رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

جهش ویروس شاید کارایی واکسن‌های کرونا را تحت تاثیر قرار دهد

زالی گفت: خبر هولناک جهش ویروس کرونا شنیده می‌شود که شاید کارایی واکسن‌های ساخته شده را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی فرمانده مدیریت ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز در مراسم بیست و یکمین جشنواره پژوهشی ابوریحان با اشاره به رشد تولید مقاله و استنادات به مقالات ایران. اظهار کرد: ابوریحان بیرونی یک روحیه جستجو گر داشت و به دلیل شرایط در سفر تحقیقات را انجام می‌داد که سیزده هزار نوشته مکتوب از او به جا مانده است. از حس وطن دوستی کشور گله مند هستیم، زیرا بسیاری از میراث ایرانیان از ما گرفته شده است.

او افزود: بسیاری از مقالات ابوریحان طوری است که در ذهن خواننده این مسئله ایجاد می‌شود که این دانشمند از دی‌ان‌ای مطلع بوده و به علم نجوم، شیمی و پنج زبان زنده دنیا مسلط بوده است.

زالی بیان کرد: امروزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از یک رشد کمی در زمینه انتشار مقاله برخوردار است و در حال حاضر چهار هزار مقاله در این دانشگاه منتشر شده است و این دانشگاه رتبه اول را در حوزه فناوری کسب کرده است.

فرمانده مدیریت ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران بیان کرد: وقتی مقالات رکورد می‌زنند این موضوع به معنای بروز فرآیند‌های تحقیقاتی در مسیر شتاب است. در حال حاضر فضای تحقیق و پژوهش به فضای با نشاطی تبدیل شده است.

زالی تاکید کرد: در سال جاری ما در زمینه تولید مقاله از رشد ۱۲ درصدی برخوردار بودیم و در دنیای امروز استنادات به مقالات علمی یک کشور به منزله اصالت و محوریت علمی آن کشور است، در حال حاضر ۳۰ درصد از استنادات مربوط به مقالات کشورمان است.

او تاکید کرد: امروزه پنج درصد از مقالات داغ دنیا مربوط به کشورمان است که این آمار در منطقه خاورمیانه حدود ۴۰ درصد است.

چاپ بیش از ۴۲۴ مقاله در زمینه کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید فناور و نسل سوم باشد. البته این دانشگاه به خوبی در این مسیر حرکت می‌کند و در سال‌های آینده جایگاه درخشانی در سطح بین الملل خواهیم داشت.

او افزود: ما رتبه اول فناوری را در بین دانشگاه هاب مختلف علوم پزشکی کسب کرده و تا اسفند ماه ۱۵۳ پروداکس فناورانه خواهیم داشت. در پارک علم و‌فناوری دانشگاه تست‌های سریع تشخیص بیماری کرونا با همکاری ستاد فرمان حضرت امام (ره) تولید می‌شود.

زالی با بیان اینکه در دهه فجر از کار‌های فناورانه و مبتکرانه در تهران رونمایی خواهد شد، افزود: مقالات ما باید در صحنه میدان عملی و مداخلات آن در حوزه سلامت تجلی بیشتری پیدا کند. کرونا به عنوان پیشران عمل کرده و تا کنون بیش از ۴۲۴ مقاله در زمینه کرونا در این دانشگاه منتشر شده است.

او تاکید کرد: خبر هولناک جهش ویروس کرونا در انگلستان شنیده شده که شاید کارایی واکسن‌های ساخته شده را تحت تاثیر قرار دهد که امیدوارم واکسن تولید داخل از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشد. برای خرید واکسن باید به نکات مختلف مانند همین موضوع جهش ویروس کرونا توجه داشته باشیم.

او افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هیچ گونه محدودیتی جهت جذب نخبگان از دانشگاه‌های دیگر یا حتی از تهران ندارد و به تازگی یک محقق در کم‌ترین زمان ممکن علی رغم تنگنا‌های بودجه‌ای جذب شده است.

سهم بودجه تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص ملی بسیار کم است

زالی بیان کرد: یک کنسرسیوم پژوهشی مشترک بین دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تهران تشکیل خواهد شد.

