هشدار دامپزشکی فردوس به پرورش دهندگان اسب در خصوص بیماری مشمشه

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس گفت: مشمشه، به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان تهدیدی جدی برای پرورش دهندگان اسب است.

ذوالفقاری رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: اغلب حيوانات تک سم مانند اسب و الاغ به بیماری مشمشه  مبتلا می شوند.

او افزود: عامل بيماری ‌زای اين بيماری کشنده، باکتری گرم منفی غيرمتحرک فاقد کپسول و غير هاگزا به نام پزودومناس مالئی بوده که گاهی در مراجع جديد بورخولدر يا مالئی نيز ناميده شده است.

ذوالفقاری عنوان کرد: اين بيماری می‌تواند از طريق ترشحات دستگاه تنفس و زخم‌های پوستی از حيوانی به حيوان ديگر منتقل شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس تصریح کرد: برخي از حيوانات دچار علايم تنفسی اين بيماری، دچار علائم جلدی و برخيی ديگر به هر دو علايم مبتلا می‌شوند.

او بیان کرد: در صورت تماس انسان با اسب و یا سایر تک سمیان بیمار، انتقال این بیماری به انسان بسیار زیاد است و این سرایت از طریق ترشحات چرکی بینی و زخم‌های جلدی دام بیمار به انسان صورت می‌گیرد.

ذوالفقاری اظهار کرد: هنوز داروی مناسبی برای درمان این بیماری شناخته نشده است.


بیشتر بخوانید


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس ادامه داد: به ‌منظور بررسی بیماری مشترک مشمشه، نمونه‌ گیری از حیوانات تک سم توسط کارشناسان دامپزشکی انجام و در صورت مشاهده علائم اقدام لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری انجام می شود.

او سرفه، ترشح چرک از بینی و زخم مخاط بینی را از جمله علائم آشکار این بیماری در دام بیان کرد و از تمام پرورش ‌دهندگان اسب خواست تا در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک به مشمشه ، مورد را در اسرع وقت به دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.