سیاره تیر و بزرگترین غول گازی امشب همنشین می‌شوند

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به بیان توضیحاتی درباره رخداد نجومی امشب «همنشینی سیاره تیر و کیوان» پرداخت.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رخداد نجومی امشب اظهار کرد: در ساعت ۲۲:۳۰ امروز (شنبه، ۲۰ دی) سیاره تیزپای تیر (عُطارد - Mercury)، حدود ۱.۶ درجه جنوب سیاره حلقه بر گردن کیوان (زحل - Saturn) قرار می‌گیرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: در این زمان، این اجرام در افق شامگاهی حضور دارند و تا قبل از ساعت ۱۸ این روز غروب خواهند کرد و چه بسا به سختی در روشنایی پس از غروب آفتاب در مناطقی که آسمان عاری از غبار و با افق غربی باز داشته باشند، مشاهده شوند.

عتیقی افزود: در غروب این روز، غول گازی سامانه خورشیدی سیاره برجیس (مشتری - Jupiter)، قدری بالاتر از آن‌ها دیده می‌شود. این همنشینی در برج فلکی بزماهی (جََدی و یا Capricornus) رخ خواهد داد.

غول های گازی را بشناسید

غول‌های گازی (یا سیارات مشتری‌سان) سیاره‌های بزرگ و گازی هستند که عمدتاً از سنگ یا مواد جامد دیگر تشکیل نشده‌اند بلکه ساختار اصلی آن‌ها عمدتاً هیدروژن و هلیوم است. از آنجا که هیدروژن و هلیوم دو عنصر اساسی تشکیل ستاره هستند غول‌های گازی گاهی ستاره‌های ناموفق (یا شکست خورده) هم نامیده می‌شوند.

دو غول گازی در منظومه خورشیدی وجود دارد: مشتری (هرمز)، زحل (کیوان). در دههٔ ۱۹۹۰ با توجه به دانسته‌های تازه نتیجه‌گیری شده که سیاره‌های اورانوس و نپتون در واقع طبقهٔ متمایز دیگری از «سیاره‌های غول پیکر» هستند، که عمدتاً از مواد فرار سنگین‌تری تشکیل شده‌اند (که «سیاره یخی» هستند).

به همین دلیل، اورانوس و نپتون اکنون در دستهٔ جداگانهٔ غول‌های یخی طبقه‌بندی می‌شوند. علاوه بر این، غول‌های گازی فراخورشیدی بسیاری تاکنون شناخته شده‌اند که اطراف ستاره‌های منظومهٔ خود در حال گردش هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: نجوم ، خورشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.