ترقی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

وحدت اصولگرایان برای انتخابات، مبتنی بر نظر مردم

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره چگونگی ایجاد وحدت در میان اصولگرایان توضیح داد.

وحدت اصولگرایان مبتنی بر نظر مردمی استحمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فرآیند وحدت انتخاباتی در جریان اصولگرایی، گفت: امسال یک ائتلاف به وجود آمده به عنوان ائتلاف وحدت نیروهای انقلاب که با محوریت روحانیت شکل گرفته و تعداد بسیاری از تشکل‌های سیاسی حول میزبانی روحانیت مبارز این شاکله را تشکیل داده‌اند؛ طبیعتا باید برای موفقیت در انتخابات همه ائتلاف‌ها در نهایت یکی شوند.

ترقی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری دو دوره قبل یعنی یازدهم و دوازدهم شورای ائتلاف تشکیل شد و در انتخابات مجلس هم همین شورای ائتلاف نیروهای انقلاب عهده‌دار وحدت بود؛ پیش از این هم شورای وحدت اصولگرایان مسئولیت داشت، قبل تر از اینها هم شورای هماهنگی نیروهای انقلاب مسئولیت را برعهده داشت.

او ادامه داد: شورای هماهنگی نیروهای انقلاب تقریبا عملکرد موفقی داشت، اما شورای وحدت یا جمنا موفقیتی در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها نداشت؛ شورای ائتلاف هم در انتخابات مجلس موفق بوده است؛ حال باید دید که در انتخابات ریاست جمهوی به چه صورت عمل خواهند کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، درباره تفاوت این دو هم گفت: تفاوت چندانی با هم نداشتند،  بلکه فراگیری‌شان متفاوت بوده است؛ یعنی جمنا فراگیر نبود و حضور تشکل‌های سیاسی در آن تقریبا کمرنگ بود، ولی الان تشکل ها سیاسی و نیروهای مردمی هم تا اندازه ای حضور فعال تری دارند.

فعال اصولگرا درباره وضعیت فعلی در این جریان هم گفت: الان هم شورای ائتلاف و هم شورای وحدت نیروهای انقلاب فعال هستند، یعنی فعلا دو شورا در تهران تشکیل شده تا به جمع بندی برسند که کدام یک مفیدتر است.

او درباره احتمال وحدت با جبهه پایداری هم گفت: جبهه پایداری چون مشغول تحولات داخلی خودش است فعلا تصمیمی برای پیوستن نگرفته است، اما در حال تبادل نظر و مذاکره با آنها هستیم.

ترقی درباره فرآیند وحدت در جریان اصلاحات هم بیان کرد: اصلاح طلبان یک شورای عالی اصلاحات تشکیل دادند و تفاوت شان این است که  یک تعداد اشخاص حقیقی مختصری هم در بینشان است؛ درحالی که اصولگرایان و نیروهای انقلابی تکیه بیشتری به قشرهای مردم دارند و سرمایه اجتماعی قابل توجه تری را داشته و طبیعتا در فرآیند حزب گرایی راحت‌تر می‌توان به تصمیم رسید، اما وقتی قرار است که به سرمایه اجتماعی مردمی هم توجه شود تصمیم‌گیری و فرآیند رسیدن به وحدت سخت تر است؛ زیرا به اقناع سازی و تعامل بیشتری نیاز دارد.

فعال اصولگرا بیان کرد: در اصولگرایان همه از  تشکیلات گرایی تبعیت ندارند، بلکه تکلیف گرا هستند لذا این فرایند سخت تر است؛ اما عملکرد اصلاحات به دموکراسی نزدیک‌تر است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره تغییرات وحدت در میان اصولگرایان پس از ارتحال آیت الله مصباح هم بیان کرد: در شورای ائتلاف  تصمیم گیری بر مبنای خرد جمعی است و دیگر شخص مطرح نیست؛ در گذشته شخصیت هایی نظیر آیت الله مهدوی کنی و آیت االه مصباح حالت فصل الخطابی در این جریان داشتند، اما الان چون این نوع شخصیت های ریش سپید دیگر در بین اصولگرایان نیستند به طور طبیعی خرد جمعی بر تصمیم گیری‌ها حاکم است.

او تشریح کرد: یعنی یک هیاتی که همه آن را قبول داشته باشند در میان اصولگرایان داوری خواهند کرد و فقدان این شخصیت ها به وسیله همین خرد جمعی از بین خواهد رفت و تا الان کسی جایگزین این شخصیت‌ها نشده و احتمالا به همین صورت جلو خواهیم رفت.


بیشتر بخوانید


 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار