مشهد در نوروز ۱۴۰۰/ تعطیلاتی کم هیاهو در خطه خورشید

شیوع ویروس کرونا شیوه متفاوتی از زندگی را به همگان تحمیل کرده است، سبکی که در آن رفتن به سفر و حضور در دورهمی‌ها خطری برای سلامت محسوب می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نوروز همواره برای ایرانیان به‌ویژه ساکنان خطه خورشید با هیاهو و تب و تابی خاص همراه بوده است اما امسال و برای دومین سال متوالی، این خطه متاثر از شیوع ویروس کرونا نوروزی آرام و بی‌هیاهو را سپری می‌کند.

شیوع ویروس کرونا در جهان و به تبع آن در کشور ما بر همه ابعاد زندگی مردمان تاثیر گذارده و شیوه متفاوتی از زندگی را به همگان تحمیل کرده است، سبکی که در آن حضور در اجتماعات، دورهمی‌ها و رفتن به سفر، هشدارآمیز و خطری برای سلامت محسوب می‌شود.

در ماه‌های اخیر با کشف واکسن کرونا تا حدودی برگشت به زندگی عادی رنگ امید به خود گرفته است، اما تا اجرای واکسیناسیون عمومی همواره مهمترین تاکید مسئولان بهداشتی و درمانی عدم انجام سفر، پرهیز از دورهمی‌ها و رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اول فرودین امسال اعلام کرد که با آغاز واکسیناسیون کرونا از بهار ۱۴۰۰ و تکمیل واکسیناسیون جمعیت هدف، با جرات به مردم خواهیم گفت که می‌توانند سفر بروند اما در حال حاضر تقاضا و توصیه ما این است که سفر نروند و اگر رفته اند برگردند، زیرا در حال حاضر گرفتار ویروس جهش یافته کرونا هستیم و تقاضای ما این بود که مردم علیرغم خستگی ناشی از در خانه ماندن، از رفتن به سفر پرهیز کنند.

مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی کشور، که همه ساله در ایام نوروز یکی از مهمترین مقاصد سفر گردشگران و زائران داخلی و خارجی بود، در ۲ سال اخیر با شیوع ویروس کرونا، خلوت‌ترین روز‌های خود را تجربه می‌کند که این وضعیت در ایام نوروز نیز مشهود است.


بیشتر بخوانید


ورود بیش از ۱۳.۵ میلیون زائر و مسافر نوروزی آماری بود که ۲ سال قبل و پس از تعطیلات نوروزی در فروردین ۹۸ اعلام شده بود که مقصد سفر هشت میلیون و ۳۲۰ هزار و ۵۵۳ نفر از این تعداد مشهد بود، اما نوروز سال گذشته و با اعمال محدودیت‌های کرونایی تقریبا سفر به مشهد و استان ممنوع شد و امسال علیرغم شرایط زرد کرونایی مشهد و ممنوع نبودن سفر به این کلانشهر، میزان سفر به این شهر و استان نسبت به سال‌های قبل بسیار ناچیز است.


بیشتر بخوانید


از این رو بازار‌ها و مراکز تجاری مشهد نیز که همیشه در ایام نوروز مملو از زائر و گردشگر بود از ازدحام سال‌های قبل در آن خبری نیست. البته این خلوتی مشهد به معنای عدم ورود زائر و گردشگر نیست، زیرا تقریبا به میزانی که زائران وارد این شهر شده، مجاور از آن خارج شده و به همین دلیل تفاوت خاصی از لحاظ جمعیتی در شهر به چشم نمی‌خورد.

سفر به مشهد

ورود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به مشهد

محمدصادق براتی معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جدید تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر وارد مشهد و حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این شهر خارج شده‌اند.

او افزود: هم اینک ۵۰ درصد از مراکز اقامتی مشهد دایر است که تا یکشنبه این هفته ۴۴ درصد از ظرفیت هتل‌ها و ۴۶ درصد از ظرفیت مهمانپذیر‌ها و هتل آپارتمان‌ها پُر شده بود.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با وجود اینکه رفع ممنوعیت سفر به مشهد دیرهنگام اعلام شد، اما شهر در آمادگی مناسبی برای استقبال از زائر بود و حفظ شیوه نامه های بهداشتی و توصیه به رعایت آن‌ها در اولویت همه مراکز ارائه خدمات به زائران و ایستگاه‌های استقبال از زائر قرار داشت.

براتی بیان کرد: از آنجا که سیاست کلی و توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا عدم انجام سفر بود ممنوعیت از سفر به مشهد نیز برداشته شد، اما آمار‌ها حاکی از رعایت این توصیه از سوی مردم است و امید است هرچه سریعتر بیماری کرونا به طور کلی برطرف و مسیر‌های سفر به مشهد برای همه زائران از اقصی نقاط کشور هموار شود.

او تصریح کرد: در نوروز امسال فضاآرایی نقاط مختلف شهر به ویژه المانها، بسیار زیبا بود و باید از متولیان این موضوع به ویژه شهرداری و ادارات زیرمجموعه آن برای این موضوع قدردانی کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: یک گروه نظارت و بازرسی زیرمجموعه یکی از کمیته‌های اجرایی ستاد خدمات سفر استان فعال است که همه مراکز خدمات رسان به زائران نوروزی را ارزیابی می‌کند و نتیجه ارزیابی این گروه، نمره دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد در نوروز ۱۴۰۰ خواهد بود.

سفر خودرویی به مشهد

افزایش ۲ برابری تردد در ورودی‌های خراسان رضوی

سرهنگ محمد قانعی‌نژاد جانشین رئیس پلیس راه خراسان‌رضوی گفت: میزان ورود خودور‌ها به خراسان رضوی در چند روز سپری شده از نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

او افزود: این افزایش مربوط به ۲۵ اسفندماه تا کنون است که البته میزان خروجی از استان نیز به همین نسبت افزایش داشته است.

 جانشین رئیس پلیس راه خراسان‌رضوی ادامه داد: میزان ورودی به مشهد نیز طی همین مدت بیش از ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

قانعی‌نژاد بیان کرد: البته حجم ترافیک در خروجی‌های مشهد سنگین‌تر از ورودی‌ها بوده است.

او تصریح کرد: طرح منع ورود خودرو‌های غیربومی به شهر‌های دارای وضعیت قرمز، نارنجی و زرد از نظر شیوع کرونا همزمان با محدودیت‌های سراسری، از اول آذر تا ۱۳ دی ماه سال گذشته در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی اجرایی و با آبی شدن وضعیت مشهد از ١٣ دی ماه متوقف شد اما اجرای این طرح دوباره از ۱۸ بهمن ماه با زرد شدن وضعیت مشهد آغاز شد که تا ۲۵ اسفندماه سال گذشته ادامه یافت.

مراکز اقامتی مشهد

تکمیل ظرفیت ۵۰ درصد از مراکز اقامتی فعال

ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در نوروز امسال ۲۵ درصد از ظرفیت پذیرش کل اماکن اقامتی این استان تکمیل شده است که این میزان در مراکز اقامتی فعال به ۴۵ تا ۵۰ درصد می‌رسد.

او افزود: ۵۵ درصد از کل مراکز و تاسیسات گردشگری استان شامل هتل و متل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر و اقامتگاه بومگردی در نوروز امسال فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: ۹۴۴ واحد اقامتی از مجموع هزار و ۷۴۱ واحد در استان فعال هستند و باقی آن‌ها به دلیل شرایط کرونا و کاهش گردشگران مجبور به حذف فعالیت خود شده اند.

مکرمی فر بیان کرد: از کل واحد‌های مزبور، ۴۳ درصد از هتل و متل ها، ۵۷ درصد از هتل آپارتمان ها، ۴۴ درصد از مهمانپذیرها، ۵۵ درصد از خانه‌های مسافر و ۱۰۰ درصد از اقامتگاه‌های بوم گردی در نوروز امسال فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: با رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و شیوه نامه های بهداشتی از سوی مراکز خدماتی و مردم، شاهد تبعات منفی سفر زائران و مسافران به استان و تشدید شیوع کرونا نباشیم.

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

همچنین اقدام به دید و بازدید‌های حضوری در نوروز امسال به خصوص با حضور افراد مسن و سالمند می‌تواند با مخاطرات و تبعات جدی همراه باشد؛ بنابراین با توجه به خطر مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی در انتقال کرونا از هموطنان خواهشمندیم دیدار‌های نوروزی امسال را به صورت مجازی برگزار کنند.

تاکنون یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا تا ظهر دیروز - سه شنبه - تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.