تشکیل کمیته تعقیب و ردیابی متهمان پرونده ترور سردار شهید سلیمانی در دادسرای تهران

بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی از تشکیل کمیته تعقیب و ردیابی متهمان پرونده ترور سردار شهید سلیمانی و همراهان ایشان در دادسرای تهران خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست پیگیری و بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان در دادگستری استان تهران با حضور جمعی از مسئولان قضایی برگزار شد.

مسعود ستایشی، قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران با تبریک ولادت امام حسن عسگری (ع) و فرارسیدن هفته بسیج عنوان کرد: با نگاه عالمانه و مقتدرانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهت برخورد با کسانی که این ظلم را مرتکب شدند، همراه هستیم تا در انجام یک محاکمه وزین و مقتدرانه رو به روی این افراد قرار گیریم.

قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران ضمن قدردانی از دادستان تهران خطاب به بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: اهتمام جنابعالی بر این استوار باشد که در هر آن چه که انجام می‌دهیم، رعایت جامع شرایط و حقوق بین المللی و داخلی مدنظر باشد.

وی با تأکید بر لزوم نقش آفرینی بیشتر در عرصه بین المللی از حیث حقوقی اظهار کرد: اگر در حوزه بین الملل بتوانیم بیشتر نقش داشته باشیم، قطعا موفق خواهیم شد که توفیقات خوبی در این زمینه داشته باشیم و می‌توانیم در ابعاد مختلف در عرصه بین المللی حضور داشته باشیم و به برکت خون شهیدان موفق خواهیم بود.

ستایشی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: خواهشم این است که در حوزه دانشگاه در زمینه حقوق بین الملل، عزیزان هر چه می‌توانند بیشتر نقش آفرینی کنند تا بتوان از نظرات آن‌ها بهره برد.

سید اشرفی، بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی نیز در ادامه این نشست ضمن قدردانی از حمایت‌های مدیریت دادگستری استان تهران بیان کرد: از همان روز‌های ابتدایی رسیدگی به این پرونده شروع شد و این امر به دادسرای ویژه امور بین المللی (ناحیه ۲۰) محول شد و تحت مدیریت دادستان تهران تحقیقات پیش رفت.

بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: با دستور ریاست قوه قضاییه هیأت مستشاری وظیفه جمع آوری دلایل و مستندات را عهده دار بودند و هیأت قضایی نیز به مدیریت دادستان و بنده به عنوان معاون دادستان و بازپرس رسیدگی کننده به پرونده، امر تحقیقات شروع شد و روال خود را طی کرد.

وی اظهار کرد: در ادامه مشخصات ۴۵ نفر از متهمان آمریکایی که در این امر نقش داشتند ارائه شد و نسبت به صدور حکم بازداشت بین المللی متهمان از طریق سازمان پلیس بین الملل اقدام لازم صورت پذیرفت؛ اما متأسفانه به دلیل فضای سیاسی حاکم از صدور حکم بازداشت بین المللی متهمان امتناع کردند، اما با این حال تحقیقات روند خود را طی کرد.

سید اشرفی بیان کرد: همچنین نیابت قضایی به شش کشوری که پایگاه‌های آمریکایی‌ها در آنجا مستقر هستند، تنظیم و ارسال شد و اخیرا مطلع شدیم که دولت عراق پاسخ این نیابت را آماده کرده است و در مسیر دیپلماتیک در حال ارسال است.

بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی اذعان کرد: در حال حاضر در صدد تنظیم نیابت قضایی خطاب به دستگاه قضایی آمریکا هستیم و قصد داریم دستگاه قضایی آمریکا را در معرض امتحان قرار دهیم تا ببینیم به رسیدگی به اتهامات متهمان می‌پردازند یا خیر.

وی در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به اینکه برخی از متهمان در کشور‌های همسایه تردد دارند، کمیته تعقیب و ردیابی متهمان در سطح دادسرای تهران در این خصوص تشکیل شده است.

سید اشرفی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: در حال حاضر به نوعی مرحله تحقیقات را به پایان می‌رسانیم و در مرحله صدور قرار نهایی و کیفرخواست قرار داریم.

در ادامه نشست صفایی، استاد حقوق بین الملل با تأیید و تقدیر از اقدامات صورت گرفته، زوایای پیگیری‌ها در خصوص پرونده ترور سردار شهید گرانقدر اسلام را بیان نمود و نقطه نظرات و دیدگاه‌های حقوقی از ابعاد مختلف را در این خصوص شرح داد و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به عنوان نقطه عطفی در تاریخ دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران در زمینه اقدامات بین المللی ثبت شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
بعد یه سال تازه یادتون افتاده
ابرومونو بردین
انتقام سختتون همین بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
سردار عزیز تو سردار قلبها بودی تفکر جنگی تو پوزه قدرتهای پوشالی دنیا آمریکای جهانخوار رژیم صهیونیستی را به خاک مالید راهت ادامه دارد این ملت الان ۸۰ میلیون سلیمانی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
داغ سردار بزرگ وعزیزونور چشم ملت ایران تااخرین لحظه ی عمرمان در دلمان باقی خواهد ماند چرا باید همیشه داغ دانشمندان ونخبه گان را را بخوریم چرا پیشگیری نمیشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
صلوات بر مومنین و مومنات و لعنت بر ستمگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
درود خدا بر حاج قاسم سلیمانی عزیزمان وابو مهدی المهندس. درود خدا بر سرداران مقاومت.ما هنوز اشک چشممان خشک نشده و از برادران عزیز سپاهی و سربازان گمنام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف میخواهیم قاتلان سردار را سخت مجازات کنند نزدیک به یکسال ست انتظار می کشیم.انتقامی سخت و ضربتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
اول باید به حساب خائنین داخلی برسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
با این کازها جز وقت کشی وتحقیرخودتون‌وملت شریف ایران هیچ چیز عایدتون نمیشه،باید دقیقا مثل خودشون رفتارکنیم،پاسخ متناسب ومتوازن، جواب سیلی ،سیلی وپاسخ مشت،مشته، مذاکره وتهدیدپوچ و داد وفریاد الکی رو بذارین تو کوزه،،اگه شل بیاییم،سفت ومحکمتر میخوریم.زمان جنگ،‌صدام گوربه گورشده‌ موقعی موشکباران شهرهارو ختمش داد که شهرهاشو زدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
امروزهم دانشمندبزرگ راترورکرده انددشمنان اسلام به هربهانه ای صربه میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
من شخصا حاضرم به هر عنوان که بشه آموزش لازم در خصوص ساخت بم را ببینم وجهت کشتن ترامپ ملعون به خاک امریکا اعزام بشم فقط تو محل سکونتش برام جایی را اجاره کنند ومقداری هم پول بهم بدهند تضمینی کلکش را می کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
سلام ماعاشقان سردارشهیدمان دست آقای رییسی رامیبوسیم که قاطعانه دربرابرظلم آمریکاوترامپ ایستادگی کنندتاشایدباابن کارکمی دلمان آرام بگیردتا ان شاءلله زمان انتقام سخت برسدوتلاویووحیفاراقبرستان صهیونیسم وطرفدارانش شوداللهم عجل ولیکم فرج
Iran (Islamic Republic of)
سیدحسن
۱۶:۵۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
قوه مجترم قضائیه باید موارد برخورد با عوامل ترور این سردار بزرگ را پیگیری نماید.
انتقام خون این شهید والامقام ودیگر شهدای همراه ایشان باید گرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۲۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
خدا کنه در این تحقیقات از خائنین( احیاناًداخلی) هم نام برده بشه. خواهشاً با قدرت به تحقیقاتتون ادامه بدین و تقاص خون سربازان و سردار ایران رو از آمریکای جنایتکار بگیرین.ترامپ و پمپئو باید سقط بشن
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
قاتل که معلومه اعتراف کرد با دستور مستقیم من ترامپ گفت از کاخ سغید ترورشون کردند دادگاه نمخواد میارینش ایران اعدامش میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
بعد از یک سال
آخه این چه وضعشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
صد آفرین . باید آمریکا و خصوصا ترامپ دیکتاتور و از خود راضی ، تاوان خون شهید عزیز ما رو بده .زنده باد قوه قضائیه با این طرح بسیار خوب .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
ما منتظریم.زودتر مشخص کنید خائنین را
آخرین اخبار