آیت الله میرشاهولد؛ ماندگارترین شخصیت انقلابی ملایر

مردم انقلابی، شهید پرور و ولایتمدار ملایر از آغاز تکوین نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۲ تا ‏ظهور راهپیمایی‌های سال ۱۳۵۷، با حضور گسترده خود در صحنه، نقشی پررنگ و ماندگار در ‏پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. ‏

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، شهرستان ملایر با تقدیم ۱۱۰۰ شهید والامقام به ساحت مقدس انقلاب، نشان داد همواره در مسیر ولایت فقیه ایستاده و پر قدرت آرمان‌های رهبر و بنیانگذار این نهضت را طی طریق می‌کنند.

این خطه از دیرباز مهد پرورش عالمان، اندیشمندان و مبارزان و بزرگان فراوانی در حوزه‌های مختلف بوده که در عرصه‌های ملی و انقلابی جریان ساز و اثرگذار بودند.

از این دست می‌توان به عالم مجاهد و پارسا مرحوم "آیت‌الله میرشاهولد" از مبارزان دوران انقلاب و نخستین امام جمعه ملایر است که به عنوان پرچمدار انقلاب اسلامی در ملایر شناخته شده است، اشاره کرد. امروز نام عالم فقید آیت ‎ الله سید محمد میرشاهولد، به عنوان یکی از ماندگارترین شخصیت‌های کشور در تاریخ انقلاب اسلامی می‌درخشد.

آیت‌الله سیدمحمد میرشاه‌ولد مردی از جنس مبارزان انقلابی و پیشگام در مبارزه علیه رژیم طاغوت بود است که راهی نورانی در مسیر استقامت و پیروزی برای مردم ملایر ترسیم کرد.

آیت الله سیدمحمد میرشاهولد در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در شهرستان ملایر و در خاندانی بزرگ و اصیل دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۲۲ شمسی وارد حوزه علمیه تازه تاسیس ملایر شد و از محضر آیت الله حاج شیخ شهاب الدین مصطفوی مؤسس حوزه کسب فیض کرد.

این عالم ربانی سطوح عالیه فقه و اصول را نزد عالمانی همچون آیت الله مرعشی نجفی، گلپایگانی و شهید صدوقی فرا گرفت و سپس وارد حوزه درس خارج مرحوم آیت الله بروجردی و آیات عظام حجت کمرب و سیّد محمدتقی خوانساری شد.

مراجع بزرگی همچون امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در اجازات جداگانه‌ای وی را نماینده خود و مجاز در تصدی امور حسبیه دانسته‌اند.

این روحانی پرتلاش در سال ۱۳۳۷ به ملایر بازگشت که مصادف با رحلت استاد بزرگوار خود آیت الله شیخ شهاب الدین مصطفوی شد و پس از رحلت آن عالم ربّانی، بنا به درخواست مؤمنان، وی در ملایر اقامت کرد و به ترویج دین مبین اسلام مشغول شد.

او در دوران خفقان انقلاب رهبر مبارزان انقلابی مردم ملایر بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حکم امام خمینی (ره) به عنوان نخستین امام جمعه ملایر منصوب شد، اما پس از دو سال به علت شدت بیماری استعفا کرد تا اینکه دوباره از سال ۱۳۷۵ در کنار آیت الله فاضلیان امام جمعه ملایر به عنوان امام جمعه موقت راهبری امور این شهر را برعهده گرفت.

نخستین نماز جمعه ملایر، توسط آیت الله میرشاه‌ولد و به حکم امام خمینی (ره) در ۲۱ رمضان ۱۳۹۹ قمری در ورزشگاه تختی خیابان حمزه‌لویی این شهر اقامه شد.

خورشید وجود این عالم ربانی و مجاهد نستوه پس از نیم قرن خدمت خالصانه به مکتب تشیع و دفاع از حریم ولایت، به علت عارضه قلبی عصر روز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۳۸۴ در ایام محرم حسینی به عالم باقی پر کشید و در جوار آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) به خاک سپرده شد.

مجمع عالی بسیج شهرستان ملایر از سال ۹۳ روز ۲۱ بهمن ماه را به عنوان سالروز پاسداشت مرحوم آیت الله سید محمد میرشاه‌ولد شخصیت برجسته و محوری مبارزات مردمی این شهرستان در جریان انقلاب به نام روز ملی ملایر تصویب و نامگذاری کرد.

نخستین شهید انقلاب ملایر

"شهید احمد وفایی زاده"، در روز عاشورایی که مصادف با ۲۰ آذر ماه سال ۵۷ بود برای فریضه عزاداری سرور و سالار شهیدان به مسجد چهارده معصوم (ع) می‌رود.

با توجه به اینکه در آن سال‌ها مرسوم بود، مسیر حرکت هیئت‌های عزاداری به سمت میدان مرکزی شهر باشد، ولی فضای شدیدا امنیتی شهر از یک طرف و ترس از پایین آوردن مجسمه شاه ملعون واقع در میدان مرکزی شهر توسط هیئت‌ها از طرف دیگر، باعث شد که مأمورین شهربانی اجازه حرکت هیأت‌های عزاداری به میدان مرکزی شهر را ندهند؛ بنابراین هیأت مذکور از خیابان دولت آباد (خیابان طالقانی کنونی) به سمت خیابان بروجرد و میدان امام حرکت می‌کنند، اما مأموران شهربانی اجازه ورود مردم به میدان مرکزی را نداده و در ابتدای خیابان زورآباد (خیابان عاشورا) راه مردم را سد می‌کنند و شروع به تیراندازی به مردم کرده و عده‌ای را مجروح می‌کنند.

غیرت و مردانگی شهید احمد ۱۸ ساله که کمتر از ۴۰ روز از دامادی اش نگذشته بود، شعله ور شده و با دیدن صحنه تیراندازی مأموران به عزاداران، سوار یک وانت بار شده و به صفوف آتشین مأموران شهربانی حمله ور می‌شود و با برخورد با آنان یک نفر از مأموران شهربانی را کشته و تعدادی از ایشان را زخمی می‌کند. م أموران پس از این اقدام احمد، او را به گلوله بسته و با شلیک ۹ گلوله ایشان را به شهادت رساندند.

قابل توجه اینکه برادر بزرگتر احمد، یعنی حجت الاسلام شیخ محمد وفایی زاده که در آن ایام د ر زندان ساواک تحت شدیدترین شکنجه‌ها بود، نیز پس از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۶۲ در حالیکه مسئولیت فرماندهی گردان سیدالشهدا قم را برعهده داشت در منطقه پنجوین عراق به شهادت رسید.

اکنون در چهل و دومین سالروز غرور آفرین پیروزی انقلاب اسلامی، ملایر و مردمانش همچنان استوار و محکم پای آرمان‌های این انقلاب ایستاده اند و امروز همزمان با سراسر کشور در پویش مجازی "انقلاب مردم" در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه شرکت می‌کنند. امروز ملایری‌ها در کنار راهپیمایی موتوری و خودرویی در سراسر کشور در فضای مجازی، بهمن تماشایی دیگری را رقم می‌زنند.

​​​​​شهردار ملایر در این رابطه از طراحی، ساخت و نصب بیش از ۱۵ المان و استند، ویژه ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در سطح شهر خبر داد و گفت: ایام الله دهه فجر یادآور قیام باشکوه ملتی بیدار و هوشیار است که توانستند دست بیگانگان را از این کشور قطع کنند.

حسین بابایی افزود: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بر اساس رسالت کاری خود و در راستای حفظ ارزش‌ها و الگو‌های انقلاب اسلامی، احیای خاطرات انقلاب و معرفی شایسته آن‌ها به نسل جوان، فضاسازی برای ایجاد وحدت و همدلی در جامعه و ایجاد شور و شعف انقلابی اقدامات لازم را در زمینه فضاسازی محیطی سطح شهر انجام داده است.

او افزود: به مناسبت چهل و دومین سالگرد انقلاب شکوهمند مردم ایران و تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی، شهرداری ملایر اقدام به فضاسازی گسترده و آذین بندی معابر و میادین سطح شهر با نصب بیش از ۷۵۰ عدد پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، ۸۰۰۰ متر ریسه پرچمی و الوان و بیش از ۱۰۰ عدد پرچم عمودی جمهوری اسلامی و ۲۰۰۰ متر ریسه نورانی کرده است.

این مقام مسئول در ادامه از نوشتن شعار‌های اول انقلاب بر روی پارچه با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نصب در خیابان خیام خبر داد و گفت: این حرکت خاطرات اول انقلاب را در اذهان مردم زنده می‌کند، شهرداری با نصب بیش از ۳۰۰ متر بنر به مناسبت دهه فجر که از تصاویر راهپیمایی مردم ملایر در سال ۱۳۵۷ و تصاویر شهدای انقلاب استفاده شده بود حال و هوای شهر را انقلابی کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.