پایان خاموشی‌ها و افزایش تولید برق ارمغان بهره برداری از سد چمشیر گچساران

سد‌ها سازه‌هایی از خاک یا بتنی هستند که برای روز‌های خشکسالی کمر خم می‌کنند و آب می‌بخشند و در روز‌های سیلابی قد علم کرده و فداکاری خود را با نگهداشت سیلاب به نمایش می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، ابر‌ها می‌آمدند، باران می‌بارید و زمین‌های خشک و اراضی کشاورزی که از برکت خداوند سیراب می‌شدند، زمین‌هایی که روز به روز سبزتر و سفره‌های زیرزمینی که هر روز بیش از دیروز گسترش پیدا می‌کردند و وقتی زمین را حفر می‌شد و چاه‌ها و قنات‌ها شکل می‌گرفتند، به برکت آب‌هایی که در زیر زمین ذخیره شده بودند، لبی تشنه نمی‌ماند.

گاهی آسمان چنان خشم می‌کرد که باران‌های سیل آسا می‌آمد که حتی زمین هم اشتهای بلعیدن این حجم از آب را نداشت و همین بی اشتهایی سبب وقوع سیلابها، نابودی خانه مردم، از بین رفتن اراضی کشاورزی و غرق شدن محصولات و دام‌های سبک و سنگین می‌شد و اهالی منطقه را خانه خراب می‌کرد.

رفته رفته با پیشرفت علم و دانش بشر، نظریه احداث مخازنی بزرگ بر سر رودخانه‌های دائمی در برخی مناطق شکل گرفت، نام آن را سد گذاشتند، دیواره‌هایی که یا تلی از خاک یا دیوار بتنی عظیم و مستحکم راه آب‌های حاصل باران و برف در بالادست را سد می‌کرد و اجازه نمی‌دادند مردم را خانه خراب و اراضی کشاورزی را در خود غرق کنند.

پایان خاموشی‌ها و افزایش تولید برق ارمغان بهره برداری از سد چمشیر گچساران

از آنجاییکه از آب برای تولید برق می‌توان استفاده می‌شود، نیروگاه‌هایی با ظرفیت‌های زیاد احداث می‌گردد یا برق در نقاط مختلف ایران پایدار باشد و در فصول مختلف سال مشکلی در این زمینه به وجود نیاید. یکی از این سد‌های بزرگ و در حال احداث در کشور، سد و نیروگاه چمشیر در شهرستان گچساران واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با همت متخصصان ایرانی به روز‌های بهره برداری نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

تولید سالیانه ۴۸۲ گیگاوات ساعت برق در نیروگاه چمشیر

مختاری کارشناس فنی سد و نیروگاه چمشیر گچساران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، گفت: نیروگاه سد چم شیر از ۳ واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد ۵.۵ مگاواتی تشکیل شده که در مجموع ۱۷۶ مگاوات است و توانایی تولید ۴۸۲ گیگاوات ساعت برق در سال را دارد و هم اکنون عملیات احداث نیروگاه مراحل پایانی را طی می‌کند و بخش معماری آن تاکنون ۶۰ درصد و بخش تجهیزات و هیدرومکانیک سد و نیروگاه ۸۳ درصد پیشرفت داشته است.

او به مراحل پایانی بخش ژنراتور واحد شماره یک اشاره کرد و افزود: واحد شماره ۲ نیز تا هسته استاتور پیشرفت داشته و واحد شماره ۳ در مرحله مونتاژ استاتور است، ضمن اینکه توربین سد و نیروگاه چم شیر از نوع فرانسیس عمودی انتخاب شده، ۲ واحد کوچک ۵.۵ مگاواتی نیز از نوع فرانسیس افقی و ولتاژ خروجی ژنراتور ۱۳.۸ و پست برق آن GIS است.

جلوگیری از وقوع حوادث با ارائه آموزش‌های فنی

مسلم حاج بیان زاده افسر ایمنی (HSE) سد و نیروگاه چمشیر گچساران نیز با اشاره به ارائه آموزش‌های فنی به کارکنان و کارگران فعال در عملیات احداث این سد اشاره کرد و گفت: ۲ تا ۳ مرتبه طی یک هفته، آموزش‌هایی درخصوص حفاظت فنی افراد، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی شامل؛ کلاه، کمربند ایمنی و... در محل سازه و جبهه کاری با هدف جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات جسمی و تلفات جانی صورت می‌گیرد.

پایان خاموشی‌ها و افزایش تولید برق ارمغان بهره برداری از سد چمشیر گچساران

او در ادامه به ارائه آموزش‌های بهداشتی به کارکنان و کارگران اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس، همه فعالان در عملیات سد و نیروگاه چمشیر ملزم به استفاده از ملزومات بهداشتی و حفاظت فردی از جمله ماسک هستند و این وسیله حفاظتی به صورت روزانه در اختیار پرسنل قرار می‌گیرد.

سد چمشیر بلندترین سد بتن غلطکی کشور

قلندر زاده کارشناس اجرایی پیمانکار و بدنه سد و نیروگاه چمشیر نیز گفت: سد چمشیر که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران واقع شده، بلندترین سد بتنی غلطتی کشور محسوب می‌شود و بر روی رودخانه زهره در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است. بدنه این سد از ۳ بخش میانی، جناح راست و جناح چپ تشکیل شده و هم اکنون با تلاش شبانه روزی کارکنان و مهندسان و در شرایط حساس کرونای ۸۳ درصد پیشرفت دارد.

او افزود: برای تکمیل و بهره برداری از این سد بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا ان شاءالله در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ عملیات آبگیری آن انجام شود.

آغاز عملیات احداث سد از سال ۱۳۸۸

محسن یعقوبی کارشناس مکانیک بخش نیروگاه و هیدرومکانیک سد و نیروگاه چمشیر با بیان اینکه مطالعات علمی و اجرایی سد و نیروگاه در سال ۱۳۷۳ از سوی شرکت تهران سحاب آغاز شد و در سال ۱۳۸۱ عملیات مطالعاتی آن به پایان رسید، گفت: در سال ۱۳۸۸ با تغییر کارفرمای قبلی و تحویل عملیات به شرکت آب و نیروی ایران عملیات احداث آن رسما آغاز گردید.

پایان خاموشی‌ها و افزایش تولید برق ارمغان بهره برداری از سد چمشیر گچساران

او طرح سد و نیروگاه چمشیر را از نوع بتن RCC عنوان کرد و افزود: این سد ۱۵۱ متر ارتفاع دارد و تاج آن ۶۸۰ متر است، ضمن اینکه شامل؛ سه قسمت جناح راست، بخش میانی و جناح چپ است.

یعقوبی با بیان اینکه حجم سد دریاچه را ۲.۳ میلیارد مترمکعب و آورد رودخانه را ۱.۸ میلیارد مترمکعب تخمین زده شده است، اظهار داشت: آبیاری ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست، پرورش آبزیان در دریاچه سد و اشتغالزایی برای حدود ۳ هزار نفر از اهداف احداث این سد به شمار می‌رود.

کارشناس مکانیک بخش نیروگاه و هیدرومکانیک سد و نیروگاه چمشیر با اشاره به اینکه در عملیات اجرایی این سد حدود ۷ کیلومتر تونل حفاری شده و حدود ۵ میلیون متر مکعب عملیات حفاری و سنگ برداری صورت گرفته است، تصریح کرد: سد چمشیر شامل سرریز از نوع اوجی دریچه دار است که از ۳ دهانه تشکیل شده، همچنین قسمت تونل آب بر به قطر ۵.۵ متر و طول ۳۰۰ متر با در نظر گرفتن پلستاک‌های آن طراحی شده است.

این مقام مسئول هزینه اجرایی سد را ۲۲۹ میلیون عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر ۲۵ درصد الحاقی هم اکنون عملیات آن علیرغم شیوع بیماری کرونا و تحریم‌های ظالمانه در حال اجرا است و همه شیوه نامه‌های بهداشتی و ایمنی کار به منظور جلوگیری از ابتلای کارکنان در پروژه رعایت می‌شود و امیدواریم در موعد مقرر آن را به سرانجام برسانیم.

سد چمشیر چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟

به جمع کارگرانی رفتیم که با تلاش شبانه روزی در سرما و گرما و بیماری مهلک کرونا ویروس، دست از کار نمی‌کشند و با همه توان در حال کار هستند.

پایان خاموشی‌ها و افزایش تولید برق ارمغان بهره برداری از سد چمشیر گچساران

یکی از کارگران که حدود یکسال است در پروژه مذکور فعالیت می‌کند، گفت: عملیات بتن ریزی به صورت ۲ شیفت و بدون وقفه درحال انجام است و عملیات جز در موارد خاص متوقف نمی‌شود و خداروشکر شرایط کاری مطلوب است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

او افزود: بتن ریزی از نوع غلطکی و عیار ۱۸۰ استفاده می‌شود که نفوذپذیری کم و استقامت بالایی دارد و در بخش‌های دیگر از عیار ۱۴۰ استفاده می‌شود که پس از اتمام هر لایه تست تراکم صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنیم تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ شاهد پایان کار و بهره برداری و در نتیجه آبگیری آن باشیم.

وقتی ایرانی جماعت برای انجام کاری اراده کند، برگشت از تصمیم اتخاذ شده محال است، دستان پرتوان و اراده‌ای قوی دست به دست هم می‌دهند تا پروژه عظیم و مهم نظیر سد و نیروگاه چمشیر را به سرانجام برسانند و سدی دیگر به سد‌های کشور اضافه شود تا از طریق تولید برق علاوه بر پایداری برق، از خاموشی‌ها جلوگیری شده و مناطق محروم برق دار شوند، همچنین با تامین آب موردنیاز اراضی کشاورزی، خودکفایی و پایان دادن به صادرات محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را به ارمغان بیاورد.


بیشتر بخوانید


گزارش از یاسر سجادپور

انتهای پیام/م

برچسب ها: سد سازی ، آبگیری سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.