نگران خرید واکسن نباشید/ با چند شرکت وارد مذاکره شده ایم

سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت گفت: نگرانی در خصوص تهیه واکسن نداشته باشید، خرید واکسن در دستور کار دولت و وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فرید نجفی، سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم بیست و یکمین جشنواره پژوهشی ابوریحان که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد با اشاره اهمیت بالای تحقیق و پژوهش اظهار کرد: ایران رتبه ۱۷ جهان را در تولید علم پزشکی به خود اختصاص داده است.

او افزود: نقش نهاد‌های دانشی متعدد در حیطه تحقیقات مهم و پررنگ است با این وجود ارتباط منسجم و‌ خوبی بین مراکز تحقیقاتی و شبکه‌های تحقیقاتی وجود ندارد.

سهم بودجه پژوهش در کشور پایین است

نجفی ادامه داد: ما باید توجه ویژه‌ای به بودجه پژوهش در سال آینده داشته باشیم. سهم بودجه ما برای تحقيق و پژوهش کم است که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت  بیان کرد: تخصیص کم اعتبار پژوهش، کارایی پایین شبکه‌های تحقیقاتی، بد اخلاقی‌های حوزه تحقیقات، انجام کار‌های تحقیقاتی پراکنده بدون توجه به نیاز‌های کلان کشور، لزوم تقویت انگیزه‌های پژوهشگران، عدم استفاده مناسب از مجموعه امکانات و تجهیزات موجود کشور، کم رنگ شدن ارتباطات بین المللی و عدم شفافیت مالکیت بر داده‌هایی که با بودجه دانشگاهی یا ملی جمع شده از جمله مشکلات و مسائل حوزه تحقیقات است.

نجفی تصریح کرد: در حال حاضر ایران رتبه ۶۷ در حوزه فناوری به دلیل پیچیدگی‌های بازار را دارد. شخص فناور باید دموکراسی‌های طولانی جهت ارائه محصول خود را طی کند. بازار بزرگی در حوزه مدیکال تکنولوژی در کشور وجود دارد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید واکسن‌های داخلی اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها ادعا‌هایی در زمینه تولید واکسن در کشور داشته و ما هم بازدید‌هایی از این شرکت‌ها داشته ایم. اما تا کمیته اخلاق مجوز‌های لازم را ندهد، نباید صحبتی در این خصوص داشته باشیم.

او ادامه داد: در زمینه واردات واکسن جلسات متعددی با سازمان‌های مختلف انجام شده است. با جهش انجام گرفته ویروس کرونا در کشور انگلستان، شاید یک نگاه بدبینانه نسبت به واکسن‌های موجود ایجاد شود.

نجفی تصریح کرد: شاید واکسن‌های با ویروس کشته یا ضعیف شده بهتر باشند به همین دلیل وزیر تاکید زیادی بر لزوم دقت برای خرید واکسن دارد. صحبت‌هایی با شرکت‌های مختلف برای خرید واکسن انجام شده است. برداشت من این است که با چند شرکت برای خرید واکسن وارد صحبت شده اند.

او با بیان اینکه مردم به هیچ عنوان نگرانی در خصوص تهیه واکسن نداشته باشند، گفت: خرید واکسن در دستور کار دولت و وزارت بهداشت بوده و به شدت بر روی این موضوع کار می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار