آمار نگران کننده کشور‌های اروپایی در همه گیری کرونا

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد شیوع کووید ۱۹ در قاره سبز به مرحله خطرناکی رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از شیوع ویروس کرونا از شهر ووهان چین بیش از ۱۰ ماه است که می‌گذرد. طی این مدت تقریباً تمامی کشور‌های جهان فارغ از توسعه یافته و یا در حال توسعه تحت تاثیر این همه گیری قرار گرفته اند.

همیشه تصور بر این بود که کشور‌های پیشرفته غربی به دلیل سطح بالای توسعه یافتگی و داشتن زیرساخت‌های مناسب بهداشتی نسبت به کشور‌های فقیر جهان از آمادگی بهتری برای مقابله با یک همه گیری برخوردارند. اما شیوع کرونا خط بطلانی بر این تصورات نادرست کشید.

کشور‌های قاره آفریقا تاکنون یکی از بهترین عملکرد‌ها را در مهار و کنترل شیوع کووید ۱۹ در جامعه داشته اند. با این حال، شرایط کشور‌های غربی و توسعه یافته در این زمینه به هیچ عنوان رضایت بخش نیست. این امر بخصوص باعث ایجاد نگرانی سازمان جهانی بهداشت شده است.

مدیریت بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای از شدت یافتن همه گیری کووید ۱۹ در قاره سبز ابراز نگرانی کرد و خواستار اعمال قوانین سختگیرانه و محدود کننده برای مقابله با آن شد.

این بیانیه می‌افزاید: هم اینک به دلیل شرایط نامساعد کشور‌های اروپایی در مقابل همه گیری کرونا، انجام اقدامات اضطراری برای جلوگیری از شیوع افسار گسیخته این ویروس در تمامی مناطق این قاره قطعاً لازم است.

دکتر هانس کلاگ، مدیر بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: قاره سبز باید خود را برای اعمال محدودیت‌های بی سابقه آماده کند. متاسفانه شاهد آن هستیم که دولت‌ها و مردم اروپا خود را با محدودیت‌های مرتبط با کرونا وفق نداده اند. هم اینک بخش اعظم شیوع این ویروس در خانه ها، محیط‌های بسته، و اجتماعاتی که اقدامات احتیاطی را رعایت نمی‌کنند رخ می‌دهد.

او تاکید کرد: هم اینک ویروس کرونا به پنجمین عامل مرگ و میر در قاره اروپا تبدیل شده است و به زودی از آستانه ۸ هزار مرگ روزانه ناشی از کووید ۱۹ در این منطقه عبور خواهیم کرد. ما در ۱۰ روز اخیر شاهد ثبت بیش از یک میلیون نفر مبتلا به کرونا در این قاره بوده ایم که بالاترین رکورد ثبت شده تاکنون بوده است.

آمار نگران کننده کشور‌های اروپایی در همه گیری کرونا

این مقام سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: براساس الگو‌های اپیدمولوژیست‌ها اگر ۹۵ درصد از جمعیت کشور‌های اروپایی اقدام به زدن ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در جامعه کنند تا پایان ماه فوریه (فروردین ماه) از مرگ ۲۸۱ هزار نفر جلوگیری خواهد شد. با این حال، اگر قرار باشد مردم نسبت به محدودیت‌ها و قوانین مرتبط با کووید ۱۹ بی تفاوت باشند شمار قربانیان کرونا تا ماه ژانویه (دی ماه) ۵ برابر خواهد شد.


بیشتر بخوانید


این سازمان از کشور‌های اروپایی که بدون برنامه ریزی اقدام به بازگشایی اماکن عمومی و برداشتن محدودیت‌های کرونایی می‌کنند انتقاد کرد. برای مثال، انگلیس مردم خود را به بازگشت به سر کار، رفتن به رستوران و مسافرت تشویق می‌کند. این در حالی است که این کشور هنوز در مهار و کنترل کرونا در جامعه ناکام بوده است. هم اینک ۶۷۵ هزار نفر در این کشور به کرونا آلوده و بیش از ۴۴ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. آماری که می‌تواند تا ماه فوریه به شدت افزایش یابد.

کیتی اسمالوود، یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت در این رابطه می‌گوید: کشور‌های اروپایی باید در مبارزه با کرونا سریع عمل کنند، زیرا ما زمانی برای اتلاف وقت نداریم. ما باید بر تعداد تست‌های کرونا بیافزاییم و رهگیری بیماران را ادامه دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار