توافق آتش‌بس در قره‌باغ اجرایی شد

آتش‌بس در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» طبق توافق صورت گرفته میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو اجرایی شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره،  آتش‌بس در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» طبق توافق مسکو وارد فاز اجرایی شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از نشست سه‌جانبه با دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره توقف درگیری‌ها در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» که حدود ۱۰ ساعت به طول انجامید، از توافق دو کشور بر آتش بس در این منطقه خبر داد و با قرائت بیانیه‌ای مشترک، اظهار کرد: طبق توافق طرفین، آتش‌بس در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» از نیمه‌شب دهم اکتبر آغاز شده است.

بر این اساس، از ساعت ۱۲ روز دهم اکتبر سال ۲۰۲۰، آتش‌بسی با اهداف بشردوستانه از جمله تبادل اسرای جنگی و دیگر بازداشتی‌ها و همچنین جمع آوری اجساد جان‌باختگان در مناطق درگیری، کمک به غیرنظامیان آسیب دیده در این درگیری با میانجی‌گری و بر اساس اصول کمیته جهانی صلیب سرخ اعلام شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه از وزیران خارجه دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان دعوت کرده بود تا ضمن حضور در مسکو، در راستای کاهش تنش‌های نظامی در منطقه قره باغ به رایزنی بپردازند.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند. گفته می‌شود در جدال ۳۲ ساله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت منطقه قره باغ تاکنون بیش از سی هزار نفر از مردم دو کشور کشته شده‌اند.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار