رئیس دانشگاه آزاد اسلامی :

اگر واحدهای عملی برگزار نشود، شهریه آن دریافت نمی‌شود

طهرانچی به بیان توضیحاتی درباره دغدغه های دانشجویان دانشگاه آزاد پیرامون شهریه، کلاس های عملی و ... پرداخت.

به گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در برنامه تهران ۲۰ به بیان توضیحاتی درباره دغدغه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد پرداخت و درباره افزایش شهریه دانشجویان رشته روان شناسی بالینی گفت: در دوره جدید دانشگاه آزاد از رویکرد گسترش کمی به کیفیت و کارآمدی روی آورده ایم. تحولاتی در دو حوزه روان شناسی سلامت و روان شناسی بالینی داشته ایم. در دوره قبل در دوره دکتری روان شناسی بالینی واحد عملی نداشتیم و در تغییری که ایجاد شده واحد‌های عملی را اضافه کردیم.

شهریه روان شناسی بالینی فقط یک میلیون افزایش یافت

او در ادامه تاکید کرد: دوره‌های کارورزی رشته روانشناسی بالینی را حتماً برگزار می‌کنیم. در مسیر کیفیت بخشی اقداماتی مثل ساماندهی دروس، توجه به زندگی ایرانی اسلامی تا ارتقای کمی و کیفی آموزش‌های عملی و تاسیس کلینک‌های روان شناسی بالینی برای دانشجویان انجام شده است. تغییری که انجام شده در بازنگری دروس این بود که در دکتری روان شناسی بالینی واحد عملی نداشتیم و این را به ۶۴۰ ساعت افزایش داشتیم.

طهرانچی در ادامه با بیان اینکه این تغییر ازعلوم انسانی به پزشکی محسوب نمی‌شود ادامه داد: دانشگاه آزاد سه حوزه پزشکی و سلامت، علوم انسانی و هنر و حوزه مهندسی و کشاورزی دارد. روان شناسی بالینی به عنوان یک رشته میان رشته ای، چون در حوزه سلامت است استاندارد‌های حوزه پزشکی در آن اعمال می‌شود. در مقطع کارشناسی ارشد با اقدام جدید صورت گرفته میزان ساعات دروس عملی از صفر به ۳۶۰ ساعت رسیده است و در کارورزی از ۶۸ به ۲۴۰ ساعت رسیده است که ساعت دروس عملی و کارورزی رشته‌ای سلامت نیز همین است. اتفاقی که افتاده این است که شهریه از ۴ میلیون و ۹۰۰ به ۵ میلیون و ۹۰۰ رسیده یعنی فقط یک میلیون افزایش شهریه داشته ایم. در صورتی که اگر هزینه تمام شده را می‌خواستیم از دانشجو بگیریم باید ۹ میلیون پرداخت می‌کردند.

او در ادامه بیان داشت: این افزایش شهریه هم فقط به دلیل در نظر گرفتن کلاس‌های عملی و کارورزی بود نه به دلیل انتقال این رشته به زیر گروه پزشکی.

او درباره برگزار نشدن کلاس‌های عملی نیز گفت: در شرایط فعلی تمام دانشگاه‌ها در شرایط خاصی قرار گرفته اند. در روز‌های های که وضعیت کشور قرمز است چطور می‌توانیم دانشجو را در کلاس عملی شرکت دهیم. برنامه دانشگاه بلند مدت است و امیدواریم شرایطی به وجود بیاید که دوره‌های کارورزی را برگزار کنیم. دوره‌های کارورزی باید برگزار شود و امیدواریم تا پایان سال تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ مشکل برگزاری کلاس‌ها عملی برطرف شود.

۲۵۰ هزار کلاس مجازی توسط سامانه «وادانا» در ترم گذشته برگزار شد

طهرانچی در ادامه افزود: وضعیت فعلی به گونه‌ای نیست که اصلا کلاس‌های عملی برگزار نشود، زیرا وضعیت تمام کشور یکی نیست و در بعضی شهر‌ها امکان برگزاری کلاس‌های عملی وجود دارد. هنوز شهریه عملی کلاس‌های دانشگاه آزاد را دریافت نکرده ایم. اگر کلاس عملی برگزار نشود دانشگاه حق ندارد شهریه بگیرد و اگر این اقدام را انجام دهد تخلف محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه افزود: اگر تا پایان ترم نتوانیم در شهری عملی برگزار کنیم نه درس و نه شهریه را پای دانشجو حساب نمی‌کنیم. ۲۵۰ هزار کلاس مجازی توسط سامانه «وادانا» در ترم گذشته برگزار شد. درباره برگزاری کلاس‌های مجازی در سامانه «دان» و «وادانا» تمامی گزارش‌ها را به صورت روزانه رصد می‌کنیم.

او در ادامه تاکید کرد: درخصوص برگزاری آزمون زبان (EPT) طهرانچی در ادامه توضیح داد: دانشجویان دوره دکتری در شرایط کرونا تاکنون تنها یک مرحله آن به تعویق افتاده است. اگر این آزمون با توجه به شرایط کرونا دو یا سه بار دیگر به تعویق بیفتد، تصمیم گیری لازم انجام خواهد شد. تلاش داریم در سامانه آموزشیار استاندارد و یکپارچه سازی را اعمال کنیم. آنچه اراده دانشگاه آزاد اسلامی است، کیفیت و کارآمدی است.

طهرانچی درباره تخلفات واحد اکسفورد دانشگاه آزاد نیز بیان داشت: درخصوص واحد آکسفورد و امارات، بازرسی‌های لازم انجام شده است و به زودی نتایج آن به دست آمده و با قاعده شفافیتی که داریم، اعلام خواهیم کرد. راه اندازی سامانه آموزشیار نیز در راستای این هدف بوده است، زیرا آموزشیار بستر شفافیت برای دانشگاه آزاد اسلامی است. پیش از این، اطلاعات بیش از ۵۰۰ واحد دانشگاهی را در اختیار نداشتیم، اما اکنون با توجه به ایجاد سامانه آموزشیار، تمامی اطلاعات آموزشی و مالی بیش از ۵۰۰ واحد دانشگاهی را در اختیار داریم. ترازنامه‌های مالی دانشگاه را به صورت شفاف تا پایان سال در سایت دانشگاه منتشر و اعلام خواهیم کرد.

طهرانچی درباره اعتراض دانشجویان برای پرداخت شهریه گفت: در شرایط کرونا بیمارستان‌های دانشگاه آزاد جز زیان چیزی برای ما ندارند و هزینه بیماران کرونایی بیمارستان‌های با شهریه دانشجویان تامین می‌شود و وزارت بهداشت هزینه ارائه خدمات به بیمار کرونایی را به ما پرداخت نمی‌کند.

او در ادامه تاکید کرد: بیمارستان‌های ما و خدمات درمانی فقط از محل پرداخت شهریه و هزینه‌ای که از بیمار دریافت می‌شود اداره می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه تاکید کرد: ۴۰ درصد کادر سلامت کشور فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد هستند و در دانشگاه آزاد تحصیل کرده اند و وزارت بهداشت باید مقداری با ما مساعدت کنند.

شهریه ثابت دانشجویان پزشکی ۹۶ هیچ افزایشی نداشته است

او در ادامه افزایش شهریه ۳۰ درصدی دانشجویان پزشکی ۹۶ را تکذیب کرد و گفت: شهریه ثابت این دانشجویان هیچ افزایشی نداشته است به این صورت عملا ۴۰ تا ۵۰ درصد شهریه آن‌ها ثابت است. با این شرایط اگر شهریه متغییر ۲۰ تا ۲۲ درصد هم افزایش داشته باشند در مجموع افزایش شهریه آن‌ها ۱۱ درصد است. اگر جایی دانشجویان به این امر برخورد کردند که شهریه بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است حتما به دانشگاه گزارش دهند.

طهرانچی در ادامه افزود: دانشجویان مشکلات خود در سامانه‌های آموزش آنلاین را از طریق پیام‌های اینترنتی (تیکتینگ) در سامانه‌ها اطلاع دهند. امتحانات پایان‌ترم دانشجویان ورودی جدید از ۱۸ بهمن آغاز می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه افزود: نودانشجویان در ۱۶ جلسه کلاس حضور خواهند داشت. در حال اندیشیدن تدابیری هستیم تا در پرداخت حقوق کارکنان تغییراتی ایجاد کنیم، در این راستا تقاضا داریم دوستان سازمان برنامه، طلب‌هایی که از دولت داریم را تامین کنند.

او درباره تکمیل ظرفیت نیز گفت: تکمیل ظرفیت ارشد داریم و به زودی اعلام می‌شود. ۵۸ هزار پرسنل دانشگاه آزاد بار سنگینی است که امکان سوددهی دانشگاه آزاد را نمی‌داد به گونه‌ای که امروز در برخی واحد‌ها به ازای ۱۰ دانشجو یک کارمند داریم.

او در ادامه بیان کرد: حدود ۶۵ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کرده اند و خبر خوب اینکه امسال جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مثبت شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه آزاد ، شهریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان برای ورودی های مهر 98 رشته های کم متقاضی وعده تخفیف 35 درصدی شهریه را داد اما حالا میگویند پشیمان شدیم لطفا رسیدگی فوری نمایید تا از داوطلبان سو استفاده نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
فقط شعار ؟ این ادعاها با واقعیت های دانشگاه آزاد فاصله دارد