برداشت از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه؛ آری یا خیر؟

برخی کارشناسان معتقدند برداشت از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه می تواند کمک‌کننده باشد اما برخی دیگر از تبعات تورمی این کار خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه   گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز در برنامه اقتصادی  رادیو، گفت و گویی در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه بین حقانی نسب  كارشناس ارشد اقتصادی, محمد حسینی عضو سابق كمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم، مرتضی شجاعی كارشناس مسائل اقتصادی، فردین آقابزرگی كارشناس بازار سرمایه رد و بدل و  ارتباط تلفنی با مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و محسن زنگنه عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم  برقرار شد.

محمد حسینی عضو سابق كمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در این برنامه گفت: صندوق توسعه ملی در ادامه حساب ذخیره ارزی بود. فلسفه  حساب ذخیره ارزی مبنی بر این بود که  ما براساس آن چیزی که در قوانین بودجه  از منابع نفتی  پیش بینی می کردیم, اضافه می آمد و این مازاد در حسابی به عنوان صندوق ذخیره ارزی  ذخیره می شود.

 وی ادامه داد: در حساب ذخیره ارزی اجازه داده بودیم حدود ۵۰ درصد را برای  طرح های عمرانی دولت  و ۵۰ درصد را  به  بخش خصوصی به نوعی تسهیلات پرداخت کنیم. امروزه بیش از ۹۵ تا ۹۷ درصد  تسهیلات به دولت پرداخت شده است. یعنی عملا سرنوشت حساب ارزی نابودشد. صندوق ذخیره ارزی متشکل از هیات امنا است.  هیات امنای  صندوق توسعه ملی  ۶ نفر از دولت و یک نفر از قوه قضائیه و دونفر هم از نمایندگان مجلس هستند.

حسینی بیان کرد: دونفر انتخاب شده مجلس   از کمیسیون های اقتصادی و  برنامه و بودجه هستند. در صندوق توسعه ملی  براساس ماده ۸۴ و اساس‌نامه صندوق قرار بر این شد که  ما به صورت ارزی بابت  تولید  تسهیلات دهیم. همان سال اول در بخش کشاورزی به این جمع بندی رسیدند که نمی توانیم تسهیلات ارزی دهیم.  انحراف از اساس‌نامه صندوق از اینجا  شروع شد.

وی افزود:  ما در ماده ۵۲ قانون الحاق مجوزی برای  اختصاص سالیانه  ۱۰ درصد از ورودی های صندوق به صورت ریالی به بخش کشاورزی, بخش  صنعت و گردشگری اختصاص داریم. در  پایان سال ۹۸ از ورودی های صندوق به صورت ریالی حدود ۱۴ میلیارد  دلار پرداخت شد. در این برنامه بانک ها, بانک عامل بود ه و صندوق  پرداخت کننده تسهیلات  ریالی و ارزی بود.

عضو سابق كمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: برداشت ها براساس مجوز های خاص و مصوبات مجلس است . حوزه های  بهداشت و درمان, کمک  به صندوق بیمه بیکاری و شرکت های دانش بنیان  از این استثنائات هستند. در حال حاضر اگر این عدد در صندوق بیمه بیکاری نیاشد, چگونه می شود  مردم را از بیکاری نجات داد؟

 

سازوکار برداشت از صندوق توسعه ملی چگونه است؟

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این خصوص اظهار کرد: این درست است که  صندوق توسعه ملی اصلا اجازه  استفاده از منابع ارزی  و تبدیل آن  به ریال را ندارد. فلسفه تشکیل آن صندوق این است که به مصرف توسعه زیرساخت ها برسد و به شکل ارزی سرمایه گذاری شود. 

وی ادامه داد:  در دولت قبل شاهد صفر شدن صندوق توسعه ارزی بودیم که گویا این دولت هم ادامه دهنده همان راه است. 

حریری تصریح کرد: اساسنامه صندوق ذخیره ارزی در ۶ مورد بررسی می‌شود. ماهیت صندوق توسعه ملی در حال تغییر به سمت صندوق ریالی است.دولت و سیاستگذار معمولاً سعی می‌کند بی کفایتی های خود را با صندوق توسعه بپوشاند.

حقانی نسب كارشناس ارشد اقتصادی در این میان گفت: تا الان فقط به یک بعد از فلسفه وجودی این صندوق پرداخته اند. تشکیل صندوق توسعه ملی ۵ هدف را دنبال می کرد: یکی از اهداف آن سرمایه  گذاری درزیرساخت ها برای نسل های آتی بود.  یکی از اهداف آن جلوگیری از به وجود آمدن بیماری هلندی بود.

وی ادامه داد: منابع ارزی بالا  باید جلوی واردات را می گرفت و  از بالا رفتن قیمت ها جلوگیری می کرد.  صندوق توسعه ملی برای ثبات بازار ها در زمان های بحران بود. ما یک زمانی ارز داشتیم و واردات انجام می دادیم و زمانی هم که ارز نداشتیم، واردات کمتر بود. این صندوق برای تعادل سازی در این بین به وجود آمد.

حقانی نسب تصریح کرد: کاهش سود بازار سرمايه تا کنون به حواشی آن باز می‌گردد. در حال حاضر بازارهای سوداگری ارز ، مسکن و طلا شاهد سودی بیشتر از بازار سرمايه هستند.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سال ۹۴ و در موضوع رفع موانع تولید مقرر شد ۱ درصد منایع صندوق توسعه ملی به صندوق های بازار مالی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان می‌گویند برداشت از صندوق توسعه ملی موجب تورم در اقتصاد می‌شود. تبعات تورمی زمانی رخ می دهد که بانک مرکزی نتواند ارز خود را بفروشد.

برداشت از صندوق توسعه ملی برای بازار سرمایه، تبعات تورمی دارد

محسن زنگنه عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم اظهار کرد:  اینکه ما بخواهیم هرچیزی را به تولید, عمران و حمایت  از بخش خصوصی متصل کنیم و از صندوق ذخیره ارزی برداشت داشته باشیم, تفسیر به رای قانون می شود و ما مجاز نیستیم به قانون چیزی اضافه کنیم. به نحوی برداشت از صندق ذخیره ارزی نشان دهنده عوض کردن زمین بازی توسط دولت است.  مکانیزم معتدل کردن بازار سرمابه داخل خود بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: در بند الف ماده ۲۷ قانون رفع موانع تولید  به صندوق تثبیت موانع بازار سرمایه  در  شرایط بحرانی اشاره کرده است و منابع آن هم مشخص است. صندوق ملی متعلق به همه مردم است و نمی توان  از این صندوق برای عده ای از مردم برداشت کرد زیرا این کار تبعات تورمی  دارد.

 زنگنه افزود: وقتی ما می‌گوییم که قصد برداشت صندوق توسعه ملی را داریم، معنای آن برداشت واقعی از این صندوق نیست.

آقا بزرگی در این میان با اشاره به موارد ذکر شده, گفت: برای پاسخ به سهامدار یا سهامدارانی که حدود ۲۹۰ درصد در  سرمایه گذاری سود داشتند دست به دامن صندوق توسعه ملی شدیم.  از این رو می توانیم نتیجه بگیریم که نگاه ما به  اهداف کوتاه است  در عین حال حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، دولت طرح نیمه تمام دارد و ما به فکر برداشت از صندوقی هستیم که نمی دانیم منابع ارزی آن داخل یا خارج از کشور است.

 وی گفت:آموزش  غلط انتظار سود دائمی را به همراه دارد. سرمایه گذاری در بازار سرمایه در دوره بلند مدت همیشه سود ده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
خیر، بازار سرمایه همین که سرمایه های مردم رو خورد بسه دیگه صندوق توسعه رو نمیخواد
آخرین اخبار