اخبار داغ سلامت در تیر ماه ۹۹؛

از راه اندازی خط تولید انسولین قلمی تا اجباری شدن استفاده از ماسک در کشور

تیر ماه ۹۹ با اخبار مهمی از جمله راه اندازی نخستین خط تولید انسولین قلمی تا اجباری شدن ماسک در کشور رو به رو بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تیر ماه پنجمین ماه شیوع کرونا در ایران بود و کرونا همچنان در صدر اخبار داغ رسانه ها در دومین ماه سال محسوب می شد، اجباری شدن استفاده از ماسک، اعلام فهرست کالاهای «تبلیغ ممنوع» ، اعلام هزینه تست کرونا و راه اندازی خط تولید انسولین قلمی  از جمله اخبار داغ حوزه سلامت در اولین ماه تابستان بود.

وزارت بهداشت فهرست کالاهای «تبلیغ ممنوع» را اعلام کرد

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: فرآورده‌های گوشتی و غذا‌های آماده مصرف شامل انواع سوسیس و کالباس، ژامبون، انواع پیتزا‌های دارای سوسیس و کالباس یا ژامبون، انواع سمبوسه و فلافل (با روش غوطه وری در روغن)، نوشیدنی‌ها و فرآورده‌های آن‌ها شامل انواع نوشابه‌های گازدار قندی و غیر قندی، نوشابه‌های انرژی زا، انواع ماءالشعیر، انواع آبمیوه‌های گازدار و بدون گاز ۲۵ درصد، انواع نوشیدنی‌های یخی و پودر‌های نوشیدنی فوری، مشمول کالا‌های آسیب رسان به سلامت هستند و تبلیغ آن‌ها ممنوع است.

جهانپور افزود: همچنین انواع روغن‌های خوراکی، انواع سس پر چرب مانند مایونز (با چربی بیش از ۳۰ درصد)، انواع فرآورده‌های سرخ شده مثل چیپس و غلات یا فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت، شیرینی‌های تر، فرآورده‌های کاکائویی، آب نبات، تافی، سیگار و محصولات دخانی، انواع کالا‌های آرایشی شامل فرآورده‌های تاتو و طراحی پوست، انواع رژ لب، ریمل، کرم پودر، پنکیک، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ مو و ... نیز جزو کالا‌های آسیب رسان به سلامت است و تبلیغات آن‌ها به هر روش ممنوع است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: انواع فرآورده‌های برنزه کننده پوست، انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغر کننده، همچنین فرآورده‌های صاف کننده، فرکننده و کراتینه کننده مو، دیفنوکسیلات و دارو‌های با احتمال سوء مصرف مانند ترامادول، استامینوفن کدئین و انواع دارو‌های کدئین دار نیز مشمول کالا‌های آسیب رسان به سلامت است و تبلیغ آن‌ها در رسانه‌ها و بیلبورد‌های محیط شهری ممنوع است.

«رمدسیویر» وارد فهرست دارویی ایران شد

سیدحیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با ورود داروی رمدسیویر (Remdesivir) به فهرست دارویی کشور برای درمان کووید ۱۹ موافقت شد.

نیاز مبرم بیماران به دارو، تجویز آن توسط متخصصین عفونی و وجود داروهای مشابه تقلبی در بازار دارویی کشور علت ورود «رمدسیویر» به فهرست دارویی کشور عنوان شده است.

ابتلای ۱۰ درصد از کادر درمان کشور به کرونا

سردار نصرالله فتحیان مشاور وزیر بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت کشور در زمینه شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: در حال حاضر شرایط برخی از استان‌ها مانند خوزستان، هرمزگان و کرمانشاه از نظر میزان ابتلا به بیماری کرونا مناسب نیست و مردم باید نکات بهداشتی و پروتکل ها را با دقت بیشتری رعایت کنند.

او ادامه داد: ظرفیت بیمارستان های کشور در حوزه بیماران کرونایی در حال تکمیل شدن است و بیماران زیادی در بخش های مراقبت ویژه بستری شده‌اند.

فتحیان افزود: پس از شیوع بیماری کرونا در کشور فشار زیادی بر روی کادر درمان است و برای کاهش بار بیمارستان ها باید بیشتر از قبل به مراکز نقاهتگاهی توجه کنیم؛ زیرا این نقاهتگاه ها می توانند کمبود احتمالی تخت های بیمارستانی را جبران کنند.

فتحیان افزود: براساس آمار موجود ۱۰ درصد از کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور به کرونا مبتلا شده‌اند.

هزینه تست کرونا اعلام شد

سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت با اشاره به هزینه های آزمایش های سرولوژی کرونا گفت: برخی آزمایشگاه‌ها در حال جا انداختن تعرفه‌هایی در ذهن مردم هستند، در حالی که انجام این تست ها لزومی ندارد، هزینه آزمایش‌های سرولوژی حدودا بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است و تفسیر آن فقط از طریق پزشک متبحر و مطلع از دستورالعمل های وزارت بهداشت است و باید کسانی تفسیر کنند که صلاحیت کافی را دارنذ و در حالی که گاهی شنیده می‌شود این هزینه به بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم در برخی مقاطع رسیده است.آن چیزی که وزارت بهداشت در خصوص تعرفه آزمایش سرولوژی ابلاغ کرده نسبی است. براین اساس بخش خصوصی باید حدود ۲۹ هزار تومان برای آزمایش سرولوژی دریافت کند.

او در ادامه به هزینه تست های مولکولی کرونا یا PCR اشاره کرد و گفت: در مورد تست تشخیصی مولکولی کرونا (PCR) هم هزینه‌ها در بخش خصوصی ۵۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و در بخش دولتی هم در صورتی که با تشخیص پزشک انجام شود، تست رایگان خواهد بود.

همه بیمارستان‌های تهران مکلف به پذیرش بیماران کرونایی شدند

با ابلاغ معاون درمان وزارت بهداشت، تا اطلاع ثانوی کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر تهران به استثناء بیمارستان‌های تک‌تخصصی چشم، ارتوپدی و قلب موظف به پذیرش کلیه بیماران مشکوک و مبتلا به کووید ۱۹ شدند.

توزیع بیش از یک میلیون کیت کرونا برای دانشگاه‌های علوم پزشکی

مهدی یوسفی، رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، درباره جزئیات خرید و توزیع کیت‌های کرونا اظهار کرد: آخرین پارت توزیع کیت‌های کرونا برای دانشگاه‌های علوم پزشکی هفته گذشته صورت گرفته است، همچنین همه توزیع‌ها بر اساس لیست معاونت بهداشت انجام می‌شود.

او افزود: در ابتدا ۴۰۰ هزار کیت کرونا از تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان خریداری و بلافاصله برای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع شد.

یوسفی با تاکید بر اینکه تمامی کیت‌های خریداری شده توسط هیئت امنا دارای مجوز‌های لازم از اداره کل تجهیزات پزشکی بوده و تاییدیه انستیتو پاستور را گرفته‌اند، گفت: کیت‌های داخلی از لحاظ کیفیت با کیت‌های خارجی برابری می‌کنند و قیمت‌ها آن‌ها نیز نسبت به کیت‌های خارجی مناسبت‌تر است.

رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران بیان کرد: ۲۰۰ هزار کیت تشخیصی و استخراج کرونا نیز در اختیار پادیاب طب قرار دارد که بنابر اعلام نیاز معاونت بهداشتی وزارت بهداشت توزیع خواهد شد.

همه ایرانیان به پویش #من_ماسک_میزنم پیوستند/ نکات مهمی که در استفاده از ماسک باید بدانید

اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیر، خبری که رییس جممهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، روز گذشته هم جزئیات و ضمانت‌های اجرایی استفاده از ماسک اعلام شد.

به گفته روحانی ادارات دولتی، بانک‌ها یا شهرداری از این پس به افرادی که ماسک نداشته باشند، خدمت نمی‌دهند، همچنین اگر کارمندی بدون ماسک در محل کار حاضر شود، غیبت خواهد خورد و باید به منزل بازگردد، افزون بر این‌ها اجازه سوار شدن بدون ماسک در مترو واتوبوس داده نشود.

با افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا سیاست استفاده از ماسک و فاصله گذاری پویا را اجرایی کرد و اعمال محدودیت‌های استانی در دستور کار است و شهر‌های قرمز کرونایی خود می‌توانند محدودیت‌های کرونایی اعمال کنند چرا که وضعیت شهر‌ها متفاوت است و رعایت دستوراعمال‌های بهداشتی از ۸۰ به ۲۰ درصد رسیده است و در برخی شهر‌ها مثل تهران فقط ۱۰ درصد مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان یک نسخه واحد برای کل کشور پیچید.

تغییر ناگهانی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذاودارو

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذاودارو در حکمی سیدحیدر محمدی را به عنوان مدیرکل جدید امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذاودارو منصوب کرد.

محمدی جانشین غلامحسین مهرعلیان در این سمت شد.

محمدی پیش از این بازرس ویژه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) بود.

آمار سه ماهه اهدای خون در سال ۹۹

بشیرحاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد:  در سه ماهه اول سال ۹۹ به میزان ۷۵۵ هزار و ۳۷۸ واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده، پلاکت، و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد که نزدیک به ۲۱ درصد آن در بیمارستان‌های استان تهران به مصرف رسید.

او افزود: طی این مدت بیش از ۵۶۲ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده اند که ۱۱۸ هزار و ۱۰۰ نفر آنان از اهدای خون معاف شدند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد:  طی سه ماه اول سال، ۴۴۴ هزار واحد خون کامل از اهدا کنندگان دریافت شد.

حاجی بیگی بیان کرد: طی سه ماه اول امسال ۶۷ هزار و ۳۹۹ نفر از اهدا کنندگان برای اولین بار به مراکز انتقال خون مراجعه کردند و در این ۳ ماه تعداد ۲۲ هزار و ۸۰۷ نفر از بانوان خون خود را اهدا کردند که بدین ترتیب شاخص اهدای بانوان به ۵ ممیز ۲ دهم درصد رسید.

انتقال قلب اهدایی از یزد به تهران توسط اورژانس هوایی

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور از آغاز عملیات انتقال قلب جوان ۲۰ ساله از یزد به تهران از طریق اورژانس هوایی خبر داد و گفت: با هماهنگی انجام شده توسط سازمان اورژانس کشور، اداره پیوند وزارت بهداشت و آشیانه جمهوری اسلامی، تیم مربوطه برای انجام عملیات انتقال قلب اهدایی، صبح امروز (چهارشنبه، ۴ تیر) از یزد به سمت تهران اعزام شدند.

راه اندازی نخستین خط تولید انسولین قلمی در کشور

اولین خط تولید انسولین قلمی در کشور در مراسمی از طریق ویدیو کنفرانس و با حضور وزیر بهداشت و همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راه اندازی شد.

این محصول پس از تایید سازمان غذا و دارو به شکل قلم آماده تزریق در کشور توسط شرکت فرآورده‌های پویش دارو در شهرک صنعتی پردیس تهران تولید خواهد شد.

با راه اندازی این خط تولید و همچنین خطوط مشابهی که در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری می‌رسد، در کشور علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی این محصول مهم، پرمصرف و استراتژیک، ایران به عنوان یکی از تولید کنندگان انسولین قلمی در منطقه ظاهر خواهد شد.

انسولین قلمی بالاترین میزان ارزبری را دارد که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار است. با توجه به راه اندازی این خط و خطوط تولید دیگر در آینده، شاهد صرفه جویی ارزی چشمگیری در حوزه دارو و افزایش دسترسی بیماران دیابتی به این فرآورده خواهیم بود.

قلم انسولین گلارژین ۳۰۰ واحدی است که به همت محققان ایرانی شرکت فرآورده‌های پویش دارو به مرحله تولید رسیده و انسولین گلارژین زیرمجموعه‌ای از انسولین‌های آنالوگ بوده که به روش‌های بیولوژیک و نوترکیب تولید شده و دارای طول اثر ۲۴ ساعت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار