در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

علت بیکاری دانشجویان رشته ادبیات پس از فارغ التحصیلی

مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران گفت: اگر دانشجویان رشته ادبیات به درستی مطالعه کرده باشند پس از فارغ التحصیلی بیکار نخواهند ماند.

عبدالرضا سیف، مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت رشته ادبیات در کشور، اظهار کرد: در دانشگاه تهران رشته ادبیات پایداری هم در کنار ادبیات عمومی تدریس می‌شود.

او افزود: ادبیات پایداری همان ادبیات فارسی است که با گرایش پایداری برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس ارائه می‌شود و پایداری بودن آن به معنای این است که در بخش‌هایی از ادبیات موضوع دفاع مقدس مطرح شده است. باید گفت که ادبیات دفاع مقدس گنجینه‌ پایان ناپذیری است که خاطرات و وصیت نامه‌ بزرگان دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد.

سیف تصریح کرد: آثار ارزنده‌ای مانند دختر شینا، گلستان یازدهم از زبان همسران شهدا، روز‌های بی آینه از زبان همسر سردار بزرگ حسین لشکری و ... در حوزه ادبیات پایداری نوشته شده که افتخارات بزرگی محسوب می‌شوند.

این استاد تمام ادبیات دانشگاه تهران ادامه داد: بازار کار رشته ادبیات به صورتی است که برای تدریس، تحقیق و ... کارآمد و کارگشاست. امروزه ادبیات فارسی ایران جایگاه جهانی دارد و حدود ۱۶۵ کشور در دنیا آن را مطالعه می‌کنند. باید گفت که بسیاری از استادان ادبیات دانشگاه کشور‌های مختلف دانش آموختگان دانشگاه تهران هستند.

سیف بیان کرد: رشته ادبیات فارسی به عنوان رشته دوم جهان پرطرفدار است و دانش آموختگان آن با علاقه زیاد جذب این رشته شده اند. آثار فردوسی، حافظ، سعدی و مولانا همواره در کشور‌های دیگر جذابیت دارند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران درباره وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان رشته ادبیات در جهان، گفت: فارغ التحصیلان مقطع لیسانس ادبیات می‌توانند در مشاغلی مانند معلمی، ویراستاری در وزارت ارشاد و یا در حوزه فعالیت‌های تحقیقاتی وارد بازار کار شوند.

این استاد تمام دانشگاه تهران ادامه داد: فارغ التحصیلان ارشد و دکتری رشته ادبیات فعالیت‌های علمی مانند تدوین مقالات و چاپ کتاب‌های گوناگون را در مدارس و فرهنگسرا‌ها و مکان‌های دیگر انجام می‌دهند و در صورتی که افراد به درستی مطالعه کرده باشند هیچ فارغ‌التحصیل بیکاری در رشته ادبیات فارسی نخواهیم داشت.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران یادآوری کرد: دانشجویانی که قصد انتخاب رشته ادبیات در دانشگاه تهران را دارند باید رتبه قبولی آن‌ها در مقطع کارشناسی سه یا چهار رقمی، در ارشد دو رقمی و در دکتری تک رقمی باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار