در خراسان جنوبی؛

آغاز مرحله سوم واکسیناسیون طیور بومی روستا‌ها علیه نیوکاسل

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان خراسان جنوبی از آغاز مرحله سوم واکسیناسیون سراسری طیور بومی روستا‌ها علیه نیوکاسل در این استان خبر داد.

عجم رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، از اجرای مرحله سوم واکسیناسیون طیور بومی روستا‌ها خبر داد و گفت: این طرح با توجه به وضعیت شیوع کرونا و ضرورت پرهیز از تجمعات، به صورت تدریجی و با ملاحظات پیشگیرانه خاص توسط پرسنل دامپزشکی استان در حال انجام است.

او افزود: بیماری نیوکاسل به عنوان شایع‌ترین بیماری طیور کشور، همه ساله خسارات زیادی به صنعت طیور وارد می‌کند.

عجم عنوان کرد: طیور بومی و روستایی یکی از عمده‌ترین مخازن این بیماری هستند که اکثراً واکسینه نمی‌شوند، لذا کنترل این بیماری در طیور بومی، خط اول مبارزه و کنترل این بیماری خطرناک در صنعت طیور کشور به شمار می‌رود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان خراسان جنوبی اظهار کرد: در مرحله قبلی که در تابستان انجام شد بیش از ۴۳۵ هزار قطعه طیور بومی تحت پوشش قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید


او جمعیت تقریبی طیور بومی استان را نزدیک به ۶۰۰ هزار قطعه برآورد کرد و گفت: برای سهولت پوشش واکسیناسیون از واکسن آشامیدنی تولید داخل استفاده شده که طی مطالعات انجام شده ایمنی زایی قابل قبولی داشته است به طوری که تعداد کانون‌های بیماری نیوکاسل در طیور صنعتی نسبت به پارسال به طور محسوس کاهش داشته است.

عجم از روستائیان خواست تا با حفظ شرایط ایمنی فردی و پرهیز از ایجاد تجمع و صف، سهمیه واکسن طیور خود را از اکیپ‌های دامپزشکی تحویل گرفته و با شرایط توصیه شده آن را استفاده کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان خراسان جنوبی از دهیاری‌ها و شورای روستا‌ها خواست در اجرای هرچه بهتر این طرح مشارکت کنند تا شاهد اجرای موفقیت آمیز طرح و کنترل بهتر نیوکاسل در استان باشیم.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.