الاخبار گزارش داد:

برگزاری مجازی نشست گروه ۲۰، ضربه‌ای قوی به بلندپروازی‌های بن سلمان

برگزاری نشست گروه ۲۰ به صورت مجازی ضربه‌ای به ولیعهد سعودی در میانه اعتراض به وضع حقوق بشری عربستان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الاخبار در گزارشی درباره میزبانی عربستان از نشست سران بیست، نوشت: عربستان با میزبانی از این نشست می‌خواهد برای این ایده تبلیغ کند که ریاض خاستگاه دستیابی به راه حل برای پرونده‌های پیچیده در عرصه‌های اقتصادی و توسعه‌ای خواهد بود. این در حالی است که سران عربستان در تنوع بخشی به منابع درآمدی شکست خوردند و نتواستند منابع درآمدی در کنار صنعت نفت ایجاد کنند؛ صنعتی که همچنان رکن اصلی اقتصاد عربستان را تشکیل می‌دهد.

صنعت نفت عربستان به محض اینکه رنگ شکوفایی را بخود دید، با جنگ اخیر قیمت‌ها و کاهش تقاضای نفت خام به سبب تعطیلی‌های عمومی در سطح جهان مواجه شد و به این ترتیب هر امیدی برای بهبود قریب‌الوقوع از بین رفت. در این میان بحران کرونا بهانه‌های توجیه‌پذیری را برای پیشرفت کند در روند اصلاحاتی ارائه می‌کند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، آن‌ها را در اولویت قرار داده بود.

نویسنده در ادامه با اشاره به سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به منطقه نوشت: عربستان منتظر روند روابط ریاض و واشنگتن در سایه دولت جو بایدن و نگران است که روابط در دوره بایدن مانند روابط در دوره اوباما شود به خصوص اینکه بایدن پیشتر گفته بود با برخی سران عربستان به گونه‌ای رفتار می‌کند، که گویی «طرد شده» هستند و متعهد شده بود حمایت آمریکا را از حضور عربستان در جنگ یمن، متوقف می‌کند که این مسئله به مثابه قطع کردن کامل سیاست‌های دولت ترامپ است.

همچنین در آستانه نشست گروه بیست، باردیگر جامعه جهانی به پرونده حقوق بشری عربستان توجه کرد. گروه‌های مدافع حقوق بشر و برخی نمایندگان مجالس در غرب از کشور‌های سرمایه داری که عضو نشست بیست هستند، خواستند تا این نشست را تحریم کنند. ۴۵ نماینده کنگره آمریکا نیز در نامه‌ای سرگشاده از دولت ترامپ خواستند در صورتی که عربستان تدابیری فوری برای بهبود پرونده حقوق بشری خود اتخاذ نکرده است، در نشست بیست شرکت نکند.

وقتی عربستان در دسامبر ۲۰۱۹ ریاست دوره‌ای گروه بیست را بر عهده گرفت این امید وجود داشت که نگرانی‌های غرب درباره برخی اشتباهات از بین برود. انتظار می‌رفت نشستی جهانی برگزار شود که وجهه بن سلمان را بهبود می‌بخشد و انزوای او را در غرب از بین می‌برد و جایگاهش را در سطح بین‌المللی بهتر می‌کند. اما به جای گرفتن عکس‌های یادگاری، بیشتر فعالیت‌های نشست امسال به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد که این مسئله به مثابه وارد کردن ضربه‌ای قوی به بلندپروازی‌های بن سلمان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار