جهانشاهی مطرح کرد؛

پرورش تکنیسین‌های ماهر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: مسئولیت این دانشگاه، پرورش تکنیسین‌های ماهر برای فعالیت موثر در صنعت است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین نشست خبری فعالیت‌های گسترده پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای امروز (یکشنبه،۳ اسفند) با حضور محسن جهانشاهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور  برگزار شد.

در این نشست جهانشاهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار شناخته شده است؛ به فرموده مقام معظم رهبری فارغ التحصیلان این دانشگاه پنجه‌های ماهری خواهند بود که می‌توانند ارتباط درستی بین دانشگاه و جامعه و صنعت به وجود آورند.

او افزود: مسئولیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای، پرورش تکنیسین‌های ماهر برای فعالیت موثر در صنعت است.

جهانشاهی تصریح کرد: بحث اشتغال فارغ التحصیلان یکی از نکات اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است؛ ۶۵ تا ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی مرتبط با نیاز جامعه و رشته تحصیلی وارد بازار کار می‌شوند، دانشگاه فنی و حرفه‌ای بزرگ‌ترین دانشگاه جامع دولتی کشور است که ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده را در کل کشور پوشش می‌دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه حرفه‌ای کشور ادامه داد:دانشگاه‌های تهران و شریف متمرکز هستند، یعنی تمام دانشکده‌ها درون این دانشگاه‌ها مستقل هستند، اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سطح کشور به صورت نیمه متمرکز فعالیت می‌کند.

دانشجویان محصل دانشگاه‌ها نباید در حوزه آموزش‌های تئوری متمرکز شوند

او گفت: حدود ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دانشجو سالانه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند. از سوی وزارت علوم ابلاغ شده تا دانشگاه فنی و حرفه‌ای دوره‌های مهارت آموزی و مهارت ورزی دانشگاه‌ها و دانشجویان و استادان دیگر را متولی کند، برای مثال دانشجویان محصل دانشگاه‌های دیگر نباید در حوزه آموزش‌های تئوری متمرکز شوند، بلکه باید در دوره‌های مهارتی هم پیشرفت کنند که دانشگاه فنی و حرفه‌ای متولی این امر است.

جهانشاهی اضافه کرد: تفاوت سازمان فنی و حرفه‌ای با دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این است که این دانشگاه مبتنی بر دانش، توسعه پیدا می‌کند.

او افزود: یکی از ویژگی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مقایسه با دانشگاه‌های تراز یک تئوری کشور، پرورش دانشجویان بر محور دروس عملی و مهارتی است که ۶۰ تا ۷۰ درصد دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت عملی به دانشجویان ارائه می‌شود.

جهانشاهی بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال ۹۴ و ۹۵، ۱۲ میلیارد ریال، در سال ۹۶ و ۹۷، دویست میلیارد ریال، در سال ۹۸، پنجاه میلیارد تومان و در سال ۹۹، دویست و بیست میلیارد تومان در خرید تجهیزات سرمایه گذاری کرده است. تا کنون ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ کارگاه تخصصی در کل کشور از سوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایجاد شده و فعالیت می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه حرفه‌ای کشور ادامه داد: حوزه شرکت‌های دانش بنیان، حوزه مهمی برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و این دانشگاه با ایده‌های محوری به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان اقدام می‌کند.

او ادامه داد: قرار نیست که خروجی طرح‌های پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تولید مقاله باشد، اگر تولید یک مقاله به سمت و سوی جامعه و صنعت نباشد از طرف دانشگاه فنی و حرفه‌ای پذیرفته نخواهد شد؛ براین این اساس طرح‌هایی پذیرفته می‌شوند که بتوان از آ‌ها در فعالیت‌های صنعت و جامعه استفاده کرد.

گفتنی است که اولین مرکز نوآوری مد و لباس کشور در دانشکده شریعتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تا پایان امسال راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
بنظرم آدم بره زندون بهتره هم غذا و جا مفت هم کار یاد آدم میدن هم مدرکت میدن هم بعد آزاد شدن وام اشتغال میدن شایدم همونجا استخدام شدیم به هرحال بهتر از دانشگاه نیست؟!همش هزینه میکنی سر آخر مدرکت بدرد هیچی نمیخوره!
آخرین اخبار