وضعیت شیوع کرونا در روستا‌های استان کرمانشاه از شهرها کمتر است

مدیرکل دفتر امور روستایی استان کرمانشاه گفت: جمعیت اندک و تردد کم و نیز مراقبت و هوشیاری خود روستاییان موجب شده وضعیت شیوع کرونا در روستا‌های استان به مراتب کمتر از شهر‌های استان باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  مدیرکل دفتر امور روستایی استان کرمانشاه با بیان اینکه وضعیت کرونا در روستا‌های استان به مراتب بهتر از شهر‌ها است، گفت: جمعیت اندک و تردد کم و نیز مراقبت و هوشیاری خود روستاییان موجب شده وضعیت شیوع کرونا در روستا‌های استان کرمانشاه به مراتب کمتر از شهر‌های استان باشد.

امیر خسروانی  با اشاره به وجود ۲۵۹۵ روستای دارای سکنه در استان گفت: بیش از ۴۷۰ هزار نفر در این روستا‌ها ساکن هستند و عملا می‌توان گفت حدود ۲۵ درصد جمعیت استان در روستا‌های استان سکونت دارند.

او با اشاره به کاهش جمعیت روستایی استان طی سال‌های اخیر گفت: علت اصلی این امر به دلیل تبدیل شدن تعدادی روستا‌های بزرگ به شهر است و علت آن چندان ربطی به مهاجرت از روستا به شهر ندارد.

او افزود: طی سال‌های اخیر برخی روستا‌های بزرگ از جمله زمکان، قلعه، شروینه  تبدیل به مرکز بخش شده و شهرداری برای آن‌ها راه اندازی شده و جمعیت آن‌ها از روستایی به شهری تبدیل شده است.

او در ادامه از افزایش روند مهاجرت معکوس به روستا‌های استان طی سال‌های اخیر خبر داد و افزود: خوشبختانه گزارش‌های بسیاری از روند مهاجرت معکوس به روستا‌های استان داریم و تنها در سرپل ذهاب دو هزار خانوار از شهر به روستا‌ها برگشته اند.

خسروانی در خصوص چرایی این موضوع، به ایجاد فرصت‌های شغلی و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در روستا‌های استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت اشتغال در روستا‌ها به واسطه تسهیلات پرداختی و فراهم کردن برخی امکانات از جمله راه اندازی سامانه گرمسیری تا حدودی بهبود یافته است. راه اندازی این سامانه موجب شده زمین‌های کشاورزی ارزش پیدا کرده و کشاورزی مقرون به صرفه شود و برای همین بسیاری افراد ترجیح داده اند به روستا‌ها برگردند.

خسروانی هزینه‌های بالای زندگی در شهر و درآمد پایین مشاغل کاذب شهری را هم علت دیگر این موضوع دانست وافزود: بسیاری افراد که از روستا به شهر مهاجرت می‌کنند در شغل‌های کاذب با درآمد پایین مشغول به کار می‌شوند و سختی زندگی در شهر آن‌ها را پس از مدتی مجبور به بازگشت به روستا می‌کند.

او ارتقا زیرساخت‌های روستایی را هم در این رابطه بی تاثیر ندانست و افزود: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه ارتقا زیرساخت‌های روستایی صورت گرفته و وضعیت این زیرساخت‌ها عملا با شهر برابری می‌کند.

خسروانی بیان کرد: طی هفت سال گذشته تنها در حوزه گازرسانی، بیش از ۱۳۰۰ روستای استان از نعمت گاز برخوردار شده و مجموع روستا‌های گازکشی شده به بیش از ۱۵۰۰ روستا رسیده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمانشاه در ادامه در خصوص وضعیت روستا‌های استان به لحاظ شیوع کرونا گفت: خوشبختانه وضعیت در روستا‌ها به مراتب از شهر‌ها بهتر است، چرا که روستا‌ها کم جمعیت‌تر بوده و تردد به آن‌ها کمتر است.

او افزود: در دوران پیک کرونا در برهه‌ای از تابستان برخی روستا‌ها حتی جلوی روستا خاکریز احداث کردند تا کسی نتواند وارد روستا شود و این اقدامات و مراقبت‌های صورت گرفته موجب شده وضعیت کرونا در روستا‌های استان به مراتب از شهر‌ها بهتر باشد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.