به مناسبت روز جهانی اتیسم؛

۵۰ درصد کودکان مبتلا به اتیسم حرف نمی‌زنند

یک روانشناس بالینی گفت: ۵۰ درصد کودکان مبتلا به اتیسم حرف نمی‌زنند یا صدا‌های کمی از خود تولید می‌کنند.

مریم صبور گفتاردرمان و روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که در سه سال اول زندگی به طور کامل قابل تشخیص است و معمولا این سه سال دوران طلایی قلمداد می‌شود.

او افزود: افراد مبتلا به اتیسم سه نوع علامت روابط اجتماعی ضعیف، مشکل در ارتباط کلامی و غیرکلامی و علایق و فعالیت‌های محدود را از خود نشان می‌دهند.

این روانشناس بالینی اظهار کرد: اختلال طیف اتیسم یک علت خاص ندارد بلکه گروهی از عوامل از جمله عوامل زیستی، مشکلات ژنتیکی همراه با نقایص عصب شناختی و عوامل خطرزای محیطی علت یا علت‌های اتیسم هستند.

صبور بیان کرد: نشانه‌های زیر به عنوان پرچم قرمز ابتلا به اتیسم هستند که از یک تا سه سالگی ظاهر می‌شوند:
۱. بی وزنی و آویزان شدن در هنگام آغوش گرفتن
۲. فقدان غان و غون در زمان نوزادی
۳. ناتوانایی درگفتن تک کلمه در دوسالگی
۴. عدم واکنش نسبت به صدا زدن نامشان
۵. عدم تماس چشمی مناسب
۶. دشواری در تفسیر آنچه دیگران در موردش حرف می‌زنند یا احساس می‌کنند.
۷. حرکات تکراری و کلیشه‌ای
۸. ضعف در استفاده درست از اسباب بازی‌ها
۹. فقدان لبخند اجتماعی
۱۰. حساسیت کمتر یا بیشتر از حد معمول نسبت به محرک‌ها مثل درد، صدا، نور، لامسه
۱۱. داشتن والدین درجه یک مبتلا به اتیسم

او ادامه داد: از جمله مشکلات بارز و مشهود کودکان دارای اتیسم مشکلات زبان درکی و بیانی است که اگر به طور کلی بگوییم ۵۰ درصد کودکان مبتلا به اتیسم حرف نمی‌زنند یا صدا‌های کمی از خود تولید می‌کنند و در صورت درمان فشرده و شدید به درصدی از گفتار دست پیدا می‌کنند. همچنین این کودکان در زمینه نحو و معنا شناسی و واج شناسی و کاربرد شناسی دچار مشکلاتی هستند. کودکان اتیستیکی هم که صحبت می‌کنند از نظر کیفی گفتارشان با کودکان هم سن و سال خود فرق دارد.

این روانشناس بالینی افزود: کودکان دارای اتیسم از نظر درک گفتار با مشکلاتی رو به رو هستند به طور مثال: درکی از کلمات پرسشی مثل این چیه؟ کجا؟ کی؟ چه موقع ندارند وهر زمان جمله‌ای را درک نکنند جمله را طوطی وار تکرار می‌کنند که این تکرار می‌تواند آنی باشد یا با تاخیر انجام شود. همچنین این کودکان معکوس سازی ضمایر را نیز دارند مثلا به جای گفتن من آب می‌خواهم می‌گویند تو آب میخواهی؟ یا نام خود را بیان می‌کنند ... علی آب می‌خواهد.

صبور تاکید کرد: از ویژگی جالب تعداد زیادی از کودکان مبتلا به اتیسم علایق آن‌ها به اعداد و حروف است که بدون نیاز به آموزش مستقیم می‌خوانند. اجتناب اجتماعی و اصرار به یکنواختی و مقاومت در برابر تغییر و جابه جایی مثل وسایل خانه، مشکلات خواب و تغذیه و خود تحریکی و آسیب رساندن به خود از ویژگی‌های دیگر این کودکان است.

او گفت: توصیه من به والدین این است در صورت دیدن تعدادی از علائم یاد شده حتما با تیم درمانی که شامل روانپزشک، گفتاردرمان، کاردرمان و روانشناس است مشورت کنند، زیرا حضور تک تک این افراد متخصص در ارزیابی لازم و ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار