیز خواهیم بود.

فرهنگ‌دوست همچنین گفت: روش کار در این شیوه از کاشت گل محمدی یا سایر گیاهان، بسیار ساده بوده و با یک آموزش کوتاه مدت، امکان فعالیت برای افراد در این زمینه فراهم خواهد شد.

علاقه‌مندان به آموزش شیوه کاشت هیدروپونیک می‌توانند برای فراگیری آموزش‌های لازم به مراکز آموزش‌های تخصصی جهاددانشگاهی در استان فارس مراجعه کنند.

دام‌های بدون هویت توقیف می‌شوند

همتی به توقیف متعدد وسایل نقلیه حامل دام زنده فاقد هویت توسط نیرو‌های انتظامی شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: تمام گونه‌های دام سبک و سنگین در همه گروه‌های سنی باید هویت گذاری شوند در غیر این صورت عواقب ناشی از کشف و ضبط دام‌ها به عهده شخص دامدار خواهد بود.

طبق قانون نظام جامع دامپروری و ضرورت اجرای طرحی جامع برای هویت دار کردن دام‌های کشور و ایجاد بانک یکپارچه اطلاعاتی به منظور بهبود نظام آمار و اطلاعات، کنترل تردد دام، بهبود سیستم‌های پرورش و اصلاح نژاد دام، کنترل بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، بیمه دام و ... مرکز اصلاح نژاد دام مکلف به هویت دار کردن دام‌های کشور شده است.

بر اساس آخرین آمار گیری‌های کشاورزی در سنوات گذشته بیش از ۷۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و سنگین (گاو و گوساله) در قیروکارزین وجود دارد که هویت گذاری این دام‌ها از جمله اولویت‌های کاری اداره تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین است.

توقف تغییر کاربری‌های غیر مجاز در ارسنجان

رئیس اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: دو مورد عملیات تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان شناسایی و متوقف شد.

غلامعباس زارعی فر افزود: به استناد ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، هر گونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی مستلزم اخذ مجوز لازم از کمیسیون مربوطه است و در صورت عدم رعایت قوانین، متخلفین به مراجع قضایی معرفی می‌ شوند.

آغاز برداشت کلم پیچ در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: برداشت کلم پیچ از ٣٠ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شد.

رحیمی با بیان اینکه کلم در منطقه در دو مرحله و به صورت نشایی کشت می‌شود افزود: تاریخ کشت اول در خزانه نیمه بهمن بوده که زمان انتقال آن دهه اول فروردین است تاریخ کشت دوم در خزانه ابتدای فروردین است که در نیمه‌ی اردیبهشت به زمین اصلی منتقل می‌شود.

او با بیان اینکه متوسط تولید کلم در هکتار حدود ٨۵ تن است گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از دو هزار و ۵۵۰ تن کلم پیچ تولید شود.

به گفته رحیمی؛ عمده کشت کلم در این شهرستان کلم پیچ سفید است، کلم گل و کلم پیچ قرمز نیز در موارد محدودی کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: بخشی از محصول تولیدی علاوه بر مصرف داخلی و ارسال به استان‌های اصفهان و بوشهر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس ازجمله امارات و بحرین نیز صادر می‌شود.

او افزود: با استناد به یافته‌های تحقیقاتی کلم حاوی سولفورفان است که بدن را از انواع خاصی از سرطان‌ها محافظت می‌کند.

علاوه بر این، کلم می‌تواند برای درمان یبوست، زخم معده، سردرد، چاقی، اگزما، یرقان، ورم مفاصل، اختلالات چشمی، بیماری‌های قلبی، پیری و بیماری آلزایمر به کار رود.

آغاز خرید حمایتی گوجه فرنگی در ارسنجان

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: با خرید حمایتی گوجه فرنگی در شهرستان دولت این محصول را از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم هزار تومان خریداری می‌کند.

سید جعفر موسوی افزود: خرید این محصول بصورت حمایتی و پرداخت مابه التفاوت به کارخانجات طرف قرارداد تعاونی روستایی و از محل منابع دولتی و برای کمک به کشاورزان و تولید کنندگان گوجه فرنگی است.
 
او اضافه کرد: در حال حاضر حواله‌ها بصورت روزانه با اعتبار ۷۲ ساعتی برای معرفی به کارخانجات شاپرک و عصاره ناب شهرستان مرودشت صادر می‌شود.
 
موسوی گفت: صرفا افراد کشاورز گوجه فرنگی کار که اسم شان در سامانه جامع پهنه بندی شهرستان ارسنجان ثبت شده امکان معرفی به کارخانه را خواهند داشت و از معرفی افراد واسطه گر جلوگیری می‌شود.
 
معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: پیش بینی می‌شود افزون بر ۹۵ هزار تن گوجه فرنگی از هزار و ۳۵۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول در شهرستان ارسنجان برداشت شود.

فصل کار و تلاش در نخلستان‌های مُهر

غلامحسین مظاهری مدیر جهادکشاورزی شهرستان مهر گفت: برداشت خارک و رطب از هزار هکتار نخلستان‌های آبی و دیم بخش‌های وراوی، مرکزی، گله دار و اسیر شهرستان مهر آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

او افزود: بیش از ۵۰ رقم نخل در شهرستان مهر وجود دارد که عمده ارقام آن خاصویی، گبکاب، گشخا، هلیله ای، شاه محمدی و مصلی است.

مظاهری با بیان اینکه پیش بینی میشود امسال نخلداران شهرستان مهر بیش از ۵ هزارتن محصول تولید و روانه بازار کنند گفت: خارک و رطب تولیدی شهرستان مهر علاوه برمصرف داخلی به سایر استان ارسال می‌شود.

مبارزه غیرشیمیایی با آفات مزارع پنبه در جویم لارستان

مسئول واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی لارستان گفت: مبارزه غیرشیمیایی با استفاده از نصب تله‌های فرمونی کرم‌های خاردار و قوزه پنبه، در مزارع پنبه بخش جویم از توابع این شهرستان به انجام رسید.

محمد زرگری افزود: این عملیات در پهنه شماره ۲ و با نظارت کارشناس مرکز جهاد کشاورزی بخش جویم صورت گرفت.

به گفته او، این طرح با هدف پیش‌آگاهی به منظور کنترل عوامل خسارت‌زای پنبه، تعیین زمان موثر سمپاشی و همچنین بررسی جمعیت آفات این محصول انجام شد.

مسوول واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لارستان بیان کرد: برای ردیابی کرم‌های خاردار و قوزه پنبه، از ابتدای غنچه دهی در هر هکتار یک تله از نوع سطلی (فانل) نصب شد که تله‌ها در ارتفاع ۵۰ سانتی‌متری بالاتر از تاج گیاه قرار می‌گیرد و همزمان با رشد محصول، نیاز به بالا بردن ارتفاع آنهاست.

زرگری اظهار داشت: پایش تله‌ها و شمارش تعداد حشرات شکار شده، ۲ بار در هفته انجام و سپس با تعیین اوج تراکم پرواز، زمان مناسب مبارزه با آفت در منطقه نام برده تعیین می‌شود.

او با بیان اینکه کرم خاردار یکی از مهمترین آفات پنبه است که با تغذیه از بذر و قطع الیاف پنبه خسارت زیادی به بار می‌آورد، گفت: لارو‌های این آفت قبل از تشکیل قوزه‌ها، از جوانه‌های انتهایی بوته‌ها تغذیه می‌کنند و پس از آن به گل و قوزه‌های جوان حمله کرده و باعث ریزش آن‌ها می‌شوند و چنانچه قوزه‌های بزرگتر مورد حمله قرار گیرند، قوزه به طور کامل باز نمی‌شود و قسمت خسارت دیده قابل برداشت نیست.

زرگری ادامه داد: با توجه به اهمیت کاهش مصرف سموم، پرهیز از سمپاشی بی‌رویه و همچنین مقاومت برخی آفات نسبت به آفت کُش‌ها، استفاده ازشیوه‌های غیرشیمیایی از طریق نصب تله‌های فرمونی، روش مناسبی برای مقابله با آفت پنبه است.

حدود ۱۵ هزارهکتار از مزارع شهرستان لارستان به ویژه در بخش جویم به کشت پنبه اختصاص دارد.

امکان تبدیل یک تهدید به فرصت در کشاورزی/ تائید بیماری لکه سیاه در مزارع کلزای قیروکارزین

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اعلام اینکه برای اولین بار در جنوب استان فارس بیماری لکه سیاه در مزارع کلزای این شهرستان مشاهده شده است، گفت: قارچ " آلترناریا " به عنوان عامل ایجاد کننده این بیماری شناسایی و تائید شده است.

