وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان اقتصادی عنوان کرد؛

رفع چالش تامین آبی معادن و صنایع خراسان رضوی تا ۱۴۰۴

رزم حسینی گفت: با اجرای خط دوم انتقال آب از هرمزگان و خلیج فارس به خراسان رضوی، واحد‌های صنعتی و معدنی این استان از سال ۱۴۰۴ مشکل آبی نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با فعالان و تشکل‌های اقتصادی خراسان رضوی، با بیان اینکه خود را بدهکار خراسان رضوی می‌دانم و از سوی رهبری و رئیس جمهور هدیه‌ای برای این استان آورده ام، گفت: نوید می‌دهیم که زیرساخت‌های خط انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی تا به امروز، پیشرفتی ۳۵ درصدی داشته است. این طرح قرار است که مشکل بزرگ تامین آب واحد‌های صنعتی و معدنی این خطه را مرتفع سازد.

او افزود: ایده اجرای چنین طرحی در سال ۱۳۹۱مطرح شد، آن هم با این استدلال که نمی‌توان همه صنایع آب‌بر را در کنار دریا احداث کرد، چرا که بخشی از توازن در توسعه صنعتی از دست می‌رفت و واحد‌های قدیمی نیز با مشکل مواجه می‌شدند. پس با این نگاه، در نهایت چنین نتیجه گیری شد که اگر آب را به فلات مرکزی ایران برسانیم، هم توازن توسعه‌ای شکل می‎گیرد و هم اشتغال در کل کشور متوازن می‌شود؛ بنابراین با یک اراده و جدیت، این کار از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا امروز پیشرفت مطلوبی داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خط اول این پروژه، با مشارکت شرکت‌های گل گُهر، مس ایران و در ادامه شرکت چادرملو یزد شروع شد و از خلیج فارس و هرمزگان حدود ۳۳۰ کیلومتر لوله آب به منطقه سیرجان منتقل شد. براین اساس، آب در مبدا شیرین می‌شود و از ارتفاعات سیرجان عبور کرده و به این منطقه می‌رسد. بسیاری از واحد‌های فولادی آن منطقه نیز برای تولید کنسانتره با تانکر آبرسانی می‌کردند و حالا به مدد تحقق این طرح، دیگر چالشی را در این زمینه نخواهند داشت.

رزم حسینی بیان کرد: روند اجرای قطعه دوم هم فعلا برای ۱۵۰ کیلومتر آغاز شده است. قطعه سوم نیز در طول ۳۷۰ کیلومتر به منطقه اردکان یزد می‌رسد که با سرمایه گذاری ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی در حال انجام است. ما امروز با این پروژه، عملیات بزرگ انتقال آب از دریا به صحرا را شاهدیم. کار بزرگی که نتوانستیم به خوبی به مردم معرفی کنیم تا بدانند در شرایط سخت تحریم هم می‌شود چنین طرح‌هایی را اجرایی نمود.

ارزان‌ترین مسیر انتقال آب به خراسان رضوی و مشهد

او تصریح کرد: بهترین و ارزان‌ترین مسیر برای انتقال آب به خراسان رضوی که هم اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، انتقال آب هرمزگان و خلیج فارس است. امیدوارم به زودی آغاز عملیات اجرای خط دوم که از هرمزگان به کرمان و سپس خراسان جنوبی و خراسان رضوی امتداد می‌یابد را شاهد باشیم. با این پروژه، دیگر مشکل آب که برای بخش معدن مطرح است را شاهد نخواهیم بود. تامین مالی این پروژه عظیم نیز صد در صد از طریق سرمایه گذاری صورت گرفته و برای آن حتی یک ریال هم از دولت مطالبه نمی‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: از هرمزگان تا مشهد، ۱۵۵۰ کیلومتر خط انتقال آب خواهد بود و در طول دوره ۶۰ ماهه ساخت، ۳۰ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد و در ۱۴۰۴ نیز امیدواریم آب به منطقه خراسان رضوی و مشهد برسد و برای صنایع این استان مصرف شود. ظرفیت خط انتقال دوم حدود ۲۳۰ میلیون متر مکعب می‌باشد. خط سوم را نیز به صورت همزمان شروع خواهیم کرد. تمام کار‌های ابتدایی انجام شده و این خط به استان‌های یزد و اصفهان می‌رسد. تامین اعتبار آن نیز از منابع غیردولتی و با مشارکت شرکت‌های معدنی و صنعتی صورت می‌گیرد.

رزم حسینی اظهار کرد: ما بخش خصوصی ثروتمندی داریم. ثروت آفرینی در نظام ما مقدس است و باید برای هر کارآفرین متحد و دلسوز، باید یک فرش قرمز پهن شود و باید این افراد را از بروکراسی نحس اداری و ناامیدکننده نجات دهیم.

همه سازمان‌های دولتی باید در خدمت بخش خصوصی باشند

او با تاکید بر لزوم حمایت از صنعتگران افزود: چه اشکالی داشت اگر کارخانه‌ها تا ۳۰ سال معاف از مالیات می‌شدند؟ با این کار، چه پول‌هایی که از خانه‌ها خارج می‌شد و تبدیل به کارخانه می‌گردید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره‌ای به سرمایه‌های ارزشمند این آب و خاک داشت و ادامه داد: ایران کشوری معدن خیز و نفت خیز است. ما زون معدنی خاورمیانه را در اختیار داریم. از سوی دیگر، سرمایه اجتماعی ایران یعنی جوانان تحصیلکرده‌ای که هنوز کارآموز بازار و فعال اقتصادی نشده اند، باید به سمت و سوی کسب تجربه هدایت شوند و این کار باید از سوی بنگاه‌های اقتصادی انجام بگیرد و در این راستا، همه سازمان‌های دولتی باید در خدمت بخش خصوصی قرار گرفته و از فعالان این حوزه حمایت کنند.

قول تسهیلات یک هزار میلیاردی وزارت صمت برای طرح مثلث توسعه خراسان رضوی

رزم حسینی درباره حمایت وزارتخانه اش از اجرای طرح مثلث توسعه خراسان رضوی بیان کرد: فضای مطالبه استانداری از ارکان مختلف باید ادامه یابد؛ الگوی اقتصاد مقاومتی براساس فرمان رهبر معظم اتقلاب شکل گرفته است و باید اجرایی شود.

او تصریح کرد: وزارت صمت از منابع خود هزار میلیارد تومان به شرکت‌های کوچک و خرد در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی تسهیلات ارائه می دهد؛ این مبلغ باید از سوی استانداری جذب شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید کاری کنیم که هیچ کس یارانه بگیر نباشد و افراد توانمند و متکی به درآمد خود باشند این همان عزت اسلامی است که بزرگان ما بر آن تاکید می ورزند.

رزم حسینی اظهار کرد: وزارت صمت مسئول تجارت خارجی و داخلی، صنعت و تولید کشور است. ما اقتدار این وزارتخانه را حفظ خواهیم کرد و افزایش خواهیم داد و اجازه بعضی مداخلات را نمی دهیم. صادرکننده شریف ما قاچاق فروش ارز نیست و باید مختار و مجاز به فعالیت باشد. صادرکنندگان مجاهدان اقتصادی هستند و باید شرایطی را برای آن ها فراهم کنیم تا ارز خود را صرف خریداری کالا یا فروش در بازار ایران کنند و یا به ارز نیمایی تبدیل نمایند.

استاندار پیشین خراسان رضوی افزود: برای من سعادتی بود که در این استان مهم کشور، خادم امام رضا(ع) و مردم شریف خراسان رضوی بودم و هر جا که باشم بر خود وظیفه میدانم که به این خدمت ادامه دهم.


انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار