بازدید استاندار خراسان رضوی به تربت حیدریه

استاندار خراسان رضوی با ورود به رباط سنگ مرکز بخش جلگه رخ تربت‌حیدریه سفر دو روزه خود به شهرستانهای تربت حیدریه،زاوه و مه ولات آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی در نخستین روز کاری سال ۱۴۰۰ و در بدو ورود خود به منطقه رخ با حضور در گلزار شهدای گمنام شهر رباط سنگ بخش رخ به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

بازدید میدانی از پروژه‌های در حال ساخت منطقه، بازدید از بخش‌های رخ، کدکن و بایگ، روستای ملی ابریشم کشی بسک و دیدار با خانواده معظم شهدا بخشی از برنامه‌های استاندار خراسان رضوی و هیئت همراه در منطقه تربت حیدریه است.

محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی در بازدیدی که از شهر کدکن انجام شد مشکلات کشاورزی در حوزه ارزش افزوده آلو و زعفران ،مشکلات شهری مورد بررسی قرار داد و گفت: خارج شدن از روشهای سنتی و حرکت به سمت تولید و بسته‌بندی صنعتی و و افزایش ارزش افزوده و احداث کارخانه های تبادلی باید با برنامه‌ریزی درست مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: با توجه دارا بودن آب مناسب و زمین حاصلخیز باید این ظرفیت بیش از بیش مورد توجه قرارگیرد.

مهمترین اولویت ما اشتغال است

استاندار خراسان رضوی ادامه داد:باید سیستم باغداری و فروش خام محصولات از روش سنتی خارج و محصولات را فراوری کنید تا ارزش افزوده محصولات در منطقه نگه داشته و نصیب دلال نشود.

معتمدیان بیان کرد: فراوردی خرد و راه اندازی صنعت تبدیلی متناسب با وضعیت منطقه کدکن باید برنامه ریزی شود. همچنین مهمترین اولویت ما اشتغال و حمایت از کارافرینان است.

اختصاص یک میلیارد ریال برای آبادانی روستای ملی بسک

او با بیان اینکه ثبت جهانی روستای ملی بسک به توسعه این منطقه کمک شایانی خواهد کرد، تصریح کرد: برای تکمیل زیرساخت ها و تکمیل اجرای طرح هادی یک میلیارد ریال اعتبار به همراه سیمان مورد نیاز اختصاص دادیم.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: ثبت جهانی روستای ملی بسک کمک شایانی به توسعه منطقه می کند، لذا حوزه عمرانی استانداری و بنیاد مسکن تلاش کنند به هر شکل ممکن از طریق منابع مختلف موضوع کف سازی و سنگ فرش روستا را در سال ۱۴۰۰ به اتمام برسانند.

معتمدیان اظهار کرد: ثبت جهانی روستای ملی بسک در یونسکو اقتصاد این منطقه را شکوفا می کند.

او افزود: باید از ظرفیت صندوق کار افرینی امید برای سرمایه ثابت و در گردش نیز استفاده کرد، لذا به تعداد کارگاههای مورد نیاز اعتبار و تسهیلات، برنامه ریزی خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: به دنبال معرفی محصولات ارزشمند هستیم تا به چرخه ارزش افزوده، صنایع تبدیلی و تجاری سازی محصولات صادرات محور کمک شود.

معتمدیان بیان کرد: ظرفیت سنگ های تزئینی و قیمتی به تکمیل چرخه محصول در قالب گوهرتراشی به تولید و اشتغال منطقه کمک خواهد کرد.

معتمدیان در ادامه سفر خود به منطقه تربت حیدریه به دیدار مردم روستای رزگ رفت و ضمن آشنایی با مشکلات مردم روستا در آستانه نیمه شعبان به هر خانوار مبلغ ۵ میلیون ریال هدیه اختصاص داد.

۵۳۰ میلیارد ریال برای دسترسی به راه آهن تربت‌حیدریه نیاز است

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه،زاوه و مه ولات در جلسه جمع بندی سفر استاندار خراسان رضوی گفت: حوزه تولید با موانع بسیار مواجه است و باید مدل‌های بومی در این حوزه طراحی و در استان پیاده شود.

او افزود: مانع تحقق جهش تولید عدم پشتیبانی ها است و این در حوزه‌های بانکی،پولی و سیاست‌های کلان کشور نیز دیده می‌شود.

نماینده تربت حیدریه ادامه داد: در حوزه مانع زدایی متاسفانه تولید با موانع زیادی روبرو است مانند برای صدور مجوزها اینها تولید را اذیت می‌کند

زنگنه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب امسال را به سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" نامگذاری کردند که به یک معنا همان رونق و جهش تولید است.

او تصریح کرد: دو بخش جدید شعار سال نشان دهنده این است که معظم له نگاهی همراه با حساسیت و نکته سنجی به تولیددارند و موضوع را دنبال می‌کنند.

نماینده مجلس تاکید کرد: برای محرومیت زدایی تربت حیدریه بیش از ۵۳۰ میلیارد ریال از محل تبصره ۱۴ اختصاص یافت است.

زنگنه اظهار کرد: برای ایجاد راه روستایی ۳۴۴ میلیارد تومان اختصاص دادیم که ۴۶۷ روستا راه خاکی و ۱۹ روستا دارای راه شوسه است که در مجموع ۴۸۶ کیلومتر می‌شود.

مشکل امروز ما،مشکل تصمیم گیری است

محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی در جلسه جمع بندی سفر یک روز به تربت حیدریه گفت: در کشور تعدد زیاد قوانین و مقررات داریم و باید این این رویکرد تغییر کند و باید دنبال حل مشکل مردم حرکت کنیم.

او افزود:کاری که میشود برای حل مشکل مردم کنیم نباید به فردا موکول کنیم،برای حل مشکلات استان نکته مدیران باید به داخل باشد و نباید نگاه به کشور داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: اولویت اول کشور اقتصاد است و به همین دلیل دشمن آنرا مورد هجمه قرار داده و میداند ما در این حوزه آسیب پذیر هستیم.

معتمدیان بیان کرد: تربت حیدریه در بخش‌های مختلف خصوصا حوزه کشاورزی و معادن و محصولات باغی دارای رتبه های اول تا سوم ایالت و کشور هستند و دارا بودن حدود ۲۰ محصول در شهرستان جایگاه بسیار خوبی دارد که متاسفانه عمدتاً خام‌فروشی انجام می‌گیرد.

او تصریح کرد: امروز تصمیمات خوبی گرفتیم که بتوانیم با کمک به باغداران ارزش افزوده محصولات در شهرستان ایجاد کنیم و با ایجاد صنایع تبدیلی و کمک به توسعه باغات و آموزشی ترویجی در مباحث مربوط به فرآوری هایی که انجام محصولات انجام می گیرد کمکی به بخش کشاورزی و باغداری شهرستان انجام می‌دهیم.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد:در حوزه صنعت مروری داشتیم به موانع که جلوی صنعت را گرفته است و مورد مطالعه قرار گرفت و ماموریت‌هایی داده شده به سمت استان که با حل این مشکلات شاهد رفع موانع و پیشرفت این پروژه ها با هدف اقتصادی شهرستان باشیم.

معتمدیان اظهار کرد: بدلیل داشتن پتانسیل های فراوان در تربت‌ حیدریه داشتن نرخ ۱۲ درصد بیماری برای این شهرستان قابل قبول نیست.

او افزود: حاشیه نشینی معظلی است که اکثر شهرهای ما را درگیر کرده است و دلیل عمده آن مهاجرت از روستا به حاشیه شهرها است ولی اگر در روستا ها بتوانیم شغل مناسب و پایدار ایجاد کنیم قطعا این روند معکوس خواهد شد.

انتهای پیام/ا.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.