پرورش ۶۵۰۶ رأس اسب در کرمان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: بیش از ۶ هزار و ۵۰۶ رأس اسب از نژاد‌های مختلف در استان کرمان پرورش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، باقری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: استان کرمان در زمینه پرورش اسب در کشور از استان‌های شاخص و پیشرو با جمعیت بالا محسوب می شود و در رده سوم قرار دارد.

او افزود: پرورش اسب در استان کرمان از رونق خاصی برخوردار است، به طوری که بیش از ۶ هزارو ۵۰۶ رأس اسب از نژاد‌های مختلف در حوزه شمال استان کرمان پرورش داده می‌شود.

باقری با بیان اینکه بیش از نیمی از اسب‌های موجود از نژاد‌های بومی  است که هویت تایید شده‌ای ندارند و در شهرستان‌های مختلف استان پراکنده اند و تحت عنوان بومی محلی شناخته می‌شوند، تصریح کرد: جمعیت تقریبی آن‌ها ۳ هزارو ۳۲۸ رأس است و سایر نژاد‌های شناخته شده در استان نصف دیگر اسب‌ها را شامل می‌شوند که به ترتیب اسب‌های نژاد عرب ایرانی ۸۷۰ رأس، اسب‌های نژاد کرد ۷۸۲ راس، اسب‌های دره شوری ۶۸۵ راس، اسب‌های عرب وارداتی ۲۷۵ راس، اسب‌های ترکمن ۲۱۸ راس و در مجموع با سایر نژاد‌ها (دوخون) ۳ هزارو ۱۷۸ راس هستند.

باقری تصریح کرد: بیشترین جمعیت اسب استان کرمان در حال حاضر به ترتیب در شهرستان‌های رفسنجان، کرمان، سیرجان، بم، شهربابک، زرند و... پرورش داده می‌شوند.

او بیان داشت: بیش از ۱۰۰ باشگاه سوارکاری در استان در این زمینه فعالیت می‌کنند که در مسابقات زیبایی اسب رتبه­های برتر کشوری (اول تا سوم) را دارا هستیم و این باشگاه‌ها عمدتا در شهرستان‌های رفسنجان، کرمان و سیرجان فعال هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: قریب به ۴ هزار راس از اسب‌های استان به همت فدراسیون سوارکاری، انجمن‌های مرتبط و صندوق بیمه میکروچیپ گذاری (سیستم شناسایی الكترونیكی حیوانات) شده اند و با توجه به برنامه ریزی‌های اخیر وزارتخانه در زمینه شناسایی و هویت گذاری دقیق اسب‌های کشور این امر به موسسه تحقیقات علوم دامی واگذار شده است که در این خصوص گروه‌های اعزامی از کشور برای نمونه گیری خون، آزمایش و تعیین اصالت به استان عزیمت و از نمونه‌های گرفته شده تاکنون ۲۶۰ راس هویت بخشی و ثبت شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار