هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خروجی قابل قبولی در پروسه سیاسی آینده سوریه خواهیم دید

کارشناس مسائل بین الملل گفت: خروجی قابل قبول در پروسه سیاسی آینده سوریه نتیجه نشست آتی آستانه خواهد بود.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از صدور بیانیه نشست پایانی کشور‌های ضامن روند آستانه خبر دارد.

در همین خصوص سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در حاشیه پنجمین نشست کمیته تدوین قانون اساسی که از ۶ تا ۱۰ بهمن در ژنو در حال برگزاری است، سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه پس از نشست و رایزنی با هیئت‌­های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، گیر پدرسن، جمع بندی خود را در قالب بیانیه‌ای صادر کردند.

خطیب زاده در خصوص مفاد بیانیه اظهار کرد: این سه کشور ضمن استقبال از رایزنی‌های صورت گرفته در چارچوب کمیته تدوین قانون اساسی و نقش و اقدامات نماینده ویژه دبیرکل، بر ادامه رایزنی‌ها در نشست آتی اجلاس بین­‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه (پانزدهمین نشست بین المللی روند آستانه) در سوچی در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ توافق کردند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت نشست روند آستانه، گفت: دستور کار این نشست بررسی نهایی پیش‌نویس قانون اساسی سوریه است، طی روز‌های گذشته این قانون سه بار تجدید نظر شد و تعدیلاتی بر روی آن انجام شد، با توجه به اینکه قرار است به زودی انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برگزار شود، لذا بحث بر سر این است که چه کسانی می‌توانند در انتخابات آینده شرکت کنند و آیا طیف‌های مخالف دولت سوریه می‌توانند در دولت سازی آینده مشارکت داشته باشند یا خیر.

او با اشاره به مسئله مشارکت احزاب در سوریه، تصریح کرد: اکنون حدود ۲۴ حزب در سوریه اعلام موجودیت کرده است، که اغلب این احزاب با حزب بعث و حزب حاکم سوریه در تضاد هستند، بنابراین در نشست آینده می‌توان در رابطه با پایان دادن به بحران سوریه و تقابل با جریان‌های تکفیری و همگرایی احزاب در چارچوب ایجاد یک پروسه دولت سازی مشترک با حفظ چارچوب نظام گفت‌وگو کرد.


بیشتر بخوانید


هانی زاده تاکید کرد: ایران، ترکیه و روسیه در طول سال‌های گذشته در ایجاد همگرایی بین مخالفان دولت سوریه و دولت سوریه نقش داشتند، البته نقش ترکیه تخریبی بود، اما جمهوری‌ اسلامی ایران و روسیه توانستند تا اندازه‌ای مواضع گروه‌های مخالف سیاسی دولت سوریه را تعدیل کنند. به نظر می‌رسد که یک خروجی قابل قبولی در پروسه سیاسی در آینده سوریه نتیجه این نشست خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار