داغ‌ترین اخبار سلامت در فروردین ۹۹؛

از اعطای وام ۵۰ میلیون دلاری به ایران تا تولید کیت تشخیص کرونا

حوزه سلامت در فروردین ماه ۹۹ با اخبار مهمی رو به رو بود که در این بسته خبری می‌توانید این اخبار را بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فروردین ماه ۹۹ دومین ماه شیوع کرونا در ایران بود و کرونا از اخبار داغ رسانه ها در روزهای نخستین سال محسوب می شد، تولید ماسک و الکل،  بسته شدن  خط ورود تجهیزات پزشکی و دارو به دلیل تحریم‌ها، مسمومیت الکلی بیش از دو هزار نفر به دلیل باورهای غلط، ارسال محموله کمک های بهداشتی به ایران و جمع اوری رانیتیدین از بازار از جمله اخبار داغ حوزه سلامت در ماه نخست سال بود.

حذف فرآورده‌های رانیتیدین از بازار دارویی کشور

سازمان غذا و دارو در اطلاعیه ای دستور جمع آوری و حذف تمامی فراورده های رانیتیدین بازار دارویی کشور را از تاریخ ۲۴ فروردین صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: داروی رانیتیدین، جزو دسته دارویی H ۲ بلاکر‌ها بوده که گیرنده‌های هیستامین را غیر فعال و مانع ترشح اسید از سلول‌های معده می‌شود. این دارو با کاهش اسید معده در درمان مشکلات گوارشی ناشی از افزایش اسید معده از حدود ۴۰ سال قبل در بازار دارویی دنیا مورد استفاده می‌شود.

مطابق بررسی‌های آزمایشگاهی انجام شده توسط مراجع معتبر بین المللی در اواخرسپتامبر سال ۲۰۱۹ (معادل مهرماه سال ۱۳۹۸)، سطوح پایین نوعی از ناخالصی نیتروزآمینی به نام NDMA در فرآورده‌های رانیتیدین شناسایی شد، ولی با توجه به عدم وجود شواهد علمی کافی برای توصیه عدم استفاده از این دارو در آن زمان، تحقیقات لازم ادامه یافت.

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده اند، حتی اگر در زمان تولید رانیتیدین، میزان NDMA در فرآورده تولید شده صفر یا در حد مجاز باشد، با گذشت زمان این ناخالصی در فرآورده ایجاد و افزایش یافته و ممکن است به حدود بالاتر از سطوح مجاز برسد. شرایط نگهداری دارو مانند مجاورت با دمای بالا و یا مدت زمان طولانی نگهداری حتی در دمای معمولی اتاق می‌تواند این فرآیند را تسهیل کند.

غربالگری بیش از ۷۰ میلیون نفر در بسیج ملی مقابله با کرونا

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت  اظهار کرد: تعداد ۷۰ میلیون و چهارصد و سی هزار نفر از هموطنان در بسیج ملی مقابله با کرونا تا بعد از ظهر امروز، شنبه ۲۳ فروردین غربالگری شدند که از این تعداد بیش از ۱۶ میلیون و ۷۹۰ هزار نفر زیر ۱۵ سال و پنج میلیون و ۶۳۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال بوده اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از کل غربالگری انجام شده تعداد ۲۹۵۰۰ نفر به بیمارستان ارجاع شدند که ۸۴۳۰ نفر آن‌ها بستری شده اند.

وام ۵۰ میلیون دلاری بانک جهانی برای مقابله با کرونا/ ۳۰۵۰ میلیارد بودجه کرونایی وزارت بهداشت

سید کامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت اظهار کرد: در کرونا ۱ سهام خریداری و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد و در کرونا ۲ سهام به فرد تعلق دارد، اما سود آن در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد. کمک‌های نقدی و غیر نقدی از ایرانیان خارج کشور داشتیم و از سال ۲۰۰۵ برای اولین بار در حال دریافت وام ۵۰ میلیون دلاری از بانک جهانی هستیم.

او ادامه داد: مقدمات دریافت وام از بانک توسعه اسلامی به میزان ۱۳۰ میلیون یورو در حال انجام است که برای خرید تجهیزات در نظر گرفته شده است. همچنین سازمان و برنامه بودجه اعتباری معادل ۳ هزار و ۵۰ میلیارد تومان  اختصاص داده است و علاوه بر این تاکنون یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خرید تجهیزات پزشکی از تولید داخل بوده است.طبق فرمایش مقام معظم رهبری که هر اعتباری تخصیص می‌یابد اعتبارات سمت و سوی تامین تجهیزات از تولید داخلی باشد.

خط ورود تجهیزات پزشکی و دارو به دلیل تحریم‌ها مسدود شد/ ردپای ایران اینترنشنال در تحریم

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار پستی در صفحه توییتر خود اعلام کرد خط ورود تجهیزات پزشکی و دارو از کره‌جنوبی به دلیل تحریم‌ها مسدود شده است.

براساس سندی که جهانپور منتشر کرد، این تحریم در پی برخی ادعاهای شبکه سعودی ایران اینترنشنال صورت گرفته است.

جهانپور در توییتر نوشت:

سندی دیگر از #جنایت_علیه_بشریت و #تحريم ظالمانه دارو و تجهیزات پزشکی علیه #ملت_ایران

عمله های #رسانه ای به ظاهر پارسی گوی دشمن، در شب و روز گذشته، پیوست رسانه ای تحریم علیه #ایرانیان را رقم می‌زنند

ناکامی ارباب در مقابله با #کرونا و همزمان توفیق یک ملت در مواجهه با آن

تعرفه ۵۰۰ هزار تومانی تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی/ کیت تشخیص کووید ۱۹ از ۲۰ بهمن در ایران

سمیعی مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد:با اشاره به تعرفه تشخیص کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران گفت: این تعرفه ۱۸.۳ تا ۱۸.۴K تعیین شده است که در بخش خصوصی حدود ۵۰۰ تومان می‌شود و در بخش دولتی هم کمتر از این است البته این آزمایشگاه‌ها مجاز به گرفتن نمونه‌های سرپایی نیستند، زیرا ما ظرفیت بسیار محدودی داریم و در شرایط تحریم به سر می‌بریم و آزمایشگاه‌هایی که در شبکه ما در حال فعالیت هستند، تحریم را حس می‌کند،

سمیعی تاکید کرد: روش تشخیص کرونا، به روش پان کرونا که از دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی بود، از پنج و ششم بهمن ماه در ایران امکان پذیر بوده است. بر همین اساس نمونه‌ها آمد و نمونه‌هایی که از قم برای ما ارسال شد، اولین نمونه‌های مثبتی بود که شناسایی کردیم. آخر هفته اول بهمن ماه در انستیتو پاستور امکان تشخیص کرونا را به روش پان‌کرونا داشتیم یعنی تست های تشخیص کرونایی در دسترس بود که خانواده ویروس کرونا را شناسیایی می کرد اما اختصاصی کرونا ویروس جدید نبود و از تاریخ حدود بیستم بهمن کیت تشخیص اختصاصی کرونا ویروس جدید را که ساخت انگلستان بود در کشور داشتیم و بعد سازمان بهداشت جهانی کیت‌هایی را در اختیار ما قرار داد.

تولید روزانه ۴۰۰ هزار لیتر الکل در کشور

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به میزان تولید الکل در کشور بیان کرد: تولید روزانه الکل ما از ۱۷۸ لیتر به ۴۰۰ هزار لیتر الکل در روز رسیده و در تولید محصولات ضدعفونی کننده استان‌ها را مجاز کردیم که مجوز‌ها را دانشگاه‌های علوم پزشکی استان صادر کنند و یک روزه مجوز لازم تولید صادر می‌شود.

شانه ساز درباره تامین داروی بیماران کرونایی اظهار کرد: ما ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار اسلتامیوویر که ۵ برابر مصرف سالیانه است تولید و وارد کردیم و در تامین سایر دارو‌ها هم اقدامات ثمربخشی صورت گرفت.

کیت تشخیص کرونا ساخته شد

وحید یونسی مدیر توسعه کسب و کار یک شرکت دانش بنیان از ساخت تست تشخیص کرونا در ایران خبر داد و گفت: از یک ماه پیش با شیوع کرونا تیم تحقیق توسعه ما به صورت شبانه روزی بر روی تولید تست‌های تشخیص کووید ۱۹ کار می‌کرد و بعد از نتایج رضایت بخش نمونه‌های آزمایشگاهی، نمونه نیمه صنعتی را برای ارزیابی به آزمایشگاه‌های همکار وزارت بهداشت ارسال کردیم و بعد از کنترل کیفیت توانستیم تاییده‌های لازم را اخذ کنیم.

او ادامه داد: از هفته گذشته که تایید‌های لازم را دریافت کردیم، تولید اولین راند صنعتی آغاز شد و  اکنون ۲۰ هزار تست تشخیص کووید ۱۹  آماده تحویل داریم و می‌توانیم این کیت‌ها را در اختیار آزمایشگاه‌های منتخب مورد تایید وزارت بهداشت برای  تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا قرار دهیم.

مدیر توسعه کسب و کار یک شرکت دانش بنیان بیان کرد: هر کیت تشخیص کرونا حاوی ۱۰۰ تست است و قیمت تست‌های تشخیص کرونای ایرانی یک چهارم نمونه خارجی است  و بعد از تایید راند صنعتی می‌توانیم در هفته تا ۸۰ هزار تست تشخیصی کووید ۱۹ مورد تایید انستیتو پاستور تولید کنیم.

 تحویل هفتمین محموله کمک سازمان جهانی بهداشت به ایران

در پی همه گیری ویروس کرونا، سازمان جهانی بهداشت، هفتمین محموله اقلام پزشکی اضطراری را به منظور مقابله با این ویروس، تحویل مقامات ایران داد.

این محموله که مستقیما از مقر اصلی این سازمان در ژنو (سوئیس) ارسال شده، شامل ۲۴۹۹ بسته ۱۲۰ عددی قرص‌های لوپیناویر و ریتوناویر مورد نیاز بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور است.

دکتر کریستوف هاملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، هفته گذشته در بازدیدی که از انبار هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران که محل نگهداری و توزیع برخی اقلام پزشکی اهدا شده توسط جوامع بین المللی است، گفت: این اقلام دارویی مهم به عنوان حمایت اضطراری در مواجهه با طغیان بیماری کووید ۱۹ به کشور وارد شده است، تا بدین طریق از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمارستان‌های تابعه این وزارتخانه در سایر استان‌ها که به پذیرش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته اند و با کمبود این دارو‌های مهم مواجه هستند، حمایت کنیم.

مسمومیت الکلی بیش از ۲۱۰۰ نفر در کشور

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار مسمومیت‌های الکلی در کشور اظهار کرد: متاسفانه اطلاعات غلط در فضای مجازی منجر شده است تا برخی به اشتباه اقدام به مصرف فرآورده‌های تقلبی الکلی برای پیشگیری از کرونا کنند که اغلب این افراد جوانان هستند و با توجه به باور اشتباه دچار مسمومیت الکلی و مرگ شده اند.

او ادامه داد: در سراسر کشور ۲۱۹۷ نفر دچار مسمومیت الکلی شدند که از این تعداد ۸۴۳ نفر در بخش‌های عادی و ۱۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده و ۲۴۴ نفر به دلیل مسمومیت الکلی جان خود را از دست دادند.

تولید داروی فاویپیراویر در سه شرکت داروسازی/ ورود ماده اولیه ایرانی تا ۲ ماه آینده به بازار

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تولید داروی فاویپیراویر در ایران اظهار کرد: فاویپیراویر از حدود ۸ سال گذشته برای درمان بعضی از بیماری های ویروسی مورد استفاده قرار می گیرد و مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد این دارو در درمان کرونا اثربخشی دارد و کشورهای دنیا به شدت روی این موضوع کار می کنند تا به نتایج قطعی برسند.

شانه ساز افزود: در ایران فاویپیراویر برای درمان کرونا وارد فاز مطالعات بالینی شده تا از ایمنی و اثربخشی آن اطمینان حاصل کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: توان تولید ماده اولیه فاویپیراویر در کشور به صورت بالقوه وجود دارد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، ظرف مدت زمان کوتاهی ماده اولیه این دگارو تولید خواهد شد.

شانه ساز با اشاره به تولید داروی فاویپیراویر در ایران اظهار کرد: سه شرکت برای تولید شکل نهایی این دارو اعلام آمادگی کرده اند اما برای تصمیم گیری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در همه این موارد صرفا تایید کمیته ای واجد صلاحیت علمی و از هر نظر بیطرف ملاک خواهد بود.

برای نخستین بار؛ آمار مرگ و میر روزانه در یک ماه اخیر، دو رقمی شد

 کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: امروز برای اولین بار طبق گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور تعداد فوتی‌های کووید ۱۹ دورقمی شده است.

او افزود: مردم همچنان از هرگونه سفر و مراودات غیر ضرور باید پیشگیری کنند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت  تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی فردی مانند روال گذشته ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.