سخن روز؛

ماه های رجب و شعبان، دروازه های ورود به ضیافت الله

سلام بر ماه رجب ، ماه پیوند بندگان با معبود مهربان ، ماه بارش باران مهر و محبت الهی و ماه انس شب زنده داران همیشه بیدار.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، این روز‌ها تقویم را که باز می‌کنیم پر است از روز‌هایی که رنگ شادی به خود گرفته و خاطره‌های زیبایی درآن نقش بسته است. با تمام شدن ماه جمادی الثانی، ماه رجب رسید؛ هفتمین ماه از سال هجری قمری که نباید فضیلت آن را فراموش کرد.

کسانی که دل درگرو محبت خدا نهاده اند لحظه شماری می‌کنند تا با ورود به ماه رجب و بهره مندی از برکات آن، به درک فیوضات ماه عظیم شعبان موفق شوندو پس از آن بتوانند مدال لیاقت ورود به ضیافت الهی در ماه رمضان را دریافت نمایند.

«ولادت امام محمد باقر (ع) وآغاز ماه رجب بر همگان مبارک باد.»


بیشتر بخوانید



مناسبت های رجب

ماه رجب ، از ماه های بزرگی است که طلوع سه امام معصوم ، امام علی (ع) ،امام محمد باقر(ع) و امام جواد (ع) را در آن شاهدیم و شروع بزرگترین جنبش تاریخ بشری ، یعنی برانگیخته شدن پیام آور مهر محبت ، محمدمصطفی صلی الله علیه و آله وسلم برای هدایت و سعادت انسان ها ، درآن اتفاق افتاده است . یاد ونام پیشوایان شهید این ماه ،حضرت امام موسی کاظم (ع) و امام هادی (ع) و نیز پیام آور کربلا ، زینب کبری (ع) گرمی بخش دل های مومنان است و نیمه رجب هم ، پذیرای معتکفان کوی دوست خواهد بود و شاهد خلوت مشتاقان .

خانه‌تکانی دل با استغفار در ماه رجب

حالمان را باید متناسب با ایام ماه رجب، شعبان و رمضان مبارک تغییر دهیم یعنی خانه تکانی دل داشته باشیم و با اعمال توصیه شده در این ماه‌های پرفضیلت از جمله استغفار، خود را برای بهار عبادت یعنی ماه مبارک رمضان آماده کنیم .

اولین گام در خانه تکانی دل به سبک قرآنی، شستن قلب از لجن‌زار گناه و معصیت است و برای اینکه دل و قلب را از غبار آلودگی‌ها و گناه پاک کنیم، بر اساس روایات اسلامی می‌بایست قلب را در رودخانه استغفار و توبه شستشو دهیم.

مؤمن هر روز در حال سیر و سلوک است و هر روز باید خود را پاک و مطهر و در این مسیر حرکت کند، در کنار اینکه محیط و محل زندگی خود را تمیز می‌کند دلش را نیز باید از رذائل اخلاقی مطهر کنیم.

عقده دل وانما، ماه رجب میرسد، هلهله کن عاکفا ماه رجب می رسد

رجب ، ماهی است که درآن بندگان و مومنان و ره پویان، خود را برای شرکت در مهمانی بزرگ خداوند آماده می کنند . ماه زدودن غبار تیرگی از روح و جان، ماه تمرین حضور و توجه بیشتر به معنویات ،و ماه بندگی و فرمان بری ودر نهایت سرآغاز انس و الفتی جانانه به پروردگار هستی بخش است.

رجب ، هفتمین ماه سال قمری است که در اسلام به آن اهمیت ویژه ای داده شده ودر شمار ماه های پر فضیلت و یکی از چهار ماه برخوردار از حرمت وقداست ویژه است .

ذکرهای رجب

از اعمال مهم و ارزشمند ماه رجب ، خواندن اذکار و دعاهایی است که از سوی معصومان روایت شده است در این ماه ، خواندن دعای «یا من ارجوه لکل خیر» بعداز هر نماز توصیه گردیده است؛ دعای مخصوص ماه رجب که از دعاهای کوتاه ، ولی عمیق و پر معنا است و از طرف امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) صادر شده و خود حضرت سفارش به مداومت آن در روزهای رجب نموده اند ، نیز از برنامه های ماه رجب است .

رجب ، ماه عذر خواهی

از امام صادق علیه السلام نقل شده که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند :« رجب ماه استغفار امت من است ، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است .رجب را اصب می گویند؛ چون رحمت خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می شود. پس بسیار بگویید : استغفرالله و اسئله التّوبه ؛ یعنی از خداوند به خاطر کارهای بدم پوزش می طلبم و از او فرصت ببخش می خواهم...

انتهای پیام/طاهره شفیعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.