انتقاد کشاورزان از صف‎های طولانی دریافت تراکتور؛ چند درصد از سهمیه تراکتور به کشاورزان واقعی می‌رسد؟

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: یک تا ۲ سال در صف دریافت ماشین آلات بودن، سبب انتقاد شدید کشاورزان شده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد بازرگان مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد، اظهار کرد: بنابر اظهارات و نامه‌های مختلف کشاورزان سراسر کشور که خواهان ماشین آلات بخش کشاورزی هستند، حوزه مکانیزاسیون کشاورزی از شرایط خوبی برخوردار نیست.

او  افزود: با وجود شیوع ویروس کرونا و هزینه‌های سرسام‌آور تولید که کمر کشاورزان را خم کرده است، تولیدکنندگان با چالش‌های متعددی در این بخش روبه‌رو هستند.

بازرگان ادامه داد: علی رغم‌آنکه کشاورزان جلودار امنیت غذایی کشور هستند، برخی بی مهری‌ها به جامعه کشاورزی، معیشت تولیدکنندگان را دچار مخاطره کرده است که در سال جهش تولید برای رفع این چالش‌ها، دولت باید کمک حال کشاورزان باشد تا آن‌ها بتوانند به امر تولید ادامه دهند.


بیشتر بخوانید


این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه کشاورزان از ماه‌ها پیش نسبت به صف‌های طولانی تحویل و تسهیلات ماشین آلات کشاورزی اعتراضاتی داشتند، بیان کرد: طی ماه‌های اخیر برای کشاورزان این امکان وجود نداشت که با پرداخت نقدی بتوانند به طور مستقیم کمباین و تراکتور مورد نیاز را از کارخانه تحویل بگیرند و کشاورزانی هستند که در بازه زمانی یک تا ۲ سال همچنان در صف دریافت تراکتور و کمباین هستند و تاکنون موفق به دریافت ماشین آلات نشدند.

مشاور نظام‌صنفی کشاورزی در واکنش به مکانیزم فعلی دریافت ماشین آلات کشاورزی گفت: کشاورزان برای خرید ماشین آلات با تسهیلات مکانیزاسیون همراه با ۲۰ درصد پول اولیه ثبت نام می‌کنند که ۱۰ درصد از مبلغ پول آن‌ها بدون دریافت هیچ گونه سود بلوکه می‌شود، در حالی که معلوم‌نیست کشاورز برای چه مدت زمانی باید در صف دریافت تراکتور و کمباین مورد نظر بماند.

به گفته او، کشاورزان برای دریافت تسهیلات بانکی ملزم‌ به ارائه تضامینی همچون سند شهری هستند و به هیچ عنوان بانک‌ها اراضی کشاورزی و سند روستایی را از آن‌ها قبول نمی‌کند، همچنین برای بررسی و کارشناسی سند هزینه‌ای بالغ بر ۵ تا ۷ میلیون تومان باید پرداخت کنند که با احتساب ۱.۵ درصد از کل مبلغ تسهیلات به دفترخانه، ۱۵ درصد سود تسهیلات و ۹ درصد ارزش افزوده رقمی بیش از ۳۰ درصد بابت سود تسهیلات باید پرداخت کنند که این امر در افزایش هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی دارد.

افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت ماشین آلات کشاورزی پس از ۲ سال انتظار دریافت سهمیه

بازرگان با انتقاد از افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت ماشین آلات کشاورزی پس از مدت زمان ۲ سال از درخواست خرید، بیان کرد: کشاورزان بعد از گذشت ۲ سال از انتظار دریافت ماشین آلات از کارخانه با افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت روبه‌رو می‌شود. به عنوان‌ مثال کشاورز برای خرید تراکتور ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده که با احتساب ۷۰ میلیون آورده خود رقمی بالغ بر ۳۵۰ میلیون تومان ارائه داده است که متاسفانه کارخانه کمباین سازی بعد از گذشت ۱۰ ماه به کشاورز اعلام می‌کند که ۱۲۰ درصد ارزش افزوده باید پرداخت کند که با این وجود جای این سوال مطرح است که چرا کمباین سازی به رغم دریافت ۷۰ میلیون تومان پول بعد از گذشت یکسال تقاضای افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت را می‌کند؟

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی باید فهرست دریافت‌کنندگان ماشین آلات کشاورزی را مشخص کند تا شفاف سازی در این خصوص صورت گیرد که چه تعداد از دریافت‌کنندگان کشاورز واقعی و چه تعداد دلال هستند چرا که کشاورزان با گذشت ۱۰ تا ۱۲ ماه و بعضا بیشتر همچنان در صف دریافت هستند.

به گفته او، در ساختار مرکز توسعه مکانیزاسیون که انتقال تکنولوژی به مزرعه، بومی کردن تکنولوژی، آموزش تکنولوژی به کشاورزان است. جای این سوال مطرح است که آیا نرخ گذاری جز وظایف مرکز مکانیزاسیون است؟

بازرگان ورود سازمان حمایت به موضوع ماشین آلات کشاورزی را امری ضروری برشمرد و گفت: تراکتورسازی و کمباین سازی فهرست دریافت‌کنندگان ماشین آلات را به منظور شفاف سازی منتشر کند، همچنین سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به این موضوع ورود کند چرا که کمباین سازی به رغم دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت را نه تنها بر مبنای ارز آزاد بلکه بیشتر از قیمت واقعی دستگاه از کشاورز مطالبه می‌کند.

مشاور ارشد نظام صنفی با انتقاد از سود بالای تسهیلات در بخش کشاورزی اظهار کرد: در دنیا سود تسهیلات بخش کشاورزی نیم درصد و در بدترین‌ حالت ۱.۵ درصد است که متاسفانه در کشور ما کشاورزان بین ۲۳ تا ۳۰ درصد سود تسهیلات را پرداخت می‌کنند.

او با تاکید بر این‌مسئله که عدم‌دخالت دولت در بحث قیمت گذاری، قیمت ماشین آلات را حداقل ۱۰ درصد کاهش می‌دهد، بیان کرد: با وجود رانت و فساد در بحث ماشین آلات کشاورزی، تراکتور ۲ برابر قیمت واقعی در بازار فروخته می‌شود.

دخالت دولت در توزیع، قیمت ماشین آلات را افزایش داد

در ادامه نشست حمید رضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان‌ماشین آلات کشاورزی، با اشاره به اینکه حوزه مکانیزاسیون شامل سه بخش تراکتورسازی، کمباین سازی و مابقی دنباله بندهاست، اظهار کرد: گرچه رئیس بنیاد ملی گندمکاران، انجمن تولیدکنندگان را متهم به گران‌فروشی کرده است، اما بین تورم تا گران فروشی اختلاف وجود دارد چرا که افزایش درصد سود به معنای گران فروشی است، اما اینکه مولفه‌های تولید بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد داشته چه راهکاری جز ادامه تولید با سود حداقلی وجود دارد.

او با اشاره به اینکه آستانه سود تولیدکنندگان ماشین‌های صنعتی به شدت کاهش پیدا کرده است، افزود: این موضوع زمانی خودش را نشان‌ می‌دهد که تولیدکنندگان ماشین آلات به سمت تولید سایر بخش‌ها بروند.

نامی با اشاره به اینکه سهم‌ماشین آلات در تولید گندم ۵ درصد است، افزود: با وجود افزایش ۵۰۰ درصدی کود جای این سوال مطرح است که چرا بنیاد ملی گندمکاران‌ چنین اتهامی را نسبت به گرانی کود نداشته است؟ در حالی که تراکتور کالای سرمایه‌ای است که در طول ۱۵ سال مستهلک می‌شود و میزان سهم ماشین آلات به عنوان نیروی محرک ۵ درصد است.

مشخص کردن سهمیه سرشاخه انحراف است

این مقام‌مسئول با بیان اینکه تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی به دنبال گران فروشی نیستند، گفت: دخالت دولت در توزیع، نقطه تعادل را بر هم زده است. به عنوان مثال قیمت تراکتور ۶ سیلندر تراکتورسازی تبریز ۲۳۰ میلیون تومان است، در حالی که اگر کشاورز بخواهد این تراکتور را از بازار آزاد خریداری کند، باید ۴۶۰ میلیون تومان بپردازد که این اختلاف ۱۰۰ درصدی مربوط به دلالی است که از زمانی که وزارت جهاد سهمیه مشخص کرده، این اتفاق رخ داده است. در حالی که باید دید چند درصد کشاورز واقعی و چند درصد دلال در حوزه سهمیه‌ای تراکتور دریافت کردند و گرنه تراکتور در بازار آزاد از کجا آمده است.

به گفته او، مرکز مکانیزاسیون شهرستان اعلام‌ می‌کند که هر شهرستان چه تعداد سهمیه دارد، در حالی که سهمیه‌ها به کشاورز واقعی داده نمی‌شود و به عبارت دیگر مرکز مکانیزاسیون با مشخص کردن سهمیه‌ها، سرشاخه انحراف است.

نامی در پایان با اشاره به اینکه دخالت دولت در توزیع، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: با وجود آنکه ساختار سهمیه‌ای فساد زا و هزینه‌بر است، از این رو دخالت نکردن دولت به معنای کاهش ۱۰ درصدی قیمت ماشین آلات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رحمان موسوی
۱۹:۱۶ ۰۵ دی ۱۳۹۹
چرابه کسانی که کشاورز نیستند تراکتر می گیرن ینی شناسای کشاورزوغیرکشاوز سخته چه کسی جوابگوست کسی میدونه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
بازهم رانت!
آخرین اخبار