مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خبر داد:

پیش بینی درآمدزایی ۳۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴

بهزاد محمدی گفت: ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۳۳ میلیون تن به ارزش ۳۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در پایان سال ۱۴۰۴ یعنی پایان جهش سوم صنعت پتروشیمی، جایگاه کشورمان در این صنعت در سطح منطقه از رتبه دو به رتبه یک خواهد رسید و ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۳۳ میلیون تن به ارزش ۳۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

وی افزود: صنعت پتروشیمی روز به روز جایگاه خود را در اقتصاد ملی اعمال می‌کند و این حاکی از بی اثر بودن تحریم علیه این صنعت است.

محمدی ادامه داد: قطار پتروشیمی در حال حرکت است و همواره شاهد افتتاح طرح‌های پتروشیمی هستیم همانطور که از ابتدای سال تا کنون ۹ طرح جدید را افتتاح کرده ایم.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تقاضای دریافت نفت خام یک درصد بوده، اما برای محصولات پتروشیمی ۴ تا ۵ درصد رشد داشته ایم و این موضوع مسئولیت ما را در توسعه هوشمندانه این صنعت دوچندان می‌کند.

افزایش تعداد مجتمع‌های پتروشیمی به ۷۰ عدد تا پایان سال

محمدی افزود: منابع غنی در دسترس نفت و گاز صنایع پایین دستی پتروشیمی و بازار‌های جذاب بین المللی ایجاب می‌کنند که ما به توسعه این صنعت ارزشمند بیشتر فکر کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ در بخش خوراک، ۳۵ میلیون تن گاز طبیعی، اتان، میعانات گازی، نفت سفید و نفتا از شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز دریافت کردیم که معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است؛ با انجام طرح‌های توسعه‌ای که در دست داریم، این رقم به ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز افزایش پیدا می‌کند و با انجام طرح‌های راهبردی تا سال ۱۴۰۶ که پایان برنامه هفتم توسعه نیز هست، میزان مصرف ما از منابع نفت و گاز کشور به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز می‌رسد که مصداق عینی عبور از خام فروشی در صنعت پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره فعالیت‌های این صنعت در بخش تولید، اظهار کرد: تا پایان سال ۹۸، تعداد ۵۶ مجتمع تولیدی داشتیم که این عدد در حال حاضر به ۶۴ مجتمع رسیده و تا پایان سال به ۷۰ مجتمع تولیدی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ۳۰ درصد از محصولات تولیدی ما به مصرف بازار داخل می‌رسد و ۷۰ درصد مابقی آن نیز صادر می‌شود که ارز آوری دارد. در بخش تنوع محصول نیز در حال حاضر ۹۰ محصول تولید می‌کنیم که ۱۸ نوع پلیمر در قالب ۳۳۳ گرید متنوع در بازار داخلی عرضه می‌شوند و پیش بینی می‌کنیم این تنوع تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۰۴ نوع محصول و تا پایان ۱۴۰۶ به رقم ۱۲۴ محصول برسد.

ارز آوری پتروشیمی بیشتر از تعهد است

محمدی گفت: در بخش بازارهای داخلی در سال ۹۸، صنعت پتروشیمی ۸ میلیون تن محصول به بازار عرضه کرد و در ازای آن ۱۵ هزار بنگاه کوچک و متوسط در حال اشتغال و رونق هستند؛ در بخش عرضه و ارز آوری نیز با صادرات خوبی که در سال ۹۸ و ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ داشتیم، درآمد ارزی ما فراتر از تعهدمان به بانک مرکزی بود و در این بازه زمانی بیشتری از این تعهد در سامانه نیما، ارز عرضه کردیم.

این مقام مسئول بیان کرد: در بخش توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰ و با اتمام طرح‌های جهش دوم به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن دست پیدا می‌کنیم که در برنامه ششم توسعه نیز همین مقدار پیش بینی شده بود؛ با اتمام این طرح‌ها درآمد این صنعت از ۱۴ میلیارد دلار فعلی به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد.

وی افزود: سال ۹۹ نیز به عنوان سال طلایی صنعت پتروشیمی نامگذاری شده است که ۱۷ طرح برای افتتاح در آن برنامه ریزی کرده ایم؛ اکنون ۹ طرح به بهره برداری رسیده و بقیه هم تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد؛ البته به دلیل محدویت‌های ناشی از شیوع کرونا ممکن است برخی از آن‌ها به ماه‌های اول و دوم سال آینده برسند.

نقش پتروشیمی در گام چهارم توسعه کشور با طرح‌های ۳۰ گانه

محمدی ادامه داد: در گام چهارم توسعه بر اساس بررسی خوراکی که می‌توانیم از نفت و گاز دریافت کنیم و شرایط بازار‌های داخلی و بین المللی، ۳۰ طرح راهبردی جدید را تعریف کردیم که این طرح‌ها در ۳ دسته قرار می‌گیرند؛ بخش اول خوراک دهی ترکیبی است یعنی با توجه به نیازی که به محصولات آروماتیکی داریم، خوراک‌های سبک و سنگین را به شکل ترکیبی در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهیم.

وی افزود: ۳ هلدینگ پتروشیمی این طرح‌ها را به عهده گرفته اند که مجوزشان در حال صدور و زمین مورد نظرشان نیز تحویل داده شده است و در آستانه عملیات اجرایی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره بخش دوم این طرح‌های راهبردی اظهار کرد: طرح‌های تولید پروپیلن هستند؛ این محصول به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی شناخته می‌شود و ما در کشورمان در مجموعه پالایشگاه‌ها و صنعت پتروشیمی، در کل ۹۵۰ هزارتن تولید آن را داریم،اما میزان مصرف داخلی خیلی بیشتر است.

افزایش تولید پروپیلن به ۴.۵ میلیون تن تا سال  ۱۴۰۴

وی ادامه داد: با برنامه ریزی‌هایی که در بحث پروژه‌های PDH، GTP و MTP انجام دادیم، ظرفیت تولید این محصول تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴ و نیم میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد؛ در تولید این محصول طرح PDH سلمان فارسی را در دست اجرا داریم که به زودی به زنجیره اضافه می‌شود؛ در این طرح از مسیر پروپان به پروپیلن می‌رسیم.

محمدی گفت: طرح GTP بندر امام، در حال صدور مجوز و در اسلام آباد غرب نیز این طرح به دلیل دانش فنی خاص بومی که دارد، توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجرا خواهد شد و در سال‌های آینده به بهره برداری می‌رسد؛ همچنین ۳ طرح MTP در منطقه عسلویه نیز تعریف شده یعنی از مسیر متانولی که در دست داریم به پروپیلن برسیم.

وی ادامه داد: این طرح ها، اقتصاد جذابی ندارند به همین دلیل، برای سرمایه گذاران آن‌ها مشوق‌هایی مثل تخفیف در خوراک و مالیات و اختصاص زمین در نظر گرفتیم؛ این طرح‌ها مجموعا ۵ میلیون تن متانول مصرف و ۱.۴ میلیون تن پروپیلن تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: طرح PDH پارس را نیز داریم که آن هم در منطقه عسلویه با مدل طرح سلمان فارسی اجرا خواهد شد و از مسیر پروپان به پروپیلن می‌رسد؛ با اجرای این طرح‌ها در مجموع به ظرفیت تولید ۴.۵ میلیون تن پروپیلن در سال ۱۴۰۴ خواهیم رسید.

وی درباره طرح‌های پیشران بیان کرد: این طرح‌ها معطوف به صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی و با هدف ایجاد تنوع در محصولات، رونق در صنایع پایین دستی، قطع واردات، ایجاد اشتغال و آمایش سرزمینی هستند که با اجرای آن ها، زنجیره پروپیلن، متانول و بنزن تکمیل خواهد شد و تنوع قابل توجهی را برای پایداری بیشتر و آسیب پذیری کمتر صنعت پتروشیمی ارائه خواهد کرد.

محمدی در ادامه درباره حجم سرمایه گذاری ۳۰ طرح راهبردی گام چهارم توسعه گفت: ۱۶ میلیارد دلار حجم این سرمایه گذاری خواهد بود که ۲۰ میلیون تن به ظرفیت صنعت پتروشیمی اضافه خواهد کرد؛ در حال حاضر و با انجام طرح‌های جهش دوم تا پایان سال ۱۴۰۰، حجم این سرمایه گذاری‌ها به ۸۰ میلیارد دلار می‌رسد و تا پایان سال ۱۴۰۴ این رقم به ۹۲ میلیارد دلار خواهد رسید. در سال ۱۴۰۶ نیز عدد سرمایه گذاری در این صنعت، ۱۰۸ میلیارد دلار خواهد بود.

سهم فناوری در توسعه پتروشیمی

وی درباره نقش پژوهش و فناوری در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: تا امروز ۷ دانش فنی در این صنعت توسعه پیدا کرده و ۳ دانش فنی دیگر نیز در مرحله مطالعات و انجام تست‌ها هستند که تا پایان سال ۱۴۰۰، عدد دانش فنی که توانستیم به شکل بومی توسعه بدهیم، ۱۰ خواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: در بخش کاتالیست‌ها که مواد تاثیرگذاری در صنعت هستند، سبد آن مجموعا ۲۷۰ میلیون دلار است؛ تا به امروز ۲۰ نوع کاتالیست را بومی سازی کرده ایم و ۱۵ نوع دیگر نیز در مراحل نیمه صنعتی قرار دارند که تا پایان سال ۱۴۰۰ وتولید خواهند شد و مجموعا ۷۰ درصد از این سبد ۲۷۰ میلیون دلاری، بومی سازی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: پتروشیمی ، وزارت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار