دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق:

فرهنگ و هنر هزینه بردار نیست

کرمی گفت: فرهنگ و هنر نه تنها هزینه بردار نیست، بلکه ثروت آفرین و اشتغال زا است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در مراسم امضای تفاهم نامه حمایت از نوآوری در کسب وکارهای دیجیتال خلاق در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، اظهار کرد:  حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنایع نرمی است که در دنیا به اقتصاد خلاق معروف است. ایران در این حوزه پیشینه تاریخی بزرگی دارد که معاونت علمی پلتفرم جدیدی را در این زمینه تحت عنوان خانه‌های خلاق شروع به کار گرفته و هر استانی می‌تواند یک خانه خلاق داشته باشد.

او افزود: خانه خلاق جایی است که که جوانان خلاق در حوزه‌های فرهنگی و فناوری آن می‌توانند حضور پیدا کنند و ایده‌های خود را از ابتدا با کمک و حمایت‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تولید و در نهایت تجاری سازی کنند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق بیان کرد: خوشبختانه امروز سه صندوق تسهیلات دهی در معاونت علمی و فناوری شکل گرفته است که یکی از آن‌ها بطور ویژه به خانه‌های خلاق تعلق دارد و به ارائه تسهیلات و خط اعتباری به خانه‌های خلاق می‌پردازد.

او تصریح کرد:  ما در تلاش هستیم تا این نگاه که فرهنگ و هنر نه تنها هزینه بردار نیست بلکه ثروت آفرین و اشتغال زا است، را گسترش دهیم.

کرمی گفت: کشور ایران به شدت می‌تواند در زمینه صنایع فرهنگی موفق عمل کند و در کنار این تفاهم نامه‌ای که امروز امضا شد شاهد که یک حرکت نو در کشور در حوزه صنایع فرهنگی و شرکت‌های خلاق خواهیم بود.

او در خصوص اهمیت صنعت گردشگری اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری یکی از پایه‌های اقتصاد آینده دولت‌ها در دنیا اقتصاد گردشگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا می‌تواند جایگزین بسیاری از صنایع و اقتصاد‌ها شود؛ بنابراین لازم است تا ساز و کار‌های ارتقای این صنعت را در دستور کار قرار دهیم. یکی از موضوعاتی که می‌تواند به این مسئله کمک کند استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در قالب شرکت‌های دانش بنیان برای حمایت از خانه‌های خلاق است.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق افزود: در خانه‌های خلاق سعی داریم به برنامه ریزی در خصوص رونق صنایع گردشگری بپردازیم تا در آینده شاهد یک موفقیت جدید در صنعت گردشگری باشیم.

کرمی در  خصوص اقتصاد دیجیتال تصریح‌ کرد: مفهوم اقتصاد دیجیتال یک مفهوم بسته و سنتی که در گذشته تعریف می‌شد نیست بلکه امروز حجم اقتصاد دیجیتال در برخی از اقتصاد‌های بزرگ دنیا مانند چین ۳۵ درصد از کل اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است. بنابراین اقتصاد هوشمند صرفا به فناوری ارتباطات و اطلاعات محدود نمی‌شود بلکه در زمینه‌های دیگری مانند صنایع گردشگری، دستی، کشاورزی و ... کارآیی دارد.

او در پایان یادآوری کرد: باید تلاش کنیم تا اقتصاد دیجیتال درآ ینده نزدیک ۳۰ درصد از کل اقتصاد ما را به خود اختصاص دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در تمامی حوزه‌های صنعتی و خدماتی به سمت اقتصاد دیجیتالی برویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.