فرمانده مدیریت ستاد مقابله با بیماری کرونا اضافه کرد: در حال حاضر سهم بودجه تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص ملی بسیار کم است و امروزه راه خودکفایی کشور افزایش سهم پژوهش از بودجه عمومی کشور است.

او افزود: در یک برهه‌ از زمان کادر درمان ماسک نداشتند، اما خوشبختانه امروزه ما ماسک را به خارج از کشور صادر می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری در توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

در ادامه مراسم افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه یک رکورد تاریخی در زمینه انتشار چهار هزار مقاله زده و این مرکز آموزشی رتبه اول فناوری را کسب کرده است. در سال جاری میلادی یک جهش بزرگی در زمینه پژوهش در دانشگاه اتفاق افتاده است و ما در سال گذشته چهارهزار و ۱۹۸ مقاله منتشر کرده ایم.

او ادامه داد: در سال گذشته ۳۴۲۵۷ بار به مقالات دانشگاه ارجاع شده است. دانشگاه علوم پزشکی بیش از هزار عضو هیات علمی دارد و سرانه انتشار مقاله در بین اعضا در حدود سه است.

زرقی بیان کرد: تعداد مقالات پر استناد ده درصدی از شتاب بالایی برخوردار شده است. دانشگاه در وبومتریکس صعود ۱۶۲ پله‌ای داشته و در نظام لایدن ۴۶ رتبه صعود کرده ایم.

او گفت: از میان چهار هزار مقاله در حدود ۴۳۰ مقاله مربوط به بیماری کرونا است. ما باید به سمت جهت گیری پژوهش حرکت کنیم و این موضوع باعث حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم می‌شود.

زرقی بیان کرد: روند رشد دانشگاه در زمینه تولید علم از شیب خوبی برخوردار است. ما در توانمند سازی اعضای هیات علمی سرمایه گذاری کرده ایم.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ما صاحب چهل مجله هستیم، افزود: امروزه ۲۱ مجله ما در بین المللی دارای رتبه و جایگاهی است. دوره آموزش پژوهش و فناوری در حوزه‌های تحقیق، اخلاق و فناوری ویژه اعضای هیات علمی برگزار می‌شود. ما در حال راه اندازی پژوهشگاه اعصاب و روان هستیم.

زرقی گفت: با دانشگاه‌های مختلف از کشور‌های بلژیک، اتریش و ایتالیا در حال همکاری‌های بین المللی هستیم. شش مرکز رشد در دانشگاه داریم و صاحب ۱۰۵ شرکت دانش بنیان هستیم. همچنین ۱۵۳ محصول در دانشگاه تجاری سازی شده است. هم اکنون ۱۵۹ اختراع داخلی، ۲۲ اختراع بین المللی داشتیم و ۵۲۱۶ خدمت به پژوهشگران ارائه شده است.


بیشتربخوانید


بستری ۳۰۰ بیمار جدید در روز گذشته تهران

زالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی روز‌های گذشته آمار بستری، سرپایی و مرگ و میر بیماری کرونا در کشور از جمله استان تهران کاهش پیدا کرده است. به دلیل ماهیت پیچیده این بیماری و قدرت سرایت پذیری بالا کماکان وضعیت کلان شهری مانند تهران شکننده و ناپایدار است.

او ادامه داد: برخی از محدودیت‌های در طول دو ماه در هفته جاری هم اعمال شد که شامل کاهش ظرفیت کارمندان و بخشی از گروه‌های ۳ و ۴ است.

او‌با اشاره به استمرار محدودیت‌ها متناسب با وضعیت ایپدپیولوژی بیماری در تهران خواهد بود. توافقی که با ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت شده شرایط شهر تهران را در روز‌های آخر هفته سنجیده می‌شود که استمرار، تشدید یا کاهش محدودیت‌های ما متناسب با این شاخص‌ها و گزارش‌های اخر هفته است.

زالی بیان کرد: در حال حاضر وضعیت تهران نارنجی است و هنوز بالغ ۲ هزار ۹۹۰ بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری هستند و در روز گذشته در حدود ۳۰۰ بیمار جدید بستری شده که ۱۰۱ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۳ دی ۱۳۹۹
كرونا = آخرين بيماري نسل بشر