معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران:

تهران در وضعیت نگران کننده است

توکلی گفت: درحال حاضر وضعیت استان تهران از نظر شیوع کرونا خوب نیست و در شرایط قرمز هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کرونا در تهران؛ وضعیت کاملا بحرانی و پرخطر امشب ۵ مهر در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور نادر توکلی معاون درمان ستاد ملی کرونای استان تهران مورد بررسی قرار گرفت.

معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به اینکه وضعیت استان تهران خوب نیست و لذا در شرایط قرمز هستیم گفت: وضعیت در سطح مراکز درمانی استان تهران قرمز و نگران کننده است.

او با اشاره به اینکه یک سری مداخلات باید به صورت ویژه در کلانشهر تهران صورت گیرد، افزود: امروز در ستاد مقابله با کرونا برای تهران پیشنهاداتی ارائه شد که انشاالله باید مورد تصویب قرار بگیرد.

توکلی با اشاره به اینکه بخشی از بیمارانی که مبتلا هستند به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، ادامه داد: تا به این لحظه در زمینه ارائه خدمات درمانی به بیماران سرپایی و دولتی خوشبختانه مشکلی نداشتیم.

معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا در استان تهران تصریح کرد: بیمارستان‌ها دو نوع خدمات به بیماران کرونایی ارائه می‌دهند که شامل خدمات اورژانسی و خدمات غیر اورژانسی است. در حال حاضر هیچ یک از خدمات بیمارستان‌ها در کلانشهر تهران مختل نشده است و ما مرحله به مرحله برنامه‌ریزی می‌کنیم. در هفته پیش رو به نظر می‌رسد اگر تمهیداتی در نظر گرفته نشود شرایط برای ارائه خدمات ممکن است مسئله ساز باشد. هم‌اکنون تعداد بستری‌ها علیرغم اینکه بالاست، اما بیماری نداریم که پذیرش نشده باشد، ملاک برنامه‌ریزی تعداد بیمارانی است که منتظر تخت در قسمت اورژانس می‌مانند.

او با اشاره به تفاوت‌های موج سوم کرونا با دو موج قبل، گفت: در این دوره سطح خودآگاهی خانواده‌ها بالاتر رفته و بسیاری از مبتلایان، درمان در منزل را به مراجعه به مراکز درمانی ترجیح می‌دهند.

تعداد بستری‌های کرونایی از اسفند ماه بیشتر است

او ادامه داد: از دو ماه قبل، تخت‌های بستری بیشتری برای این مقطع پیش بینی کرده بودیم که همین موضوع باعث شد بستری‌ها را به طرز مناسبی مدیریت کنیم.

توکلی با اشاره به اینکه تعداد بستری‌های الان از اسفند ماه بیشتر است و این نشان دهنده سطح آلودگی در جامعه است، عنوان کرد: ملاحظات عمومی توسط مردم باید صورت گیرد، بخشی از مسائل باید در جامعه از سوی مردم مراعات شود.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به اینکه شاهد حجم زیادی از بستری‌ها در بیمارستان‌ها هستیم، افزود: اطلاعات مردم نسبت به دوره‌های قبل بیشتر شده و خیلی از بیماران در منزل سیر درمان را با مشاوره‌های تلفنی در قالب کلینیک‌های سرپایی طی می‌کنند.

او تصریح کرد: صرفاً در حال حاضر بیمارانی به بیمارستان مراجعه می‌کنند که در منزل امکان مدیریت بیماری را ندارند و این موضوع باعث می‌شود تعداد بیماران افزایش پیدا کند. وخامت بیماران در این دوره در بیمارستان‌ها بیشتر است. با توجه به اینکه از دو ماه گذشته پیش بینی می‌کردیم تعداد بیماران کرونایی افزایش پیدا کند توانستیم پذیرای بیماران در بخش‌های ویژه باشیم و لذا با هماهنگی کلیه بیمارستان‌ها در حوزه استان تهران موضوع را مدیریت کنیم.

توکلی با اشاره به اینکه محدودیت‌ها باید به حداکثر ممکن برسد، گفت: مردم باید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را به حداکثر برسانند اگر این نکته رعایت نشود نمی‌توان کرونا را کنترل کرد.

او ادامه داد: سطح آگاهی مردم بیشتر شده است، اما اگر رعایت‌ها ادامه پیدا نکند، می‌تواند برای همه به خصوص شهروندان تهرانی به مسئله‌ای بسیار نگران کننده تبدیل شود.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به اینکه ما دو مبنای پذیرش داریم، افزود: در مبنای اول پذیرش از طرف آمبولانس‌های اورژانس تهران صورت می‌گیرد و در مبنای دوم خود مردم شخصاً مراجعه می‌کنند.

توکلی با اشاره به اینکه ستاد هدایت در سطح استان تهران یکی شده است یعنی بین دانشگاه‌ها هماهنگی وجود دارد تا کل بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند اقدام به پذیرش کنند، اظهار کرد: برخی از بیمارستان‌ها امکان پذیرش بیماران کرونایی را ندارند مانند بیمارستان سوختگی، که اگر این نوع بیمارستان‌ها را کنار بگذاریم حدود ۱۰۸ بیمارستان در تهران به نوعی از تعداد کم بیمار تا حداکثر بیمار را پذیرش می‌کنند.

او با اشاره به اینکه شبکه‌ای را در نظر گرفتیم تا بیمارستان‌های اصلی شهر تهران را که ۳۵ مورد است رصد کنیم، گفت: ما این بیمارستان‌ها را در بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی در روز و در هر شیفت بررسی می‌کنیم. با اورژانس تهران و مرکز آمبولانس هماهنگ هستیم و بیمارستان‌هایی که اعلام بلاک یا عدم پذیرش می‌کنند، پذیرش بیماران را به بیمارستان‌های دیگر تغییر می‌دهیم و سعی می‌کنیم با هماهنگی‌های بین بیمارستانی به نوعی مشکل را حل کنیم.

اختصاص ۲۵ درصد از تخت‌های ویژه بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی

او ادامه داد: این اتفاق یکپارچه شدن روند درمان و مدیریت بیماران در کل شهر تهران، کمک کرد تا توزیع بیماران را در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

توکلی با اشاره به اینکه بخشی از بیماران به بیمارستان‌های اصلی مراجعه می‌کنند، افزود: ما در بیمارستان‌های اصلی دو لاین پذیرش داریم که یک لاین برای بیماران عادی و لاین دیگر برای بیماران کرونایی است. بیمارستان‌های اصلی مانند بیمارستان‌های شریعتی، حضرت رسول، امام خمینی، مسیح دانشوری، امام حسین، لقمان، یافت آباد و بیمارستان‌های دیگر قطعاً دولاین پذیرش دارند که در بسیاری از بیمارستان‌ها بلوک اختصاصی در نظر گرفته شده است، در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از تخت‌های ویژه در اختیار بیماران کرونایی است.

او با اشاره به تصمیم گیری‌های ستاد کرونا اظهار کرد: رئیس ستاد کرونا در هر استان متولی شد تا بر اساس گزارشاتی که وجود دارد عمل کند؛ لذا اتخاذ تصمیم به استان‌ها تفویض شده است و هر استان بر اساس شرایط خود عمل می‌کند.

توکلی ادامه داد: اگر محدودیت‌ها به خصوص در اماکن عمومی مانند مراکز خرید و نقاط حاشیه شهر اتفاق می‌افتاد قطعا به کم شدن تعداد بیماران کمک می‌کرد.

معاون درمان ستاد ملی کرونای استان تهران با اشاره به اینکه ارائه خدمات به بیماران غیر کووید برای ما ضروری است گفت: آمار تصادفی‌ها و بیمارانی که باید عمل جراحی شوند برایمان مهم است و طبق ارزیابی و پایش‌هایی که در یک ماه گذشته در شهر تهران داشتیم تقریباً بالای ۹۰ درصد ارائه خدمات به بیماران غیر کووید داشته‌ایم و این موضوع خیلی مهم است نباید خدماتی از بیماران غیر کووید کم بگذاریم.

توکلی گفت: تنها به حداکثر رساندن محدودیت‎ها می‎تواند موج کرونا را کنترل کند.

معاون درمان ستاد ملی مبارزه با کرونای استان تهران در ادامه از آغاز توزیع مرحله نخست رایگان واکسن آنفلوآنزا برای افراد پرخطر، زنان باردار و کارکنان بخش‌های خدمات درمانی از روز شنبه خبر داد و اعلام کرد: شنبه در ستاد مقابله با کرونا برای تهران پیشنهاداتی ارائه شد که انشاالله باید تصویب شود.

خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه حدود ۳ تا ۵ برابر افزایش بستری را داریم لذا نیاز به آی سیو بیشتر از قبل شده است افزود:آی سی یو‌های ما کاملاً پر است و مجبور شده ایم بخش‌های عادی را با امکاناتی که وزارتخانه در اختیار گذاشته تعدادش را افزایش دهیم.

او تصریح کرد: تجهیزات ما در آی‌سی‌یو‌هایی که در بخش عادی تجهیز هستند مانند آی سی یو‌های استاندارد نیست، اما سعی کرده‌ایم حداکثر خدمت را به مراجعین ارائه دهیم و مریضی بدون تخت نماند، بخش‌های عادی را تبدیل به بخش کرونا کرده‌ایم و عملاً با توجه به اینکه بخش‌های عادی مملو از بیمار است و خدمات غیر کرونایی را هم نیز ادامه می‌دهیم، اما عملاً با معضل جا روبرو هستیم و تعداد معدودی تخت خالی داریم که امیدواریم در روز‌های عادی بتواند جوابگوی مردم باشیم.

صادق نیت ادامه داد: در موج اول با تعطیلات نوروزی مواجه بودیم و تعداد تخت به اندازه کافی داشتیم، اما در این دوره از موج سوم با توجه به اینکه مریض‌های عادی هم مراجعه می‌کنند، عملا مراجعات بیش از گذشته است، ما به آن‌ها بیش از گذشته خدمت ارائه می‌دهیم، در کنار ارائه خدمت به بیماران غیر کرونایی مجبوریم به بیماران کرونایی هم خدمت دهیم.

او با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستان پر است عنوان کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند با مشکل تخت روبرو می‌شویم، الان با مشکل تخت آی سی یو روبرو هستیم و عملاً تمام تخت‌ها در آی سی یو تکمیل شده است.

رئیس بیمارستان امام خمینی با اشاره به اینکه بحث سلامت و حفاظت کادر درمان برایمان حائز اهمیت است گفت: حفاظت فردی آن‌ها تامین شده است، ظرفیت بیمارستان محدود است امیدواریم سیر بیماری تا روز‌های آتی به حالت ثابت برسد.
بیش از ۱۲۰۰ تخت داریم، اما عملاً تخت‌های زیادی برای ما باقی نمانده است، امیدوارم به مرحله‌ای نرسیم که تختی برای بستری کردن نداشته باشیم.

شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در فاز اول مراکز سلامت و مراکز بهداشتی درمانی که بیماران اولویت‌دار به آن‌ها مراجعه می‌کنند و یا افرادی که به عنوان پیشگیری باید واکسن را تزریق کنند را مدنظر قرار داده ایم گفت: خانم‌های باردار، بیماران خاص و افرادی که بیماری صعب علاج دارند گروه‌هایی هستند که در اولویت اول می‌توانند مراجعه کنند و واکسن خودشان را به صورت رایگان دریافت کنند، روز چهارشنبه اولین محموله تحویل گرفته شد، لذا حتماً باید از فردا تزریق در همه مراکز صورت بگیرد و به صورت جدی کار دنبال شود.

او با اشاره به اینکه اگر تا به امروز بعدازظهر مرکزی واکسن را دریافت نگرفته باشد حتماً باید به آن مراکز واکسن داده شود افزود: واکسن به کسی تحویل داده نمی‌شود بلکه تزریق می‌شود، واکسن در کشور ما نسبت به سایر کشور‌های منطقه تفاوت قیمت بسیار فاحشی دارد، در مراکز بهداشتی درمانی کلیه اطلاعات مراجعه کنندگان ثبت شده است.

شانه ساز ادامه داد: در فاز بعدی واکسن به داروخانه‌ها تحویل داده می‌شود که در آنجا رایگان نیست، اما با ثبت کد ملی همه مراجعه کنندگانی که مطابق اولویت هستند می‌توانند اقدام به تهیه واکسن کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه واکسن فقط در مقابل آنفولانزا پیشگیری می‌کند بیان کرد: بر روی تک تک دارو‌ها و واکسن‌ها کد یکتا درج می‌شود و از طرف دیگر هر فرد دریافت کننده‌ای که ممکن است حتی بیماری نداشته باشد، اما جزو اولویت‌های پروتکل قرار گرفته باشند ثبت می‌شود یعنی مشخص می‌شود که کدام کد ملی کدام یک از ویال‌های واکسن را دریافت کرده است با توجه به محدودیت‌ها امکان ندارد این دارو از کشور خارج شود.

او با بیان اینکه ما برای بقیه دارو‌ها می‌توانیم از این روش استفاده کنیم تا مشکل سنتی و دیرینه که وجود دارد برطرف شود افزود: ما برای ۲۰ درصد جمعیت کشور واکسن پیش‌بینی کرده‌ایم البته واکسن عدد بسیار بالایی است، به دلیل رعایت مسائل اجتماعی و احساس نیاز و تقاضایی که بوده این عدد در نظر گرفته شده است.

شانه ساز ادامه داد: این امکان وجود دارد تا ما با استفاده از ارز نیمایی اجازه واردات بدهیم و اقلام دیگر وارد کشور شود، از رسانه ملی خواهش می‌کنم تا به اطلاع مردم برساند که با توجه به شرایطی که در جامعه وجود دارد رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک بسیار حائزاهمیت است. از مردم خواهش می‌کنیم تا شیوه نامه‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا شاهد درصد‌های بالایی از بیماری در میان مردم نباشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه رعایت شیوه نامه‌ها باعث می‌شود تا نیاز به مصرف و استفاده از واکسن آنفولانزا کاهش پیدا کند افزود: موارد ابتلا به آنفولانزا نسبت به سال‌های گذشته در نیمکره جنوبی کمتر شده است.

او بیان کرد: ظرف چند ماه گذشته تلاش‌های زیادی انجام شد تا بتوانیم واکسن را وارد کنیم برنامه‌ریزی ما از اواخر زمستان ۹۸ شروع شد، اما به لحاظ مشکلاتی که در نقل و انتقال ارز بود، چندین بار به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی هم در تامین ارز و هم در نقل و انتقال با مشکل مواجه شدیم، اما یک و نیم میلیون دوز در مرحله اول تامین شده و مابقی را در آینده نزدیک دریافت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
یا من اسمه دواء و ذکره شفاء
آخرین اخبار