شهرام فلامرزی با بیان اینکه مزارع کلزای این شهرستان خسارت کاهش تولید تا ۳۰ درصد را در کشت گذشته از بیماری لکه سیاه متحمل شده است، تصریح کرد: پس از مشاهده علائم بیماری و ارسال نمونه به آزمایشگاه مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس آلودگی به قارچ "آلترناریا" قطعی شد.

این کارشناس با بیان اینکه علائم بیماری لکه سیاه در پیله در نزدیک به ۴۰۰ هکتار از مزارع کلزا وجود داشته است، اظهار کرد: در اثر بیماری لکه سیاه آلترناریایی پیله‌های کلزا زود‌تر زرد و شکافته می‌شوند از این رو باعث ریزش محصول و تحمیل خسارت می‌شود.

به گفته او؛ لکه سیاه آلترناریایی با لاغر کردن دانه‌ها و ریز‌تر شدن آن نیز موجبات کاهش تناژ محصول و ضرر کشاورز را فراهم می‌کند.

فلامرزی با تاکید بر اینکه اغلب مزارع به بیماری لکه سیاه آلوده بوده اند، ابراز کرد: شرایط اقلیمی گرم و مرطوب، بارندگی بیش از ۵۰۰ میلیمتری در فصل داشت و ریزش تگرگ که ورود عامل پاتوژن به گیاه را تسهیل کرده بود توسعه بیماری را تسریع و میزان خسارت‌ها را افزون کرد.

او با اشاره به این موضوع که طبق بررسی‌های کارشناسی از منابع مختلف مراحل پایش بیماری مذکور باید در مراحل اولیه گیاهچه صورت گیرد، بیان کرد: تدوین دستورالعمل لازم برای رصد بیماری و مدیریت آن به منظور استفاده از قارچ کش‌ها تا اوایل گل دهی کلزا باید در دستور کار قرار گیرد.

امکان تبدیل تهدید به فرصت استفاده صحیح از منابع کشاورزی

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر اینکه تهدید این بیماری یک فرصت برای استفاده درست از منابع و نهاده‌های کشاورزی را فراهم کرده است، گفت: با توجه به نقش تراکم بالای گیاه در مزرعه برای توسعه و شیوع بیماری‌های قارچی بهتر است در این خصوص تحقیقاتی بر مبنای کاهش تعداد بوته به تعدادی کمتر از تراکم توصیه شده فعلی انجام گیرد.

به گفته فلامرزی؛ در حال حاضر توصیه‌های کارشناسی بنا به ۳۰ تا ۴۰ بوته کلزا در هر متر مربع دارد که میزان بذر مصرفی آن دو تا سه کیلوگرم در هر هکتار است، اما برخی از منابع وابسته به شرکت‌های تولید کننده بذر توصیه به پنج تا هفت بوته در هر متر مربع از مزرعه دارند. اجرای این دستور العمل‌های جدید جدای از اینکه از شیوع بیماری لکه سیاه جلوگیری می‌کند از هدر روی منابع مالی برای خرید بذور و دیگر نهاده‌ها ممانعت و آب و خاک را حفظ می‌کند.

او گفت: توسعه کشت کلزا به منظور خودکفایی در تولید روغن خوراکی و قطع وابستگی به خارج از کشور یک ضرورت است که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نیز بر آن تاکید دارند و از طرفی به لحاظ فراهم شدن یک تناوب کشت مناسب و ارزشمند با گیاه گندم باعث پایداری تولید آن به عنوان یک محصول راهبردی نیز می‌شود.

این کارشناس جلوگیری از خروج ارز از کشور و کاهش وابستگی به خارج، پایداری تولید گندم و افزایش حداقل ۲۰ درصدی عملکرد آن و کاهش بیماری‌های گندم در کشت بعدی را از مزایای کاشت کلزا عنوان کرد.

او، از لزوم اجرای طرح مزارع الگویی کلزا به لحاظ کاهش میزان بذر مصرفی و تراکم بوته‌ها در مزرعه نیز گفت و افزود: کشاورزان کلزا کار نیز به طور آزمایشی می‌توانند در سطوحی کلزا را با حداقل میزان بذر‌های توصیه شده بکارند و نتایج عینی را مشاهده و بررسی کنند.

در سال زراعی جاری بیش از ۵۸۰ هکتار از مزارع شتوی شهرستان قیروکارزین به کشت کلزا اختصاص یافته بود که بالغ بر یک هزار تن محصول از این مزارع برداشت و به مراکز خرید تحویل داده شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار